InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Winterse marsepeintaart maken met pinguins

Winterse marsepeintaart maken met pinguins

Niets lekkerder dan op een koude winterse dag een taart bakken. Een taart moet natuurlijk vooral lekker zijn, maar het oog wil ook wat. Met marsepein en een paar negerzoenen kom je een heel eind. Je maakt er eenvoudig de schattigste pinguïns mee die je op en rond je taart kunt plaatsen. Los zijn ze ook leuk voor een winters kinderpartijtje.

De basis van de taart

Voordat je aan het versieren kunt denken moet er eerst een taart gebakken worden. In verschillende winkels vind je de zogenoemde biscuitmix of taartmix. Volg de aanwijzingen op de verpakking en bak een lekkere luchtige taart. Goed af laten koelen, anders kun je hem niet mooi in laagjes snijden om te vullen.

Je kunt voor verschillende vullingen kiezen. Je kan simpelweg een laag met jam maken. Je kan ook slagroom gebruiken, zachte botercrème, of bavarois in een lekker smaakje. Snijd de taart in drie gelijke lagen en spuit stevige botercrème op de randen (gelijke hoeveelheden boter en poedersuiker). De botercrème fungeert als een dammetje om de vulling op zijn plek te houden. Wanneer je alle lagen gevuld hebt smeer je de complete taart af met stevige botercrème zodat het oppervlak glad genoeg is om mooi te bekleden met marsepein. Tip: zet hem even in de koelkast en smeer daarna de ruwe randjes glad met de bolle kant van een warme lepel.)

Bekleden met marsepein

Bedenk een mooie combinatie van kleuren marsepein die je wilt gebruiken. Je kunt zelf ook kleurtjes mengen. Het ijsblauw krijg je bijvoorbeeld door het donkerblauw te mengen met flink veel wit. Als je vaker taarten maakt is het handig om vooral de basiskleuren in huis te hebben. Met rood, blauw en geel kun je iedere gewenste kleur mengen. Wit is handig om de kleur eventueel zachter te maken. Het is zonde om een hele klomp oranje te kopen als je die niet vaak gebruikt. Met rood en geel meng je ook oranje.

Kneed de marsepein goed en rol het gelijkmatig uit. Met flink wat poedersuiker op je blad voorkom je dat het vastplakt. Keer de plak af en toe even om en voeg weer wat poedersuiker toe. Als de plak groot en dun genoeg is drapeer je hem voorzichtig op je taart. Strijk het aan de zijkanten van boven naar beneden glad. Doe dit steeds rondom in kleine stukjes zodat de marsepein niet scheurt of kreukelt.

Je kan de taart verder opleuken door met steekvormpjes versieringen te maken in een andere kleur. Je plakt ze makkelijk vast met een beetje glazuur (poedersuiker met druppeltje water). Het zilveren effect krijg je door lichtgrijs marsepein te gebruiken en met een speciale spuitbus te bewerken.

De pinguïns

Steek de nodige vormpjes uit. Rondjes voor de ogen en een wit boogje voor de buik. Voor de voeten kun je een uitsteekvorm van een bloem gebruiken. Twee bloemblaadjes lijken ineens op voetjes als je er met een mesje wat streepjes in kerft. Het snaveltje maak je door een kleine ruitvorm uit te snijden en die een beetje dubbel te vouwen. Een negerzoen is de basis voor de pinguïn. Plak de oogjes, het snaveltje, het buikje en de voetjes erop met een beetje suikerwater of glazuur. Je kunt de pinguïns nog een feesthoedje geven. Als je dit doet in de kleuren van je taart past het helemaal bij elkaar.

Een stapje verder

Wil je echt indruk maken met je winterse taart, dan kun je er letterlijk nog een stuk bovenop doen. Bak een kleinere tweede taart en plaats die bovenop het eerste deel. Let daarbij wel op dat er voldoende ondersteuning is. De taart is zekere met een laag marsepein erg zwaar en kan dan zo wegzakken in het onderste deel. In gespecialiseerde taartwinkels verkopen ze daar plastic buizen voor die je op maat kan zagen (lukt ook prima met een goed mes). Je kan ook zelf iets fabriceren. Afhankelijk van de grootte van je taart steek je twee of drie buizen in je onderste laag. Leg daarop een rondje van karton als bodem voor de tweede laag. Nu kun je met een gerust hart je gevulde en beklede tweede laag erop leggen.

Leuk effect is om een ijsbeer toe te voegen in het water. Dit kan door een opening in de witte laag te maken. Een soort wak bijvoorbeeld. Je kan heel simpel de kop, buik en poten kneden van wit marsepein en die zo op het blauwe vlak plaatsen dat het lijkt alsof hij ligt te dobberen. Wil je de marsepeinen cijfers die je op de taart ziet ook rechtopstaand maken? Maak ze flink dik, steek er sateprikkers in en laat ze een paar dagen drogen. Niet lekker om te eten, maar zo blijven ze stevig genoeg om rechtop te blijven staan.
© 2014 - 2019 Kimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over PinguïnsAlles over PinguïnsDe Pinguïn is een grappig en toch heel speciaal dier. Grappig wanneer je ziet hoe hij loopt (waggelen) en speciaal omdat…
Pinguïn: vermakelijke vissenjachtOp jacht naar zoveel mogelijk vissen hoppen je pinguïns van de ene ijsschots naar de andere. Daarmee probeer je de meest…
Vogels in de kou: pinguïnsVogels in de kou: pinguïnsPinguïns staan rechtop, net als mensen, hebben veren net als vogels en zwemmen als vissen. Pinguins voelen zich op de gr…
Taart decoreren: marsepein of fondant?Ga je taarten of cupcakes decoreren? Dan heb je de keuze uit marsepein en fondant. Hiermee kun je mooie kleurrijke lagen…
Pinguïn (niet vliegende vogel)Pinguïn (niet vliegende vogel)Pinguïns (familie: Spheniscidae, orde: Sphenisciformes) zijn niet-vliegende vogels die leven op het zuidelijk halfrond.…

Reageer op het artikel "Winterse marsepeintaart maken met pinguins"

Infoteur: Kimster
Gepubliceerd: 15-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!