InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Koken met brandnetels

Koken met brandnetels

Brandnetels eten is gratis eten uit de natuur. Bovendien zijn brandnetels rijk aan Vitamine A en C en bevatten ze veel zuiverende zouten.

Brandnetelrol uit de oven

Hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 50 gram roomboter
  • 50 gram bloem
  • 3 deciliter melk
  • 3 eieren, gesplitst
  • 1 theelepel bakboeder
  • Voor de vulling:
  • 500 gram brandnetels (jonge blaadjes of de toppen)
  • 2 deciliter kruidenbouillon (of het vocht van de brandnetles opvangen)
  • 1 eetlepels olijfolie
  • 100 gram Parmezaanse kaas, geraspt
  • 25 gram roomboter
  • 25 gram bloem
  • 1 potje creme fraiche
  • 3 uien, fijn gesnipperd
  • zout
  • peper
  • 1 teentje knoflook, fijn gehakt
  • braadslee

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 graden en klop de eiwitten stijf. Smelt vervolgens in een steelpannetje de roomboter en voeg in een keer de bloem, al roerend toe. Laat de bloem bruin en gaar worden en schenk dan beetje bij beetje de melk erbij, zodat er een mooie gladde saus ontstaat. Laat de saus een paar minuten door pruttelen en haal dan de pan van het vuur. Roer vervolgens het bakpoeder, de eidooiers en naar smaak zout en peper door de saus. Schep vervolgens de stijf geklopte eiwittensnel door de saus (niet roeren) en doe het in de braadslee. Zet vervolgens de braadslee in het midden van de oven en laat de koek in ± 20 minuten gaar en bruin bakken. Maak ondertussen de vulling door de brandnetels flink te wassen met heet water. Kook vervolgens de brandnetels met een beetje zout en water in ± 10 minuten, gaar. Giet vervolgens de brandnetels af en vang het vocht op als u dit wilt gebruiken voor de saus, laat vervolgens de brandnetels in een vergiet goed uitlekken. Pureer vervolgens de brandnetels met een staafmixer of keukenmachine. Maak dan een saus van de roomboter, de bloem, de creme fraiche en de kruidenbouillon/ of het kookvocht. Laat de saus enkele minuten zachtjes pruttelen en roer dan de brandnetelpuree door de saus. Verhit dan in een koekenpan de olijfolie en stoof (met de deksel op de pan) hierin de ui met de knoflook en wat peper en zout, enkele minuten, op een laag vuurtje. Roer vervolgens het ui mengsel door de brandnetelsaus. Haal de bodem/koek als deze klaar is uit de oven en laat het wat afkoelen. Zet de oven op 225 graden. Haal vervolgens de koek uit de braadslee, besmeer deze met de brandnetelsaus en rol hem op. Zet de rol eventueel vast met grote coctailprikkers en leg de brandnetel rol dan terug in de braadslee. Strooi de parmezaanse kaas over de brandnetel rol en zet het terug in het midden van de oven. Laat de brandnetel rol ± 10 minuten in de oven, zodat er een mooi bruin (kaas) korstje overheen zit.

Omelet met brandnetel

Broodbeleg voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 5 hand (schoenen) vol brandneteltopjes
  • 1 ui, fijn gesnipperd
  • 6 eieren
  • flinke scheut kookroom
  • 1 Danish bleu kaas, in blokjes
  • 1 eetlepel olijfolie
  • zout
  • peper

Bereiding:
Was de brandneteltoppen met veel heet water, laat ze goed uitlekken en knip ze dan in kleine stukjes. Klop vervolgens de eieren met een flinke scheut kookrom los. Verhit vervolgens in een koekenpan de olijfolie en smoor hierin (met de deksel op de pan) de stukjes brandnetel met een beetje peper en zout. Schenk na enkele minuten de losgeklopte eieren erbij en strooi de blokjes kaas erover. Maak de omelet eventueel nog op smaak met peper en doe dan de deksel op de pan. De brandnetel omelet is klaar als de bovenkant gestolt is en de kaas gesmolten.

Pasta met brandnetelsaus

Vegetarisch hoofdgerecht voor 4 personen

Wat heb je nodig:

  • 400 gram spaghetti
  • 2,5 deciliter kruidenbouillon
  • 500 gram brandnetels (jonge blaadjes of alleen de toppen)
  • 25 gram boter
  • 25 gram bloem
  • 1 potje creme fraiche
  • 1 teentje knoflook, fijn gehakt
  • zout
  • peper

Bereiding:

Kook de spaghetti, zoals op de verpakking staat aangegeven, gaar. Was de brandnetels met veel heet water en knip ze in stukjes. Kook vervolgens de brandnetels met een klein beetje water en zout, gaar in ± 10 minuten. Laat ze in een vergiet goed uitlekken en pureer ze dan met een staafmixer, of in een keukenmachine. Maak dan een saus door de boter te smelten. Voeg vervolgens ineens de bloem erbij en laat het al roerend even garen. Schenk dan beetje bij beetje de kruidenbouillon bij het bloempapje, zodat er een gladde saus ontstaat. Roer vervolgens de brandnetel puree, het knoflook en de creme fraiche door de saus en laat deze nog ± 5 minuten pruttelen. Maak vervolgens de saus op smaak met zout en peper en schep deze boven op de spaghetti. Deze bandnetelsaus smaakt ook prima op brood.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koken met brandnetels"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 13-01-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!