InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept: Soepen van vroeger

Recept: Soepen van vroeger

Recept: Soepen van vroeger Soepen van oma blijven de lekkerste. Zij maakt haar soepen namelijk zelf! Heeft u zin in een lekker nostalgisch soepje, dan zijn deze soeprecepten misschien iets voor u!

Tomaten-groentesoep

Benodigdheden:
  • 35g boter
  • 1 ui
  • 1 prei
  • 4 wortels
  • bleekselderij
  • 1 l bouillon (runder-, kalfs- of groentebouillon)
  • paar roosjes bloemkool
  • blikje tomatenpuree
  • 2 eetlepels fijngehakte peterselie
  • zout
  • peper

Snij de ui, prei, bleekselderij en worteltjes in kleine stukjes. Verhit boter in de pan en fruit hierin de stukjes ui, prei, bleekselderij en wortel. Doe dit ongeveer zeven minuten en schep de groente af en toe door. Voeg hierna de bouillon toe en breng het aan de kook. Eenmaal aan de kook, worden de bloemkoolroosjes en tomatenpuree toegevoegd. Zet het vuur laag en laat de de soep een halfuur zachtjes koken. Voeg tot slot de peterselie, zout en peper toe en kook de soep nog vijf minuten door.

Karnemelk-dillesoep

Benodigdheden:
  • 50 g boter
  • 4 preien
  • 250 g aardappelen
  • een halve liter kippenbouillon
  • een halve liter karnemelk
  • 5 eetlepels fijngehakte dille
  • Zout en peper

Fruit de gesneden preien zes minuten in een grote pan met boter. Schil en snijd de aardappelen en voeg ook deze toe. Schep het prei-aardappelmengsel zo nu en dan om en bak het vier minuten. Voeg de bouillon toe en breng alles aan de kook. Laat de soep een halfuur zachtjes doorkoken. Laat de soep hierna afkoelen en stop het mengsel in de blender. Stop de gepureerde soep terug in de pan en voeg de karnemelk toe. Warm de soep weer op. Strooi vlak voor het serveren nog wat dille, zout en peper over de soep.

Zweedse boerenkoolsoep

Benodigdheden:
  • 500 g boerenkool
  • 3/4 liter kippenbouillon
  • 1/4 liter melk
  • een eetlepel fijngehakte peterselie
  • twee hardgekookte eieren
  • zout en peper

Breng de boerenkool, kippenbouillon en melk aan de kook in een grote pan. laat het mengsel in 20 minuten gaarkoken. Laat de soep afkoelen en stop het mengel in de blender. Verwarm de soep dan opnieuw in de pan. Bestrooi de soep met zout, peper en peterselie en om het af te maken legt u een paar plakjes ei in de soep ter garnering.
© 2011 - 2017 Sofiekevk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Oma, die deze recepten nog had liggen, geknipt uit een boek.

Reageer op het artikel "Recept: Soepen van vroeger"

Infoteur: Sofiekevk
Gepubliceerd: 11-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!