InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aspergesoep, aspergesaus en aspergetaart

Aspergesoep, aspergesaus en aspergetaart

Het is weer tijd voor asperges. Verras je vrienden bijvoorbeeld met een taart van asperges. Of wat dacht je van een lekker soepje bij de lunch in de zon.

Aspergesoep

Wat heb je nodig:
  • 1 liter water
  • 500 gram asperges
  • 1 runderbouillon blokje
  • 25 gram roomboter
  • 25 gram bloem
  • 1 ei
  • 1 pakje gekookte ham
  • 1 pakjes slagroom
  • zout
  • peper
  • handvol peterselie, fijn gehakt
  • zeef

Bereiding:
Boen de asperges goed schoon en haal de schil eraf. Snijdt vervolgens het onderste, harde stukje van de asperges af en breng ondertussen het water met het bouillon blokje aan de kook. Voeg vervolgens de asperges en de schillen toe aan het kokende water en roer alles even flink door. Zet vervolgens het vuur laag en laat de asperges in 15 minuten zachtjes gaar worden. Haal na een kwartier de asperges uit de bouillon, maar laat de schillen nog 30 minuten zachtjes door pruttelen. Haal vervolgens ook de schillen uit de bouillon en gooi ze weg. Giet de bouillon door een zeef en houd de bouillon warm. Snijd dan de asperges, de ham en het gekookte ei in kleine stukjes. Maak vervolgens een rouex, door de boter in een soeppan te smelten en de bloem er al roerend bij te strooien. Schenk dan scheutje bij scheutje de warme bouillon erbij en blijf ondertussen goed roeren. Laat de aspergesoep nog 10 minuten zachtjes door koken. Voeg dan de stukjes asperge, ei en ham toe. Roer de aspergesoep nog even goed door en voeg als laatste, al roerend de slagroom en naar smaak peper en zout toe.

Assperge taart

Wat heb je nodig:
  • 1 pakje bladerdeeg
  • 2 potjes asperges (gekookt)
  • 250 gram kaas, geraspt
  • 3 deciliter melk
  • 30 gram bloem
  • 30 gram roomboter
  • 2 tomaten, in ringen gesneden
  • naar smaak basilicum, fijn gehakt
  • naar smaak peterselie, fijn gehakt
  • naar smaak bieslook, fijn gehakt
  • zout
  • peper
  • boterkoekvorm of ondiepe ovenschaal, doorsnede 20 cm

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden. Verdeel de plakjes bladerdeeg over de bodem en de zijkanten van de bakvorm Bak dan de bladerdeeg in de voor verwarmde oven in 15 minuten, mooi licht bruin en gaar. Maak ondertussen een saus door de roomboter te smelten en de boter er al roerend, in een keer bij te doen. Roer vervolgens beetje bij beetje de melk erbij, zodat er een mooie dikke saus ontstaat. Maak de saus op smaak met peper en zout. Snijd vervolgens de asperges in kleine stukjes, houd 6 asperges heel. Haal vervolgens de saus van het vuur en roer er de geraspte kaas en de stukjes asperges door. Schep vervolgens de saus op de bodem van bladerdeeg. Leg de 6 hele asperges boven op de saus en zet dan de asperge taart onder de grill. Laat de asperge taart mooi bruin worden. Garneer vervolgens de asperge taart met de tomaat ringen en de fijn gehakte kruiden. Deze asperge taart smaakt lekker bij gebakken aardappeltjes.

Aspergesaus

Wat heb je nodig:
  • 130 gram roomboter, gesmolten
  • 75 mililiter kookvocht van de asperges (of water met een beetje zout)
  • 2 eetlepels verse basilicum, fijn gehakt
  • 2 eieren
  • 1 eetlepel citroensap + beetje geraspte schil
  • 1 theelepel zout
  • (eventueel 1 pakje gekookte ham, in stukjes)

Bereiding:
Smelt de roomboter zachtjes, laat deze niet bruin worden. Doe vervolgens het citroensap, schil rasp, kookvocht, zout en de basilicum in de blender en pureer het tot een smeïg geheel. Scheid ondertussen de eieren. en doe dan de eidooiers bij de saus iin de blender. Laat de blender steeds draaien. Schenk vervolgens beetje bij beetje de gesmolten roomboter erbij. Doe dan de aspergesaus in een (steel) pannetje en wam de saus, al roerend goed door, maar laat deze niet koken. Schenk vervolgens de aspergesaus over de gekookte (witte of groene) asperges.Garneer de asperge en saus met stukjes ham. Lekker met gepofte aardappel en een droge witte Chardoney.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aspergesoep, aspergesaus en aspergetaart"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 05-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!