InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Snel & lekker: tapas

Snel & lekker: tapas

Snel & lekker: tapas Ze zijn mkkelijk klaar te maken en bieden voor elk wat wils. Gebruik verse ingrediënten om deze huisgemaakte hapjes een wat culinaire traditie te maken. Tapas zijn ideale feesthapjes, maar kunnen ook dienen als voorgerecht, lichte maaltijd of hartige snack voor 's avonds. Lekker eten en drinken is een belangrijk onderdeel van de Spaanse levensstijl. De Spaanse liefde voor eten heeft geleid tot het ontstaan van een unieke culinaire traditie, die inmiddels over de hele wereld populair is. Tapas is het magische woord dat verwijst naar de smakelijke hapjes die men tijdens de lunch of bij de borrel in een wijnbar of thuis eet.

Een traditie-tapasbars

De Spanjaarden beginnen hun dag met koffie en een zoete snack, thuis of in een van de vele bars die het land rijk is. Rond één uur is het lunchtijd Waarbij vaak vooraf tapas worden gegeten. Om een uur of acht of negen 's avonds eten de Spanjaarden vaak na hun werkdag tapas in een tapasbar. Bij een glaasje wijn knabbelen ze opgezouten amandelen, olijven, serranoham, pittige worst en kaas. Ook gerechtjes als gemarineerde groenten en zeevruchten horen erbij.

Tapas- ook bij ons een trend

De Spaanse tapascultuur is inmiddels ook buiten Spanje zeer populair. Steeds meer mensen genieten van deze hapjes, die herinneringen oproepen aan hun vakantiebestemming. Tegenwoordig verdringen hongerige fijnproevers elkaar in de tapasbars die in steeds meer steden te vinden zijn. Een gevarieerde selectie van tapas is een goed alternatief voor een volledige maaltijd, en niemand vind het erg dat ze over het algemeen wat meer dan een paar euro per stuk kosten.

In dit artikel kunt u en aantal recepten vinden die snel & gemakkelijk, en daarnaast nog lekker ook, klaar te maken zijn.

Rolletjes op een spiesje

Benodigdheden
  • 125 g ricotta
  • 1 eetlepel fijngesneden peterselie
  • 1 eetlepel fijngesneden basilicum of bieslook
  • 1 eetlepel gesnipperd lente-uitje
  • 2 theelepels citroensap
  • versgemalen peper
  • 6-8 plakken runderrookvlees of pastrami
  • 8-12 kleine satéstokjes
  • 6 groene lente-uitjes in stukken van ongeveer 3 centimeter
  • 24 rode of gele kerstomaatjes
  • gemengde slablaadjes

Bereidingswijze
Meng de ricotta, kruiden, gesnipperde lente-ui en citroensap en breng het geeel op smaak. Verspreid het kaasmengel over de plakken vlees en rol ze stevig op. Leg ze in een afgesloten bakje in de koelkast totdat u ze nodig hebt.

Snijd elke rol in te of drie stukken en rijg deze aan de stokjes, afgewisseld met stukjes lente-ui en tomaatjes. Dien ze op met de slablaadjes en mayonaise.

tip: U kunt deze rolletjes serveren met een rijst- of een pastasalade, of een kleine versie maken met cocktailprikkers als borrelhapje.

Asperges met prosciutto

Benodigdheden
  • 250 gram verse geschilde aspergepunten
  • 4 plakken prosciutto of magere ham

Bereidingswijze
Kook of stoom de asperges of doe ze in de magnetron totdat ze beetgaar zijn. Giet ze af en spoel met koud water totdat ze zijn afgekoeld. Laat ze uitlekken en droog ze op absorberend keukenpapier.

Snijd de plakken ham over de lengte in drie repen en wikkel deze om de asperges. Dek ze af en zet ze in de koelkast totdat u ze nodig hebt.

Kipspiesjes met salsa

Benodigdheden
  • 4 kipfilets in blokjes van 2,5 centimeter
  • 1/4 theelepel tabasco
  • 1 eetlepel olijfolie

Salsa
  • 400 gram tomaten in blokjes uit blik
  • 2 knoflookteentjes (geperst)
  • 1/2 rode ui of 1 kleine gele ui (fijngesnipperd)
  • 2 theelepels mild chilipoeder
  • zout
  • flinke mespunt cayennepeper
  • 1 eetlepel gesneden verse koriander
  • 1 eetlepel olijfolie
  • sap van 1/2 citroen

Bereidingswijze
Als u bamboestokjes gebruikt, weel ze dan tenminste 10 minuten in water. Maak intussen de salsa. Meng tomaten, knoflook, ui, chillipoeder, zout, cayennepeper, koriander en olijfolie in een kom en dek af. Laat het mengsel 15 minuten staan, zodat de smaken zich kunnen vermengen. Voeg vervolgens het citroensap toe.

Verhit de grill voor op de hoogste stand. Rijg de kip aan 4 stokjes. Meng de tabasco met de olie en bestrijk de kip hiermee. Grill de spiesjes 10-12 minuten totdat ze gaar zijn. Draai ze geregeld om. Dien ze op met de salsa.

Tip: door tomaten uit blik te gebruiken, hebt u deze pittige Mexicaanse salsa in een handomdraai gemaakt. Dien de kipspiesjes op met tortillachips.

Eet smakelijk!
© 2007 - 2014 Yasmijn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tapas heerlijk SpaansTapas, de heerlijke spaanse voorgerechtjes, zijn ideaal om bij speciale gelegenheden te serveren. Het zijn voorgerechtje…
Sherry en tapas, tapas met SherrySherry en tapas, tapas met SherryZowel de sherry als de tapas vinden hun oorsprong in het zuid Spaanse Andalucia. De veelzijdigheid van de tapas zijn onl…
Tapas snel en eenvoudigTapas snel en eenvoudigTapas zijn snel en eenvoudig te maken en kunnen warm en koud gegeten worden. Tapas komen uit Spanje en zijn kleine voorg…
Madrid; stad om uit te gaan; TapasMadrid; stad om uit te gaan; TapasAl bijna 450 jaar is Madrid de hoofdstad van Spanje. De stad die zelf al heel veel ouder is, werd in 1561 door koning Fi…
Vegetarische Spaanse tapasVegetarische Spaanse tapasGeen vleeseter maar toch genieten van heerlijke Spaanse tapas? Hier vind je twee recepten voor redelijk makkelijk te ber…

Reageer op het artikel "Snel & lekker: tapas"

Infoteur: Yasmijn
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!