InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met bruine bonen

Recepten met bruine bonen

Lekkere verschillende gerechten met bruine bonen, heerlijk en gezond, wie wil dat zijn gasten nou niet voorzetten?

Bruine bonen met pruimensaus

Wat heb je nodig:
  • 300 gram pruimen, in vieren gesneden
  • 200 gram bruine bonen
  • 250 gram ui, gesnipperd
  • 30 gram peterselie, fijngehakt
  • 1 teentje knoflook, in stukjes
  • 1 eetlepel notenolie
  • 1 theelepel wijnazijn
  • 1 theelepel honing
  • 0,5 theelepel basilicum
  • 0,5 theelepel tijm
  • 0,5 theelepel kaneel
  • 0,5 theelepel zout

Bereiding:
Laat de bruine bonen een nacht weken in koud water. Breng de bruine bonen in het weekwater, al roerend, aan de kook. Zet dan het vuur laag, doe de deksel op de pan en laat de bonen in 30 minuten gaar koken. Giet de bruine bonen daarna af en laat ze in een vergiet goed uitlekken. Doe in een pan met dikke bodem, de pruimen, de knoflook, de basilicum, de tijm, de kaneel het zout, de wijnazijn en de honing. en breng het al roerend aan de kook. Zet dan het vuur zacht en laat met de deksel op de pan, alles nog 10 minuten stoven. Verhit in een koekenpan de notenolie en fruit de ui hierin tot ze glazig zijn, in ongeveer 5 minuten. Roer de ui en de peterselie door de pruimen en de kruiden en laat het vocht inkoken.
Schep vervolgens de bruine bonen door de saus en laat alles 3 uur rusten. Serveer dit bruine bonen gerecht op kamertemperatuur.

Bruine bonensoep

Wat heb je nodig:
  • 500 gram bonen
  • 250 gram mager rookspek
  • 3 aardappelen, in stukjes
  • 3 stengels prei, in reepjes
  • 3 uien, grove stukken
  • 1 knolselderij, in blokjes
  • 1 laurierblad
  • bladselderij, fijngesneden.
  • peper
  • zout
  • worcestersaus
  • tabasco

Bereiding:
Doe de bruine bonen in een pan gevuld met ruim water, breng het water al roerend aan de kook. Zet vervolgens het vuur uit en laat de bonen een nacht weken. Breng de volgende dag de bruine bonen in het weekwater weer aan de kook en voeg er de stukjes aardappel en het stuk spek aan toe. Breng het al roerend aan de kook, draai dan het vuur laag en laat het minstens 1 uur zachtjes door koken met de deksel op de pan.Haal na 1 uur het spek eruit, giet het vocht af, vang het op en pureer de bonen en de aardappels met een stamper of mixer. Voeg al roerend het opgevangen vocht weer bij de bonen en aardappels. Voeg ook de spek,het laurierblad, de reepjes prei, de uien, het bladselderij en de knolselderij toe en roer alles goed door. Breng de soep opnieuw aan de kook en laat het nog minstens 0,5 uur zachtjes doorkoken.Haal vervolgens het stuk spek uit de soep en snijd deze in stukjes. Haal ook het laurierblad eruit. Proef dan de bruine bonen soep en maak deze op smaak met peper, scheut worcestersaus en wat tabasco. De stukjes spek kunnen terug worden gedaan in de soep of apart bij de soep geserveerd worden. Serveer de soep met bijvoorbeeld blokjes bruin brood, die u op een bakplaat in het midden van de oven ongeveer 15 minuten roosterd tot ze goudbruin zijn.

Bruine bonen met ananas en noten

Wat heb je nodig voor 2 personen:
  • 600 gram bruine bonen, gaar
  • 250 gram (1 blik) ananas, in stukjes
  • 60 gram gezouten cashewnoten, grof gehakt
  • 1 ui, in ringen
  • 1 rode paprika, in stukjes
  • 4 eetlepels ananassap
  • 2 theelepels margarine
  • 1,5 theelepel paprikapoeder
  • 0,5 theelepel chilipoeder
  • zout
  • peper

Bereiding:
Smelt de margarine in een koekenpan en fruit hierin de ui en de paprika even aan. Voeg vervolgens de bonen, de stukjes ananas, de noten, de paprikapoeder en de chilipoeder erbij. Roer alles goed door en laat alles goed doorwarmen. Proef het gerecht en breng het op smaak met peper en zout.

Bruine bonen met rijst

vegetarisch
Wat heb je nodig voor 1 persoon:
  • 200 gram prei, fijn gesneden
  • 150 gram (blik) bruine bonen, uitgelekt
  • 120 gram gekookte rijst
  • 30 gram belegen kaas, geraspt
  • 1 theelepel margarine

Bereiding:
Doe de bruine bonen in een vergiet en laat deze uitlekken. Smelt de margarine in een pan met dikke bodem en fruit hierin de prei. Voeg vervolgens de rijst en bruine bonen toe en roer alles goed door. Warm alles goed door en schep het op een bord, garneer het met geraspte kaas.
Gerelateerde artikelen
Bruine bonen schotelsLekker koken met bruine bonen, vegetarisch of met worst, met een frisse sla of uit de oven, het kan allemaal.
Bruine bonen op Zuid-Amerikaanse wijzeBruine bonen op Zuid-Amerikaanse wijzeLekker, appart, Zuid-Amerikaans hoofdgerecht. Vooral de combinatie tussen de sambal oelek, de ketjap manis, prei en brui…
Bruine-bonensoepBruine-bonensoepBruine-bonensoep een echte stevige wintersoep. De echte ouderwetse manier van bruine-bonensoep maken...
Vegetarische gerechten met bonen en linzenLekkere vegetarische gerechten, van bruine bonen en linzen. Voedzaam, niet moeilijk om te maken en gezond.
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…

Reageer op het artikel "Recepten met bruine bonen"

Reactie

Lucienne, 02-04-2012 18:58 #1
Hallo, vandaag heb ik het recept 'bruine bonen met pruimensaus' gemaakt, precies
zoals beschreven, alleen nadat ik de bonen, na een nachtje weken, 30 min. gekookt had en alle beschreven ingredienten eraan toegevoegd, staat er nergens beschreven wat je met het weekwater moet doen, want hoe kan ik deze substantie koken zonder vocht erbij te doen, Ik heb het weekwater toegevoegd en vraag mij af of dit de bedoeling van jullie recept is.
I wacht jullie antwoord af.
Groet, Lucienne Reactie infoteur, 27-04-2012
Goede avond Lucienne,

Volgens mij staat er breng de bruine bonen met het weekwater aan de kook.

met vriendelijke groet,
Hilda

Infoteur: Anhi
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!