InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zomerse salades met vis, vlees of fruit in buffetvorm

Zomerse salades met vis, vlees of fruit in buffetvorm

Zomerse salades met vis, vlees of fruit in buffetvorm Wanneer mooie zomerse dagen in aantocht zijn dan willen we niet te veel tijd in de keuken doorbrengen. Ook zijn er gedurende de zomermaanden vaak veel sport evenementen zoals voetbal, tennis of wielrennen waarbij mensen graag met een bord op schoot voor de televisie plaatsnemen. Wanneer er dan een ruime keuze gemaakt kan worden uit zomerse salades dan zal dit de feestvreugde verhogen. Het is heel eenvoudig om thuis een klein buffet samen te stellen met diverse salades zodat ieder zich naar eigen smaak kan bedienen.

Wanneer kiezen we voor een gemakkelijke maaltijd?

Tijdens warme dagen hebben veel mensen helemaal geen trek in een uitgebreide warme maaltijd. Toch willen we dat er voldoende variatie is en dat we genoeg voedingsstoffen naar binnen krijgen. Daarbij komt dat er gedurende de zomermaanden nogal wat sport evenementen op het programma staan waarbij in veel gezinnen de keuze gemaakt wordt om met het bord op schoot te eten. We kunnen hierbij denken aan voetbalkampioenschappen, Wimbledon of de Tour de France. Maar ook nemen gezinnen deel aan de wandel- of de zwemvierdaagse. En na een dagje strand, zwembad of pretpark wil men een gemakkelijke maar gezellige maaltijd. Op de camping zal er ook snel een keuze gemaakt worden om licht en gemakkelijk te eten.

Bij een klein buffet met vis, vlees en fruit kan iedereen zelf kiezen. Heel aantrekkelijk is het om een voorraad aan te leggen van artikelen waarmee we op ieder moment eenvoudig een buffet kunnen samenstellen.

Het saladebuffet

Dek de tafel met een gezellig kleed. Plaats hierop de borden en het bestek. Zoek passende servetten. Bij een grote groep kan ook gekozen worden voor papieren borden, bestek en servetten.

Salades

Voor wie bovenstaande ingrediënten in huis heeft zal het niet moeilijk zijn om een salade buffet te maken. Zorg voor enige soorten verse sla zoals veldsla, ijsbergsla en/of rucola. Ook witlof leent zich heel goed voor een dergelijke salade. Maak een dressing naar keuze of koop deze kant en klaar. Zet de schalen salade midden op de tafel. Serveer hierbij verse tomaten, plakjes komkommer, paprika in reepjes gesneden, radijsjes.

Wat nemen we uit de voorraad?

Eigenlijk is het heel verstandig om eens apart boodschappen te gaan doen om allerlei gemakkelijke artikelen te kopen die lang houdbaar zijn en waarmee snel een salade gemaakt kan worden. Groenten en fruit moeten we echter zo vers mogelijk kopen en gebruiken. Maar de voorraad kan bestaan uit:
  • blikjes olijven
  • blikje mais
  • potje augurken
  • potje zilveruitjes
  • pakjes gebakken uitjes
  • potje kappertjes
  • blikje ananas
  • potje asperges

Vis, vlees

Het maken van een buffet met vis is een leuke bezigheid. Kijk wat je uit de voorraad kunt halen en vul dit aan met verse makreel bijvoorbeeld of haring.

Soorten vis uit blik of diepvries

  • Blikje zalm of pakje gerookte zalm
  • Blikje tonijn
  • Blikje sardines
  • garnalen uit de diepvries
  • pakje forelfilet
  • potje zure haring

Voor de vleesliefhebbers

  • Blikje ham
  • Blikje leverpastei
  • Blikje corned beef
  • Potje worstjes

Kaas in verschillende soorten

Men kan kiezen uit schaaltjes geraspte kaas om op de salade te doen maar ook verschillende soorten kaas in kleine blokjes zijn passend. Dit kan zijn belegen, oude kaas of emmentaler. Erg lekker is het om hierbij een schaaltje noten te plaatsen. Garneer met wat druiven. Voor de liefhebbers is er natuurlijk een plateau met Franse kaas. Hierbij kunnen we denken aan brie, camembert, gorgonzola, geitenkaasje.

