InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Borrelhapjes: Gevulde eieren

Borrelhapjes: Gevulde eieren

Borrelhapjes: Gevulde eieren Er breekt weer bijna een verjaardag aan bij u thuis, of er komen gewoon gezellig wat vrienden op visite. Natuurlijk wilt u wat lekkers bereid hebben voor uw gasten. Een voorbeeld van een lekker hapje is een gevuld eitje. Een gevuld eitje is een lekker hapje bij een drankje of op een feestje.

Wat is een gevuld eitje?

Zoals de naam al doet vermoeden is een gevuld eitje een ei gevuld met onder andere het eigeel maar dit gemengd met nog wat andere ingrediënten. Een gevuld ei ziet eruit als een gekookt ei dat in de lengte door de midden is gesneden. Het gele bolletje in het midden is eruit gehaald en dit gat wordt opgespoten met de vulling van het gevulde ei. Een gevuld ei is gemakkelijk te maken, niet duur en er zijn maar weinig ingrediënten voor nodig.

Wat heb ik nodig voor een gevuld eitje?

Om een lekker gevuld eitje te maken heeft u de volgende materialen nodig:
  • Een scherp mesje (aardappelschil mes bijvoorbeeld)
  • Een kommetje om de vulling van het gevuld ei in te maken
  • Snijplank om de eieren op in twee te snijden
  • Vork om het eigeel mee te prakken
  • Lepel / spuitzak om de vulling in het ei te spuiten
  • Schaal om de eieren op te serveren
  • Pan om de eieren in te koken
  • Gasfornuis om eieren te koken
  • Koude plek (koelkast of kelder) om de eieren even te kunnen bewaren

Daarnaast heeft u de volgende ingrediënten nodig:
  • Eieren (1 heel ei zijn 2 gevulde eieren)
  • Peper
  • Kerrie kruiden
  • Slasaus met tuinkruiden, in vele gevallen slamix genoemd
  • Zout

Hoe maak ik een gevuld ei?

Zet een pan met water op. Doe hier een snufje zout in en laat de eieren hard koken (8 minuten ongeveer). Daarna laat u de eieren 'schrikken' dit doet u door koud water over de eieren te gieten. Het laten schrikken van de eieren zorgt ervoor dat de eieren beter afpellen. Laat de eieren afkoelen. Pel de eieren af en snijd ze in de lengte doormidden.

Lepel voorzichtig het eigeel uit de eieren en doe dit in de kom. Verstandig is om nu eerst al het eigeel dat u in de kom heeft verzameld te prakken met een vork tot kruimels, dit kan eventueel ook in een blender. Doe hier op gevoel wat peper en kerrie kruiden bij. Er mogen best wat kruiden bij worden gevoegd anders zal het gevulde ei flauw kunnen gaan smaken.

Voeg vervolgens wat slamix met tuinkruiden toe, niet teveel anders wordt de vulling te waterig. Prak de vulling nu en proef of er nog wat meer kruiden in moeten. Als de vulling veel te dik is kunt u nog wat slamix bijvoegen. De vulling moet stevig zijn zodat er een kop van de vulling op het ei kan blijven staan.

De doorgesneden eieren kunt u, als u dit nog niet had gedaan, op een schaal neerleggen. De vulling kunt u met een lepel in het gat van het ei stoppen maar u kunt ook kiezen voor een spuitzak, dit geeft een mooier gevuld ei. Verdeel de vulling over de eieren en zet deze op een koude plek neer bijvoorbeeld in de kelder. Let wel op als u gevulde eieren te lang bewaard wordt de vulling een beetje blauw van kleur, dit ziet er niet smakelijk uit.

Serveren

Serveer de gevulde eieren koud. Op een schaal kunnen gevulde eieren snel gaan glijden aangezien ze erg glibberig zijn. Er bestaan speciale schalen voor gevulde eieren hier zitten holletjes in waar het ei in blijft liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevulde eieren allerleiEen gevuld eitje gaat er altijd wel in, heerlijk als voorafje, maar doet het ook goed op een feestje als lekker hapje tu…
Aurora ei, gevuld ei of ei in bladerdeegEen ei hoort erbij, kan altijd en smaakt overal. Vele variaties zijn mogelijk, gekookt, gebakken of gepocheerd.
Zalmpakketje met ei,eieren uit de oven,eierschalen gevuldWie houdt er nou niet van een ei, lekker om mee te variëren, gekookt, gebakken of uit de oven, met zalm, beenham of garn…
Artisjokken gevuld met ei, ei gevuld met artisjok of avocadoWie houdt er nou niet van een gevuld eitje, maar ook erg lekker is gevulde artisjok. Lekker voor bij de brunch met of zo…
Oma’s recepten - roerei, eierstruif en hapjes met eiOma’s recepten - roerei, eierstruif en hapjes met eiSteeds meer voedingsdeskundigen zijn er van overtuigd dat het eten van eieren gezond is. Een aantal diëten zijn zelfs ge…

Reageer op het artikel "Borrelhapjes: Gevulde eieren"

Reactie

Roanne, 30-10-2011 13:14 #1
Wat een leuke site

Infoteur: Dobel
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!