InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Feestelijke hapjes

Feestelijke hapjes

Tapas voor een feestelijk diner,voor bij de borrel, of zomaar tussen door, simpel snel maar vooral erg lekker.

Zoete sparerib

Tapas/Snack/Borrelhapje voor 4 personen

Wat heb je nodig:
  • 2,5 deciliter bouillon
  • 2 kilo sparerib
  • 125 gram roomboter, gesmolten
  • 3 uien, fijn gehakt
  • 1 citroen, geperst
  • 1 eetlepel peterselie, fijn gehakt
  • 1 rode peper, fijn gehakt
  • 4 teentjes knoflook, uit de knijper
  • 2 bos uitjes, fijn gehakt
  • Een stukje gember, fijn gehakt
  • 3,50 deciliter witte wijn
  • 1,50 decaliter zoete sojasaus
  • 170 gram vloeibare honing
  • Keukenpapier

Bereiding:
Doe in een grote schaal de fijn gehakte peper, het uitgeperste knoflook, de bosuitjes, de gember, de honing, de witte wijn en de sojasaus. Meng alle ingrediënten goed door elkaar en schep dan de sparerib door de marinade. Dek de schaal af en laat het een nacht in de koelkast trekken.Verwarm de grill voor en leg voor je gaat beginnen de sparerib op wat keukenpapier en laat ze goed uitlekken. Leg vervolgens de sparerib onder de grill en laat deze in ± 10 minuten gaar en mooi bruin van kleur worden. Doe dan de sparerib in een schaal en houd ze warm. Maak nu een sausje van de overgebleven marinade en ga als volgt te werk. Doe de marinade in een steelpannetje en voeg de peterselie, bouillon en het citroensap toe. Breng alles al roerend aan de kook en zet dan het vuur laag. Laat de saus ± 15 minuten zachtjes pruttelen en indikken. Als de saus dik genoeg is haal dan de pan van het vuur en roer de gesmolten boter erdoor. Pureer dan de saus met een staafmixer of keukenmachine. Serveer de saus en de sparerib apart van elkaar.

Balletje krab

Tapas/Snack/Borrelhapje voor 8 personen

Wat heb je nodig:
  • 500 gram vlees van de krab
  • 35 gram roomboter, gesmolten
  • 2 eieren
  • 1 eetlepel honingmosterd
  • 0,5 theelepel sambal
  • Paneermeel
  • Bloem
  • Frituurpan
  • Keukenpapier

Bereiding:
Doe het krabvlees, de gesmolten boter, de sambal en de mosterd in een grote schaal en meng alles goed door elkaar. Scheidt de eieren en meng de eidooiers en paneermeel door het krabmengsel. Doe een deksel op de schaal en zet het mengsel ± 2 uur in de koelkast, om stevig te worden. Draai vervolgens kleine krab balletjes en zet deze nog eens afgedekt ± 15 minuten in de koelkast. Zet ondertussen de frituurpan aan en rol de krab balletjes door de bloem. Frituur de krab balletjes in het hete frituurvet ± 5 minuten, tot ze mooi goud van kleur zijn. Leg dan de krab balletjes op een stuk keukenpapier om uit te lekken. Serveer de krab balletjes met een ( groene) kruidensaus.

Balletje kip

Tapas/Snack/Borrelhapje voor 5 personen

Wat heb je nodig:
  • 500 gram kippenvlees, fijn gehakt
  • 3 uien, fijn gehakt
  • 2 eetlepels vloeibare honing
  • Paneermeel
  • 2 teentjes knoflook, uit de knijper
  • Zout
  • Peper
  • Citroenmelisse, fijn gehakt
  • Frituurpan
  • Keukenpapier

Bereiding:
Doe het kippenvlees, de fijn gehakte ui, de honing, zout, peper en paneermeel in een keukenmachine. Knijp de knoflook teentjes er boven uit en meng het tot een gladde massa. Draai vervolgens kleine balletjes van het kip mengsel, leg deze in een schaal en zet het afgedekt ± 30 minuten in de koelkast. Verwam ondertussen de frituurpan voor op 180 graden. Frituur vervolgens de balletjes kip in ± 5 minuten gaar en licht bruin. Laat ze op een stuk keukenpapier goed uitlekken en garneer de balletjes kip met fijn gehakte citroenmelisse. Serveer de kip balletjes met citroen- of pruimensaus.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Feestelijke hapjes"

Infoteur: Anhi
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!