InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > 7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt

7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt

7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt Krijg je ’s ochtends geen brood door je keel? Bevatten drinkontbijt en cruesli te veel suikers en verzadigde vetten? Havermout biedt de oplossing! Met havermout kan men zeer gevarieerd en gezond ontbijten. Bovendien is je ontbijtje snel gemaakt en heerlijk van smaak! Er is zo veel variatie mogelijk dat er voor iedereen een lekker havermoutontbijt te vinden is. Havermout is al lang niet meer het voedsel voor arme mensen. Het bevat allerlei gezonde stoffen zoals vitamine B1, magnesium en fosfor. Bovendien bevat havermout veel vezels, dit bevordert de spijsvertering. Door de grote hoeveelheid vezels die havermout bevat behoudt men gedurende een lang periode een verzadigd gevoel, men kan de hele ochtend doorkomen op een havermoutontbijtje! Mensen die regelmatig havermout eten hebben bovendien een gelijkmatigere bloedsuikerspiegel, daarnaast verlaagt het regelmatig eten van havermout het cholesterolgehalte.

De onderstaande havermoutontbijten bevatten niet alleen het gezonde havermout. Ook andere essentiële voedingsstoffen krijgt men binnen, doordat ieder ontbijt granen, zuivel en fruit en/of noten bevat.

Eenvoudige havermoutpap

  • 480 ml melk
  • 37 gram bruine suiker
  • 1 theelepel boter, gesmolten
  • ½ theelepel kaneel
  • ¼ theelepel zout
  • 200 gram appel in fijne stukjes
  • 75 gram rozijnen of dadels (ontpit)
  • 90 gram havermout

Doe alle ingrediënten in een steelpannetje. Meng de ingrediënten goed door elkaar. Breng het geheel aan de kook en laat ongeveer 5 minuten doorkoken. Roer daarbij goed. Schep de pap daarna in een kom en laat het 8 a 9 uur, of een nacht overdekt in de koelkast staan.

Tropische muesli (1 persoon)

  • 50 gram havermout
  • hazelnoten en amandelen
  • 10 gram kokosnoot
  • 20 gram banaan
  • gedroogde abrikozen
  • Eventueel nog ander vers fruit, zoals kiwi’s, druiven of bessen
  • yoghurt

Hak de noten en het gedroogde fruit grof en snij het verse fruit in stukjes. Meng eerst de havermout met de gedroogde vruchten en noten. Voeg de yoghurt toe. Schep er vervolgens het verse fruit doorheen.

Banaan en havermout (1 persoon)

  • 50 gram havermout
  • 1 banaan
  • Enkele druppels citroensap
  • 1 eetlepel rozijnen
  • Eventueel wat versnipperde of gesmolten chocolade
  • Yoghurt

Prak te banaan in een diepe kom. Meng de rozijnen, havermout en het citroensap (en eventueel de chocolade) erdoor. Giet er dan yoghurt overheen. Meng het geheel goed door.

Pap met fruit en noten (2 personen)

  • 100 gram havermout
  • 2 glazen melk
  • 1 appel
  • 1 peer
  • 3 aardbeien
  • 3 frambozen
  • amandelen en andere noten

Doe de havermout en melk in een steelpan. Breng het al roerend aan de kook en laat 5 minuten doorkoken (je kunt de havermout en melk ook 2 minuten in de magnetron zetten). Snijd intussen de appel en peer in blokjes. Voeg ze toe aan het havermoutmengsel. Voeg ook de noten toe en meng goed door. Werk af met de aardbeien en frambozen (of ander seizoensfruit).

Abrikozen-honing ontbijt (4 personen)

  • 840 ml water
  • 45 gram gedroogde abrikozen, in stukjes gesneden
  • 85 gram honing
  • ½ theelepel kaneel
  • 310 gram havermout

Breng het water samen met de abrikozen, honing en kaneel in een steelpannetje aan de kook. Voeg langzaam de havermout toe. Laat het geheel nog 5 minuutjes doorkoken (tot bijna al het vocht is geabsorbeerd). Roer daarbij regelmatig.

Fruitig havermout ontbijt (4 personen)

  • 480 ml appelsap
  • 415 gram vers fruit (combinatie van banaan, aardbei, nectarine, perzik naar keuze)
  • 310 gram havermout
  • 225 ml vanilleyoghurt

Meng alle ingrediënten door elkaar in een kom en zet het ontbijt gedurende een nacht of gedurende 8 uur in de koelkast.

Havermout met zonnebloempitten (1 persoon)

  • 1 theelepel zonnebloempitten
  • 1 theelepel gedroogde cranberry’s
  • 240 ml melk
  • 45 gram havermout

Meng alle ingrediënten in een kom. Dek de kom af en zet deze gedurende 8 uur of een nacht in de koelkast. Koken is niet nodig, daardoor gaat enkel de textuur verloren.
© 2011 - 2017 M_ichje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarme banaan-havermout muffinsKoolhydraatarme banaan-havermout muffinsDit is een heerlijk recept voor een gezond en koolhydraatarm tussendoortje. Dit recept is goed voor 10 muffins. Je kan h…
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
Gezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieGezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieDe belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Het ontbijt overslaan kan er zelfs aan bijdragen dat je aankomt in…
Gezond ontbijten: 5 receptenGezond ontbijten: 5 receptenEen gezond ontbijt is heel belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je je ontbijt overslaat zul je de nodige voedi…
Ontbijten: gezonde variatiesOntbijten: gezonde variatiesOntbijten met brood, yoghurt of pap. En natuurlijk niet te vergeten: de bekende ontbijtgranen en producten als cornflake…
Bronnen en referenties
  • http://www.quakeroats.be
  • http://www.gezond-en-fit.nl/voeding/havermout_superfood.html

Reageer op het artikel "7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt"

Reacties

Darmein, 22-05-2013 10:11 #2
Ik eet elke morgen havermoutpap, doe er kaneel en palmsuiker er bij. Ik had gelezen op internet dat palmsuiker niet veel kalorieën bevat.

Jacob Werkman, 15-10-2012 22:22 #1
Ik krijg al jaren havermout ontbijt, en voel mij er erg lekker door. Ik doe voor wij naar bed gaan 450 ml melk in een pan voeg daar bij 1 eet lepel gespoelde rozijnen toe, laat dit zo de hele nacht staan, de volgende morgen het vuur er onder en af en toe roeren bij de juiste temperatuur op eten, heerlijk, ik wil ook eens proberen om er wat kaneel aan toe te voegen.

Infoteur: M_ichje
Laatste update: 15-07-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!