InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelk

Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelk

Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelk Voor veel mensen is een pannenkoek een echte traktatie, lekker met zoetigheid of juist hartig. Het is ook leuk om zelf pannenkoeken te bakken en erg lekker. Maar tegenwoordig zijn veel mensen allergisch voor koemelk en/of eieren. Maar het hoofdbestanddeel van een pannenkoek bestaat uit melk, ei en meel. Wat is de manier om een lekkere pannenkoek te bakken zonder eieren en melk en die hetzelfde smaken als de pannenkoeken die traditioneel gebakken zijn met koemelk en eieren. Heel veel mensen hebben tegenwoordig te maken met een allergie, vaak allergisch voor koemelk en of eieren. Dan moet er met heel veel gerechten rekening worden gehouden wat de ingrediënten zijn. Ook is het vaak lastig om een gerecht of recept te vinden dat netzo lekker smaakt zonder koemelk en/of eieren. Maar het is mogelijk om pannnenkoeken te bakken zonder koemelk en/of eiereren die bijna niet in smaak verschillen met de pannenkoeken die traditioneel gebakken zijn.

Wat zijn de benodigde ingrediënten om een pannenkoek zonder koemelk en eieren te bakken.

Ingrediënten

  • 500 gr bakmeel (zelfrijzend)
  • bronwater (koolzuurhoudend)
  • half theelepeltje zout
  • suiker (eetlepel)
  • rijstmelk of sojamelk

Bereidingswijze van het beslag

  • Voeg 500 gr zelfrijzend bakmeel toe in een schaal.
  • Doe al roerend sojamelk of rijstmelk in de schaal tot het goed gemengd is en er een stevig beslag ontstaat.
  • Het beslag dat is ontstaan moet met koolzuurhoudend bronwater worden verdund tot het dun genoeg is om er pannenkoeken van te bakken.
  • Als u het beslag wat dikker houd kunt u wat steviger pannenkoeken bakken.
  • Als het bronwater wordt toegevoegd kan er wat schuim ontstaan maar als u blijft roeren verdwijnt het schuim.
  • Blijf het beslag goed door roeren en voeg suiker (eetlepel) en zout (halve theelepel) toe.

Het bakken van de pannekoek

  • Verwarm een koekenpan met zonnebloemolie, wilt u boter gebruiken let dan op dat het koemelk vrij is.
  • Zorg dat de zonnebloemolie gelijkmatig over de bodem is verdeeld.
  • Schep met een grote lepel voldoende beslag voor een pannenkoek in de koekenpan en beweeg de pan in het rond zodat het beslag zich gelijkmatig over de bodem verdeeld.
  • Zet nu het vuur hoog, of indien electrisch een hogere stand.
  • Wacht tot de bovenkant niet meer vochtig is en draai de pannenkoek, om de andere kant te bakken.

Klaar is uw heerlijke pannekoek, gebruik jam, stroop, poedersuiker of juist hartige dingen om uw pannenkoek nog lekkerder te maken. Verse aardbeien of ananas is ook erg lekker op uw pannenkoek of voeg een paar plakjes appel met rozijnen tijdens het bakken toe, echt heel smakelijk.
© 2010 - 2017 Ckonemann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Mikado pannenkoekenPannenkoeken maken kost haast niks. Geen tijd, geen geld, geen moeite. Ze zijn leuk en makkelijk om te bakken, en meesta…
Pannenkoeken - Lekkere pannenkoeken met fruit en ijsIedereen kent de pannenkoek wel, veel kinderen zijn er dol op. Een pannenkoek is een gerecht dat wordt gemaakt van bloem…
3 keer kokosvetKokosvet is zeer gezond en kan in de meeste gerechten gebruikt worden. De typische smaak verrijkt veel gerechten. In dit…
Pannenkoeken bakken: welke manier is het best?In dit artikel komen de verschillende manieren om pannenkoeken te maken aan bod. Zo kan je voor jezelf bepalen welke soo…

Reageer op het artikel "Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelk"

Reacties

Vanderhaegen, 17-03-2013 13:18 #2
Hallo
Ik heb het klaargemaakt maar de pannenkoeken kleven aan mijn antikleefpan, ik doe ook wat olie in het beslag.

Grtjs

G. Hijink, 05-02-2013 14:23 #1
Hallo,
Hebt u ook een goed recept voor gemalen pannenkoek voor mensen met slikproblemen die een voeding in een gemalen of dik vloeibare consistentie moeten gebruiken en toch de smaak van pannenkoek willen ervaren?

Gieneke Hijink
Diëtist in verpleeghuis. Reactie infoteur, 01-06-2013
Hallo ik heb niet een speciaal recept maar als u de pannenkoeken heel droog bakt, kunt u ze malen en dan een vloeibare cosistentie van maken met pap, melk of yoghurt.

Met vriendeklijke groet

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 09-08-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!