InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sheikh al-Mahshi oftewel De Gevulde Sheikh

Sheikh al-Mahshi oftewel De Gevulde Sheikh

Een klassiek en geliefd gerecht uit de Libanese en Syrische keuken, waarbij kleine courgettes gevuld worden met een vulsel van vlees en uien en vervolgens gefrituurd worden en gekookt in een saus van yoghurt. In de Libanees/Syrische keuken worden veel gerechten met yoghurt gegeten. Soms wordt yoghurt naast het gerecht geserveerd, maar bij veel gerechten wordt het eten in de yoghurt gekookt. Dit levert verrassende gerechten op. Sheikh al-Mahshi is daarvan een goed voorbeeld.

Rijst wordt meestal eerst geweekt en vervolgens gekookt, men laat de rijst altijd droogkoken, door anderhalf glas water per glas rijst te gebruiken.

De Ingrediënten:

De courgettes:

  • 3 kg kleine courgettes (waarbij er 15 a 20 courgettes in een kg gaan)
  • 500gr gehakt
  • 500gr uien
  • peper en zout

Voor de yoghurt-saus:

  • 3 liter yoghurt (dikke, volle yoghurt of Bulgaarse yoghurt)
  • 1 ei
  • 1 bouillonblokje
  • zout

Bereidingswijze:

Snijd het topje van de courgettes.Hol de courgettes uit en haal daarbij zoveel mogelijk van het witte vruchtvlees uit de courgette. Bewaar het topje om de courgettes naderhand te sluiten. Was de courgettes en zet ze apart.

Braad de uien aan in wat olie en voeg vervolgens het gehakt toe. Op smaak brengen met peper en zout. Wanneer het mengsel gaar is even af laten koelen en vervolgens de uitgeholde courgettes vullen met het uien en gehakt-mengsel en sluit ze met de afgesneden topjes.

Maak de yoghurt-saus door de yoghurt in een pan te doen, voeg het ei, het bouillonblokje en zout naar smaak toe. Breng de saus nu al roerend aan de kook. Wanneer de saus aan de kook is kan de pan apart gezet worden.

Zet nu in een pan olie op het vuur om de courgettes te frituren. Laat ze een minuut of vijf in de olie gaar worden, wanneer ze mooi bruin beginnen te worden zijn ze klaar. Vervolgens kunnen ze in de yoghurt-saus gedaan worden. Opdienen in de warme yoghurt-saus. Lekker met witte rijst.

Rijst

Ingrediënten:

  • 2 glazen rijst
  • zout naar smaak
  • bouillonblokje
  • olie/boter/boterolie

Was de rijst en laat een uurtje in warm water staan (zorg dat de rijst ruim onder water staat). Giet het water af en doe de olie/boter/boterolie in een pan en verhit die met het bouillonblokje. Doe vervolgens de rijst erbij en bak die een paar minuten in de olie. Voeg vervolgens 3 glazen water toe en zout naar smaak. Breng het water aan de kook en laat vervolgens de rijst op een klein pitje droog koken. Dit duurt ongeveer tien minuten tot een kwartier. Laat de rijst vervolgens nog vijf minuten nagaren om de smaak te verbeteren.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sheikh al-Mahshi oftewel De Gevulde Sheikh"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 21-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Schrijf mee!