InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Fruitazijn, kruidenazijn, vlierbloemenazijn

Fruitazijn, kruidenazijn, vlierbloemenazijn

Gevarieerd eten, is belangrijk, maar vooral erg lekker. Combineer daarom deze azijn variatie's zo veel en zo vaak als u wilt. Wist u bijvoorbeeld dat azijn mee helpt aan een goede spijsvertering.

Vlierbloemenazijn

Wat heb je nodig:

  • Verse vlierbloemen
  • Witte wijnazijn
  • (thee) doek of zeef
  • Fles of wekpot met brede hals, die goed af te sluiten is

Bereiding:

Zorg dat de fles of wekpot goed schoon en droog is, voordat u deze gaat gebruiken. Was de vlierbloemen zorgvuldig en laat ze daarna goed drogen. Vul vervolgens de fles met vlierbloemen. Schenk daarna de witte wijnazijn in de fles tot deze helemaal vol is. Sluit dan de fles goed af en zet deze 3 weken op een donkere, koele plaats. Schud de vlierbloemazijn iedere dag even om. Zeef na 3 weken de azijn door de theedoek. Gebruik de vloerbloemazijn als dressing over (groene) salades.

Kruidenazijn

Wat heb je nodig:

  • 200 gram verse kruiden naar keuze, bijvoorbeeld: salie, tijm, rozemarijn
  • 3 sjalotten, schoon gemaakt
  • Witte wijnazijn
  • Vijzel
  • (thee) doek of zeef

Bereiding:

Zorg dat de fles of wekpot goed schoon en droog is, voordat u deze gaat gebruiken. Was en droog de kruiden zorgvuldig. Maak vervolgens de kruiden en sjalotten fijn met de vijzel en leg ze dan onder in de fles. Verwarm dan op een laag vuurtje de witte wijnazijn en giet vervolgens de warme azijn over de fijn gestampte kruiden en sjalotten. Draai vervolgens de fles goed dicht en zet deze 2 weken op een zonnige, warme plaats. Schud de kruidenazijn iedere dag even om. Zeef na 2 weken de kruidenazijn en voeg er eventueel verse kruiden aan toe, dat staat vrolijk en versterkt de aroma van de kruidenazijn. Gebruik de kruidenazijn bij salades of in kruidensauzen.

Fruitazijn

Wat heb je nodig:

  • 500 gram zacht rijp fruit, bijvoorbeeld: frambozen, aardbeien, kersen (zonder pit)
  • 0,5 liter witte wijnazijn
  • Suiker
  • (thee) doek of zeef

Bereiding:

Zorg dat de fles of wekpot goed schoon en droog is, voordat u deze gaat gebruiken. Was en droog het fruit zorgvuldig. Kneus het fruit en stop het in de fles. Schenk vervolgens de witte wijnazijn bij het fruit en laat het ± 4 dagen, goed afgesloten staan. Roer de fruitazijn iedere dag even door. Zeef vervolgens de azijn en voeg er suiker aan toe. Gebruik 500 gram suiker per 1 liter vocht. Kook vervolgens de fruitazijn, totdat alle suiker is opgelost. Gebruik de fruitazijn over salades of drink het als warme drank, aangelengd met warm water en eventueel nog wat extra suiker.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fruitazijn, kruidenazijn, vlierbloemenazijn"

Reactie

Risette, 20-04-2013 20:26 #1
Het lijkt me erg leuk om die fruitazijn zelf te maken, maar ik heb 2 vragen. Ten eerste, kan ik het vers fruit ook vervangen door diepvriesfruit? Het is namelijk niet de tijd van het jaar voor smaakvol zacht fruit. En ik heb laatst bosvruchten balsamico azijn geproeft en was daar zeer over te spreken, kan ik de wijnazijn voor balsamicoazijn vervangen of moet ik dat op een andere manier bereiden?
Ik hoop op een reactie van u terug en wacht met vriendelijke groet
Risette Elissen

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!