InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Wat is de keukenhulp slow cooker of crockpot en wat kan dit?

Wat is de keukenhulp slow cooker of crockpot en wat kan dit?

Wat is de keukenhulp slow cooker of crockpot en wat kan dit? Wie tijd wil besparen in de keuken en geld wil besparen in de portemonnee doet er heel goed aan om te kiezen voor een slow cooker. Dit apparaat heeft bij het koken veel voordelen. Het kan de tijd die in de keuken voor het koken moet worden doorgebracht aanzienlijk verkorten. Een slow cooker maakt het ook mogelijk om budgetvriendelijke ingrediënten te gebruiken die heel smakelijk zijn, maar vanwege de lange kooktijd vaak worden vermeden. De slow cooker heeft nog meer voordelen. Wat kan een slow cooker allemaal en uit welke bestanddelen is deze keukenhulp opgebouwd?

Opkomst van de slow cooker

Een slow cooker maakt het mogelijk om - buiten de fysieke aanwezigheid van een kok om - te koken. Dat geeft vrijheid. De slow cooker werd eerst populair in de jaren zeventig onder werkende vrouwen in de Verenigde Staten. In de jaren zeventig gingen namelijk steeds meer vrouwen buitenshuis werken en zij zagen snel de (bevrijdende) voordelen van dit apparaat. De ingrediënten voor de avondmaaltijd werden - simpel gezegd - in een slow cooker geplaatst, het apparaat werd ingeschakeld en het gezin had een gerecht dat rond etenstijd meteen op tafel kon worden gezet. Dat was een echte uitkomst! Een slow cooker wordt ook wel een 'crockpot' genoemd. 'CrockPot' is een merknaam van de fabrikant Rival, maar deze naam is inmiddels zo ingeburgerd dat het synoniem is geworden voor de term slow cooker. De slow cooker is vooral in Engelstalige landen populair. In Nederland waren zulke apparaten in de jaren zeventig niet verkrijgbaar, dat is nu gelukkig anders.

De opkomst van hobbykoks, designkeukens, webwinkels en belangstelling voor het koken, doen de vraag naar specifieke ingrediënten en bijzondere keukenhulpen steeds verder oplopen. Het gaat de consument bij keukenhulpen meestal niet alleen om de praktische invulling van die vraag, maar ook om hoe een voorwerp er uit ziet. Daar hangt een prijskaartje aan. Tegenwoordig zijn er veel merken uit het hogere segment op de markt, die gespecialiseerd zijn in alles wat de kok nodig heeft, zoals Magimix, Kitchenaid en Cuisineart. Zij leveren onder meer slow cookers met verschillende vulgewichten in allerlei moderne kleuren of oogstrelende uitvoeringen. De slow cooker is inmiddels ook in Nederland bekender geworden en makkelijker verkrijgbaar. Ook specifieke recepten voor de slow cooker zijn vooral vanwege het internet binnen ieders handbereik gekomen.

Wat kan een slow cooker of crockpot precies?

Sommige gerechten vragen om een lange garingstijd. Die lange garingstijd is noodzakelijk om het voedsel eetbaar te maken. Een eenvoudig voorbeeld om dat toe te lichten, is het maken van stoofperen. Een verse stoofpeer is keihard en moet heel langzaam in vocht garen om zacht en eetbaar te worden. Een ander voorbeeld is het bereiden van draadjesvlees of anders gezegd suddervlees. Suddervlees heeft ook een lange garingstijd in vocht nodig om eetbaar te worden. Een slow cooker kan daarbij een uitkomst zijn, vooral omdat dit apparaat zonder toezicht zijn werk kan verrichten. Een slow cooker kan namelijk niet droogkoken zoals een gewone pan op het fornuis.

Een slow cooker heeft meer voordelen. Wanneer de kok alle gaspitten nodig heeft (zoals tijdens het bereiden van een uitgebreid etentje of met kerst) kan de slow cooker elders zijn werk doen. Dit apparaat kan namelijk overal zijn werk doen, waar er maar een stopcontact is en het apparaat veilig staat. Een bouillon krijgt zo alle tijd om rustig zijn smaak op te bouwen bijvoorbeeld. Alle smaken van een chili con carne of een hachee bijvoorbeeld, krijgen de tijd om zich in het gerecht los te komen en goed te mengen zonder beslag te leggen op een deel van het fornuis.

Een slow cooker heeft een warmhoudstand. Dit maakt het mogelijk om gerechten die gereed zijn (zoals een saus) probleemloos op temperatuur te bewaren, terwijl de kok de laatste hand aan de maaltijd legt, zoals het opmaken van de borden of fileren van een vis.

Tot slot biedt een slow cooker de mogelijkheid om te werken met budgetdelen vlees zoals lamsnek of varkenspoot of budgetvriendelijk producten zoals peulvruchten of goedkopere groenten, zoals knollen. Het is daardoor portemonneevriendelijk te noemen.

Waaruit is deze keukenhulp opgebouwd?

de richel in de rand van de verwijderbare potde richel in de rand van de verwijderbare pot
Een slow cooker lijkt op het eerste gezicht op een grote braadpan. Een slow cooker is een elektrisch apparaat en bestaat uit drie onderdelen:
  • een omhulsel met een ingebouwde verwarmingselement in de vorm van een pan. Het apparaat heeft handvatten, een elektrische snoer en diverse knoppen of een bedieningspaneel om de temperatuur te regelen;
  • in het omhulsel een verwijderbare pot van keramiek of metaal met een anti-aanbaklaag;
  • een deksel (meestal doorzichtig).

