InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Crème brulée en Oeufs à la neige

Crème brulée en Oeufs à la neige

Back to basic desserts, klassieke gerechten uit de Franse keuken. Voor Oeufs à la neige bestaat zelfs een tweede mooie naam namelijk Ile flottante.

Crème brulée

Dessert, bereidingstijd 60 minuten.

Wat heb je nodig voor 4 personen:

  • 2 deciliter slagroom
  • 1 deciliter melk
  • 80 gram bruine suiker
  • 60 gram witte suiker
  • 5 eierdooiers
  • 0,5 vanillestokje
  • zout
  • zeef
  • 4 ovenschaaltjes, of 1 grotere ovenschaal

Bereiding: Klop de eierdooiers met de helft van de witte suiker, tot deze gaat schuimen. Neem dan de rest van de witte suiker en karameliseer het in een pan met dikke bodem. Schenk vervolgens de melk bij de karamel en roer het flink door. Breek dan boven de pan het vanillestokje door midden en doe het merg (binnenste van het vanilliestokje),de slagroom en een beetje zout bij de mellk met karamel. Breng de melk al roerend aan de kook en zet dan het vuur laag, zodat het mengsel afkoeld naar ongeveer 85 graden. Giet vervolgens het hete melk mengsel, al roerend op de los geklopte eieren met suiker. Doe de crème brulée door een zeef en verdeel het over 4 ovenschaaltjes. Zet vervolgens de ovenschaaltjes in een grote pan met water en laat de crème brulée in 20 minuten au bain Marie gaar worden. De creme is gaar als u met een breinaald in het midden steekt, er mag dan niks aan de naald blijven plakken. Haal daarna de crème brulée uit het water en zet hem, afgedekt in de koelkast. Voor het opdienen, verwarmd u de oven voor, alleen boven verwarming, op de hoogste stand. U strooit de bruine suiker over de crème brulée en zet deze in het midden van de hete oven. Als de suker karameliseert is decrème brulée klaar. U kunt de crème brulée eventueel opdienen met wat fruit (sinaasappel, meloen, manderijn etc.) als garnering.

Oeufs à la neige

Dessert, bereidingstijd 80 minuten.
Wat heb je nodig voor 4 personen:
  • 7 deciliter melk +6 eetlepels melk
  • 265 gram witte suiker
  • 4 eieren
  • 1 vanillestokje
  • 1 theelepel citroensap
  • 2 kopjes karnemelk

Bereiding: Verwarm de oven voor op 150 graden (stand 1). Doe 60 gram suiker in een pan met dikke bodem en karameliseer het op een half hoog vuur. Haal vervolgens de pan van het vuur en roer de melk door de gekarameliseerde suiker. Zet vervolgens de karamel melk terug op het vuur, doe het merg uit het vanillestokje erbij en breng het al roerend aan de kook. Doe dan de deksel op de pan met karamel melk, zet het vuur uit en laat het een kwartiertje trekken. Scheidt odertussen de eieren en klop het eiwit, met het citroensap en 80 gram suiker stijf. Doe vervolgens de karnemelk in een pan. Maak dan met behulp van een theelepeltje balletjes van de stijf geklopte eiwitten en laat ze in de pan met karnemelk glijden. Doe vervolgens de deksel op de pan en laat de eiwit balletjes in het midden van de voor verwarmde oven, ± 10 minuten stollen. Schep dan de balletjes uit de karnemelk en laat ze afkoelen. Voeg nu de eierdooers en de hete karnemelk toe aan de karamel melk, zet het terug op het vuur en roer alles flink door. Laat de karamel creme indikken,maar laat de creme niet koken. Als de karamelcreme goed is, zet deze dan afgedekt in de koelkast om af te koelen. Net voor het opdienen verdeel je de karamelcreme over 4 desserbordjes en legt daarin de eiwit balletjes. Doe dan de over gebleven suiker in een pannetje met dikke bodem en karameliseer het op een half hoog vuur. Als de randen bruin beginnen te worden zet je de pan op een natte koude doek. Roer vervolgens met een vork, zodat je een gelijkmatige massa krijgt. Trek vervolgens, niet te lange goudbruine draden van de karamel en leg deze over de oeufs à la neige (eiwit balletjes).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Crème brulée en Oeufs à la neige"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 01-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!