InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gevulde koolbladeren en courgette met munt en knoflook

Gevulde koolbladeren en courgette met munt en knoflook

Een favoriet gerecht in de Levant in de wintermaanden: gevulde koolbladeren. Het is een heleboel werk, maar wel de moeite waard. Het is het soort van gerecht dat u niet in een restaurant vindt, maar wat gewoon thuis veel gegeten wordt. Een veel eenvoudiger bijgrecht is courgette met munt en knoflook. De knoflook en munt geven de courgette een flinke oppepper.

Gevulde Koolbladeren

Ingrediënten:
  • witte kool van ruim een kilogram
  • 1 kopje rijst
  • 250 gr. Runds-of lamsvlees in heel kleine blokjes
  • knoflook naar smaak (zelf gebruik ik een bolletje)
  • zout en peper naar smaak
  • el komijn
  • boter of boterolie (ghee)
  • 2 bouillonblokjes
  • eventueel kippenvleugeltjes of schenkel

Bereidingswijze:
Verwijder de buitentste bladeren van de kool en verwijder vervolgens het dikke middenstuk van elk blad. Snijd de bladeren in grote vierkanten (zo'n 10*10cm).

Kook intussen de rijst voor vijf minuten. Giet de rijst af en voeg zout, peper en komijn naar smaak toe. Voeg ook het vlees toe en wat boter of boterolie (ghee) en meng het geheel goed door elkaar. Het vormt nu een wat vettige massa en dat is nodig om de rijst bij elkaar te houden om de koolbladeren te vullen.

Begin nu met het vullen van de bladeren: Neem ongeveer een halve lepel van het rijstmengsel en doe dat op een koolblad en vouw het blad nu stevig dicht. Vouw de zijkanten van het koolblad boven op de rijst en rol vervolgens het blad in de vorm van een sigaar. Dit doet u met al de koolbladeren.

Om het geheel wat meer smaak te geven is het mogelijk om bijvoorbeeld kippenvleugeltjes of een schenkel mee te koken met koolbladeren. Dit is niet noodzakelijk maar geeft extra smaak. Gebruikt u vleugeltjes of een schenkel doe die dan onder in de pan en leg er vervolgens de gevulde koolbladeren bovenop. Zonder vleugeltjes of schenkel kunt u de koolbladeren gewoon op de bodem van de pan leggen. Zorg vervolgens voor een gewicht wat u op de koolbladeren legt zodat die tijdens het koken op hun plaats blijven. Vervolgens voegt u water, zout, peper, komijn, twee bouillonblokjes en de knoflookteentjes toe. De bladeren moeten ruim bedekt zijn met water. Het geheel moet ongeveer een uur koken. Wanneer de rijst en de kool gaar zijn is uw maaltijd klaar. Eventueel overtollig water kunt afgieten.

Courgette met munt en knoflook

Ingrediënten:
  • 1 kg courgette
  • olijfolie
  • 10 teentjes geperste knoflook
  • 2 el gedroogde munt
  • Zout

Bereidingswijze:
Snijd de courgette in blokje en was ze. Doe de olijfolie in een pan en voeg vervolgens de knoflookteentjes toe. Voeg na enkele minuten de courgettes toe en voeg zout naar smaak toe. Laat de courgette zacht worden en doe er dan de munt bij. Laat het geheel nog een paar minuten pruttelen en uw gerecht is klaar. Dit eenvoudige bijgerecht kan zowel koud als warm geserveerd worden.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevulde koolbladeren en courgette met munt en knoflook"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 21-12-2010
Gepubliceerd: 16-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Schrijf mee!