InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf bami maken

Zelf bami maken

Graag zou ik mijn favoriete bami gerecht met u willen delen. Op kooksites dwalen verschillende recepten van bami rond, en na een aantal van deze recepten geprobeerd te hebben ben ik op deze versie uitgekomen. Het is een mengelmoes van verschillende recepten en het beste van alles wordt gecombineerd tot één smakelijk gerecht. U kunt zelf uiteraard spelen met verschillende ingrediënten waarbij u mijn recept kunt gebruiken als handleiding.

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 300 gram kipfilet
  • 1 grote ui
  • 1 paprika
  • 200 gram taugé
  • Bosje lente-uitjes
  • Knoflook (2 á 3 teentjes geperst)
  • 1 blokje kippenbouillon
  • 1 kopje zoete ketjap
  • Flinke scheut sweet chili saus
  • Zout (naar smaak)
  • 2 theelepels sambal oelek
  • 250 gram mie nestjes
  • 2 eetlepels zonnebloemolie

Als eerste gaan we beginnen met de marinade voor de kipfilet. U doet de ketjap, de knoflook, de sambal, de sweet chili saus en het zout in een kom en mengt dit goed door elkaar. Vervolgens snijdt u de kipfilet in blokjes en mengt deze door de marinade. Dit mengsel laat u ongeveer een half uur tot een uur marineren.

In de tussentijd kunt u alle groenten snijden en de mie koken. De paprika en de ui in blokjes en de lente-ui in stukjes van ongeveer 2 cm en kookt u de mie nestjes zoals op de verpakking is aangegeven, alleen voegt u een blokje kippenbouillon toe aan het kookwater. Als het water met de bouillon kookt schept u een soeplepel bouillon uit de pan en bewaar deze voor verdere bereiding.

U verwarmt een wok tot deze walmt en voegt vervolgens de zonnebloemolie toe. Als de olie heet is voegt u de gemarineerde kipfilet toe, inclusief de marinade saus. Als de kip gaar is kunt u de ui en de paprika toevoegen en bak deze enkele minuten met de kipfilet mee. Als ondertussen de mie gekookt is kunt u deze door de kip en de groenten mengen en dan voegt u tevens de achtergehouden bouillon, de taugé en de lente-ui toe. Meng het goed door elkaar en laat het nog een minuut sudderen. Schep het nog eens flink om en uw overheerlijke bami is klaar.

Lekker om bij de bami te serveren is bijvoorbeeld:

  • Kroepoek
  • Augurkjes
  • Kipsaté (zelfgemaakte met satésaus of de bekende oranje bakjes)
  • Loempia's
  • Gebakken spiegelei

Ikzelf combineer regelmatig verschillende producten om bij de bami de serveren zodat het lekker afwisselend is, alleen het gebakken eitje en de kroepoek serveer ik altijd bij "mijn" bami.

Ik hoop dat u zult smullen van dit gerecht en ik hoor graag of het gesmaakt heeft en suggesties voor andere ingrediënten zijn uiteraard altijd welkom.
© 2011 - 2014 Anjavdakker, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf bami maken"

Reacties

Anjavdakker (infoteur), 13-09-2011 08:48 #2
Fijn dat je hem lekker vond! Altijd erg leuk om te horen!
Bedankt voor je reactie.

Arianne van Wietmarschen, 12-09-2011 17:52 #1
Ik heb net m'n buik volgegeten met deze heerlijke bami! Super lekker!

Infoteur: Anjavdakker
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!