InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > 10 tips voor het bereiden van wild

10 tips voor het bereiden van wild

Hoewel het bereiden van wild vlees helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn, bestaat vaak de misvatting dat het een hoop werk is. Hieronder staan 10 algemene tips die van pas kunnen komen bij het bereiden van wildgerechten.

1. De eerste keer

Wanneer u voor de eerste keer wild gaat bereiden dan doet u er verstandig aan om te kiezen voor een relatief eenvoudig gerecht, zoals een hertenbiefstuk. De smaak van hertenbiefstuk is niet zo enorm overweldigend en het is een mooi stukje vlees om mee te beginnen.

2. Invriezen

Wild kan worden ingevroren, maar het is niet verstandig wanneer het vlees al eerder ingevroren is geweest. Daarnaast kan het vlees tijdens het hele proces van het invriezen en ontdooien minder sappig worden en dit wilt u natuurlijk te allen tijde voorkomen.

3. Wild ontdooien

Bevroren wild moet u altijd geleidelijk laten ontdooien om ongewenste bacterieontwikkeling te voorkomen. Wanneer u ingevroren wild laat ontdooien, doe dit dan altijd in de koelkast. Houd er rekening mee dat het ontdooien in de koelkast ongeveer twee hele dagen in beslag neemt en haal het dus op tijd uit de vriezer!

4. Schone snijplank

Om kruisbesmetting te voorkomen, is het belangrijk dat u de snijplank tussendoor met heet water reinigt. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld de groenten niet per ongeluk besmet worden met bacteriën uit het sap en bloed van het wildvlees.

5. Wel of geen marinade?

Marineren is van oorsprong een manier om vlees te conserveren. Een marinade doet echter af aan de smaak van het vlees en het is dus bij wild niet altijd aan te raden om het in de marinade te zetten. Aan de andere kant kan een marinade er ook voor zorgen dat het vlees malser wordt. Houdt deze overweging in het achterhoofd bij de beslissing om het vlees wel of niet te marineren. Wanneer je wild besluit te marineren wees dan subtiel, zodat de smaak van het wild niet verdrinkt in de marinade.

6. Langzaam garen

Om het vlees lekker mals te krijgen is het verstandig om het langzaam te laten garen. Bak het bijvoorbeeld eerst in de pan en laat het daarna nog een tijdje verder garen in de over. Nadat het vlees uit de oven komt, kun je het nog in aluminiumfolie wikkelen en een kwartiertje laten staan.

7. Ganzenvet

Ganzenvet is ideaal om vlees in te sudderen, zodat het lekker mals wordt. U kunt het kopen bij de poelier. Laat het vlees 4 uur sudderen in de oven voor het beste resultaat en laat het na afloop even uitdruipen.

8. Een kernthermometer

Door een kernthermometer in het vlees te steken kun je de temperatuur van het vlees in de kern meten. Het is een handig hulpmiddel om te bepalen of het vlees gaar is. Rood vlees is gaar bij een kerntemperatuur van rond de 65 graden en wit vlees is gaar rond een temperatuur van 75 graden.

9. Barbecue

Hoewel wild vooral in de wintermaanden wordt gegeten, kan het erg verrassend en lekker zijn om eens een stuk wild in de zomer op de barbecue te bereiden. Een struisbiefstuk, kangoeroebiefstuk of ander zomerwild is enorm lekker voor op de barbecue.

10. Ga naar Wildplaza.com

Voor meer informatie, tips en recepten kun je terecht op Wildplaza.com! Wildplaza.com is opgericht door verschillende belangenorganisaties en wildhandelaren ter promotie van wild eten. Voor wie zich goed wil laten informeren is het aan te raden om eens een kijkje te nemen op deze website.
© 2009 - 2019 Mariodepario, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wildgerechten in wildseizoen zijn meestal van gefokt wildWildgerechten in wildseizoen zijn meestal van gefokt wildHet is weer herfst. Het seizoen voor het eten van wild. Maar het meeste wild dat we eten is gefokt op wildfarms of -kwek…
Wild vlees verwijderen, fibroomWild vlees verwijderen, fibroomWild vlees wordt ook wel een fibroom genoemd. Wild vlees kan bij iedereen voorkomen en ontstaat na een verwonding of spo…
Beauty: wild vleesBeauty: wild vleesOver het algemeen is wild vlees ongevaarlijk, toch is het goed het bij de huisarts of huidspecialist te laten controlere…
Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn heeft een fijne smaak en het is mager vlees. Toch eten niet veel mensen konijn. Terwijl het erg smakelijk is. Kon…
De voornaamste jachthonden: een overzichtReeds sinds mensenheugenis jagen mens en hond samen. Maar niet alle honden zijn geschikt om getraind te wordenvoor de ja…
Bronnen en referenties
  • www.wildplaza.com

Reageer op het artikel "10 tips voor het bereiden van wild"

Infoteur: Mariodepario
Laatste update: 19-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!