Zijn meerwaarde ligt vooral in het feit dat het apparaat zonder toezicht lange tijd op een lage temperatuur eten kan garen. De verwijderbare pot kan makkelijk schoongemaakt worden of bewaard worden in de koelkast.

Belang van de deksel

De rol van de deksel op de slow cooker lijkt niet anders dan de rol van een deksel op een gewone pan te vervullen tijdens het koken. Het voorkomt vooral het verlies van vocht. Het eten kan met een deksel op de pan garen met behulp van een lagere hittebron. De deksel van de slow cooker staat echter niet op de pan zoals bij een gewone pan, maar valt in een richel die speciaal in de rand van de te verwijderen pot is aangebracht. De ontstane damp op de deksel bij verhitting glijdt die richel in of drupt terug op het eten. Het verzamelde vocht in de richel sluit als het ware de slow cooker volledig af, zodat damp niet kan ontsnappen. De slow cooker kan daardoor nooit droog koken. Bij een gewone pan zal altijd wel iets aan damp ontsnappen uit de pan. Het afsluiten van de pan is ook van invloed op de druk in de pan. Dit komt het garingsproces ten goede.

Bedieningspaneel

Een eenvoudige slow cooker heeft een simpele bediening. Die bestaat meestal uit een draaiknop met de volgende opties:
  • laag (of anders stand 1);
  • hoog (of anders stand 2);
  • warmhoudstand;
  • uit positie.

Een eenvoudige slow cooker heeft geen ingebouwde tijdsklok. Het apparaat blijft aan, totdat de knop handmatig naar 'uit' wordt gedraaid. Een tijdklok aan de stekker in het stopcontact kan een uitkomst zijn, omdat de slow cooker slechts binnen de aangegeven tijd zijn werk doet en het apparaat automatisch kan worden stilgezet. Dat is bijvoorbeeld handig, wanneer een gerecht bijvoorbeeld vier uur nodig heeft qua bereiding en in de middag klaar moet zijn, terwijl iemand langer van huis is.

De digitale wereld is inmiddels ook niet aan de slow cooker voorbijgegaan. Meer moderne apparaten hebben geen draaiknop, maar druktoetsen. Er kunnen knoppen zijn voor het instellen van de tijdklok. De cooker kan ook een scherm hebben waarop de kooktijd af te lezen is. Het bedieningspaneel is meestal geïntegreerd in het omhulsel en daardoor makkelijk schoon te houden. Dat is wel zo hygiënisch.

Alleen voor de wintermaanden?

Suddervlees en vullende bonengerechten doen denken aan hartige winterkost. Een slow cooker kan de kok echter het gehele jaar ten dienste staan en is niet alleen bruikbaar in de wintermaanden. Het apparaat kan bijvoorbeeld tijdens de barbecue de pindasaus warm houden voor de saté. Een slow cooker kan een bouillon trekken van een kippenkarkas, voor de basis van een lichte zomersoep, terwijl je lekker buiten van de zon geniet. Wie de slow cooker leert kennen zal merken dat dit ongekende mogelijkheden heeft.

Recepten koken

Vooral op internet zijn veel recepten te vinden voor de slow cooker. Recepten voor de slow cooker kunnen iets afwijken van een recept voor hetzelfde gerecht. Peulvruchten zoals kidneybonen zullen eerst boven een bepaalde verhitting moeten worden voorgekookt om de giftige stof fyto-hemagglutinine te verwijderen. Dat kan niet in elke slow cooker, omdat de temperatuur van het apparaat soms niet hoog genoeg komt als daarvoor noodzakelijk is Soms moet het vlees eerst worden aangebraden, omdat vlees in de slow cooker niet bruint. Dat vinden sommige mensen niet mooi om te serveren. Wie met de slow cooker werkt, raakt hier snel aan gewend en zal dit apparaat op waarde weten te schatten.

Let bij het kopen van een slow cooker op de aanduiding maximale vulgewicht en de maximale capaciteit. Dat zijn twee verschillende begrippen! Het vulgewicht verwijst naar de totale toegestane (veilige) hoeveelheid aan ingrediënten met vloeistof. De hoeveelheid vloeistof die het apparaat tot aan de rand van de verwijderbare pot kan bevatten zonder over te lopen, is de maximale capaciteit.
© 2018 - 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brood bakken in een slow cookerBrood bakken in een slow cookerSlow cookers worden in Nederland steeds populairder. Het is een ontzettend handig keukenhulpmiddel. Gerechten worden voo…
Een slow cooker: de voor- en nadelenEen slow cooker: de voor- en nadelenEen slow cooker is een elektrisch keukenapparaat dat gerechten voor een langere tijd op een lagere temperatuur bereidt.…
Soep maken in een slow cookerSoep maken in een slow cookerEen slow cooker is ontzettend handig in de keuken om gerechten klaar te maken. Omdat gerechten langer worden gekookt op…
Tips voor betere maaltijden uit een slow cookerTips voor betere maaltijden uit een slow cookerSlow cookers zijn overgewaaid uit Amerika, ze worden daar al jaren gebruik en zijn immens populair door de gebruiksvrien…
Eten bereiden in de slowcookerNa jaren van snel en gehaast koken raakt het maken van slow food steeds meer in. Slow food is eten wat lang moet koken,…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Slow_cooker
  • https://www.slow-cookers.nl/

Reageer op het artikel "Wat is de keukenhulp slow cooker of crockpot en wat kan dit?"

Infoteur: Meus
Gepubliceerd: 27-12-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!