InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Rijst met groente en gehakt

Rijst met groente en gehakt

Deze maaltijd wordt, in allerlei variaties, gegeten in het Midden-Oosten. Het is eenvoudig te bereiden, gezond en lekker!

Ingrediënten:

  • 2 koppen rijst
  • 500 gr. worteltjes, in stukje van ongeveer 1 cm
  • 500 gr. erwtjes
  • 750 gr. gehakt
  • 2 bouillonblokjes
  • zout, peper, nootmuskaat
  • handje pijnboompitten/amandelen/cashewnoten

Bereiding:

Kook de erwtjes en worteltjes samen gaar. Eerst de worteltjes, wanneer je alles vers neemt en na een minuut of 5 koken de erwtjes erbij. Voeg aan het water bouillonblokjes, zout en peper naar smaak toe. Als dit gaar is giet je het water af in een pan/schaal en gebruikt dit om de rijst gaar te koken.

Doe wat olie in een pan en voeg daarna de rijst toe, laat dit even bakken. Voeg vervolgens de groentebouillon toe (als het nodig is nog extra water toevoegen), 3 koppen. Voeg naar smaak nog zout toe en laat de boel droogkoken.

Bak intussen het gehakt rul, met toevoeging van zout, peper en wat nootmuskaat.
Bak ook de noten/pitten in een klein beetje olie tot ze verkleuren.

Doe nu de gare rijst op een schaal, daar overheen de erwtjes en worteltjes en vervolgens het gehakt. Als laatste strooi je er de noten of pitten overheen.

Serveer dit gerecht met yoghurt (traditioneel wordt dit samen gegeten) en eventueel een frisse salade. En als er nog een restje overblijft, de tweede dag smaakt het vaak nog lekkerder.

Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Makloeba uit het Midden-OostenZin in een bijzonder rijstgerecht? En u heeft de mogelijkheid om er 2 1/2 - 3 uur voor uit te trekken? Dan is het volgen…
Vegetarische gehaktballenZet eens wat anders op tafel, eet bijvoorbeeld eens 1 dag in de week vegetarisch, lekker anders en goed voor het milieu.
Zonnige Spaanse gerechtenHeeft u ook zo'n heinwee naar de heerlijke zomer zon van Spanje? Haal een beetje zon in huis met deze orginele Spaanse r…
Diverse soorten rijst met groenten en yoghurt met knoflookEen bekend en eenvoudig gerecht uit Syrië is rijst met doperwten, dit wordt traditioneel gegeten met yoghurt, hier een v…
Salade met paddestoelen, aubergine of aardappelsaladeHet is weer lente, we kunnen weer buiten eten, lekker met een salade van paddestoelen, aubergine of aardappelen.

Reageer op het artikel "Rijst met groente en gehakt"

Reactie

Sander, 18-04-2011 20:48 #1
Dit is een heerlijk en simpel klaar te maken recept. Bedankt!

Infoteur: Sasati
Laatste update: 15-04-2008
Gepubliceerd: 22-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Reacties: 1
Schrijf mee!