Fruit

Een saladebuffet bestaat uit salades maar ook allerlei soorten fruit kunnen hierbij worden geserveerd. Te denken valt aan meloen, verse ananas, stukjes peer, schaaltje druiven. Denk eens aan een lekkere schaal kersen in de zomer of een paar mooie vijgen ter garnering. Salade en fruit valt heel goed te combineren. Hierbij plaats je kleine schaaltjes met een keuze uit de bovenstaande voorraad.

Aardappelsalade

Om het buffet compleet te maken volgt hierbij het recept van een ouderwetse aardappelsalade. Je kunt ruim tevoren een aardappelsalade maken. Hiervoor zijn de ingrediënten:
  • 1 kg. aardappels
  • 1 bouillontablet
  • 1/2 ui
  • azijn, peper en zout
  • 1 eetlepel kwark
  • augurkjes
  • 1 eetlepel gehakte selderij

Bereiding

Kook de aardappels gedurende 5 minuten met het bouillontablet en snijd ze in kleine blokjes. Pel de ui en snijd deze heel fijn. Ook de augurkjes heel klein snijden. Meng alle ingrediënten goed door elkaar en zet de schaal in de koelkast. Voor het opdienen de verse selderij over de salade strooien.

Brood in soorten

Om het buffet compleet te maken is het leuk om diverse soorten brood te presenteren. Stokbrood bruin en wit, maar ook Italiaans brood is een delicatesse hierbij. Roggebrood in rondjes en knäckebröd zijn een goede keuze. Hierbij is kruidenboter erg lekker.

Extra salades voor de mensen met grote honger

Het voordeel van een saladebuffet is dat het een volwaardige maaltijd is. Toch zijn er mensen die nog wat extra willen eten en hiervoor kan men het buffet uitbreiden met wat gekookte en/of gevulde eieren, vooraf gebraden gehaktballetjes of een paar hamburgers. Voor wie zin en tijd heeft is een stuk gebraden varkensfilet ook een goede aanvulling. Het stuk filet kan men tevoren braden en laten afkoelen. Vervolgens in plakken snijden en bij het buffet plaatsen. (Leuk om te garneren met stukjes fruit.)

Drankje

Bij een buffet kan men eigenlijk drinken wat men lekker vindt. Zorg voor voldoende water, vruchtensappen, thee. Een lekker glas gekoelde witte wijn of rosé past hier uitstekend bij. Ook een koel glas bier zal gewaardeerd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Salades van Johma komen uit Twente en worden overal verkochtSalades van Johma komen uit Twente en worden overal verkochtSalades van Johma worden niet alleen in Twente verkocht maar we vinden ze in veel supermarkten in geheel Nederland. Het…
Gezonde salades met kaasGezonde salades met kaasKaas is een echte smaakmaker, dat is niet nieuw. Kaas kan echter op de meest uiteenlopende manieren gebruikt worden in d…
Zomersalades; 2 varianten met fruitZomersalades zijn salades met toevoeging van fruit. Een salade is meestal een bijgerecht. Als je wilt kun je van iedere…
Lekkere salades als voor- of bijgerechtLekkere salades als voor- of bijgerechtSalade als voorgerecht of als bijgerecht, het kan allemaal. Enkele salades warm of koud, die gemakkelijk te maken zijn m…
Barbecuerecept: AardappelsaladeBarbecuerecept: AardappelsaladeAardappelsalade is geschikt voor bij de barbecue. Je kunt het vlees dan lekker afwisselen met de salade. Er zijn veel va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zomerse salades met vis, vlees of fruit in buffetvorm"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!