InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kerstdiner idee: voorgerechten kerst

Kerstdiner idee: voorgerechten kerst

Kerstdiner idee: voorgerechten kerst Tijdens de kerst kun je lekker creatief aan de slag met het voorgerecht. Er zijn eindeloze mogelijkheden om te variëren in smaken, combinaties en vormen. Het is niet altijd even gemakkelijk om het juiste voorgerecht te kiezen of te bedenken. Daarom hebben we hier vier top voorgerechten voor het kerstdiner voor je uitgekozen. Eenvoudig om te maken, heerlijk van smaak en ook nog eens een lust voor het oog. Misschien zit er wel het ideale voorgerecht voor jouw kerstdiner bij. Veel succes.

Gorgonzolataartjes met ham en bieslook

Ingrediënten (4 personen)
  • 4 plakjes filodeeg
  • 100g gorgonzola
  • 125 gr ricotta
  • 1 kopje room
  • 150 gram gerookte ham
  • Bieslook
  • boter
  • zout naar smaak

Bereidingswijze
Plaats de plakjes filodeeg in de gewenste ingevette bakvorm. Smeer een beetje gesmolten boten op de binnenkant van het deeg. Verwarm de oven voor op 180ºC. Plaats de bakvormen met het deeg in de oven en bak het goudbruin. Haal de vormen uit de oven en laat het afkoelen.

Ondertussen kun je de vulling gaan maken. Meng de ricotta, de gorgonzola en de room. Breng het geheel op smaak met wat zout. Zorg dat het een dikke maar vloeibare massa wordt. Voeg vervolgens de fijngehakte bieslook toe. Schep het mengsel in de filodeegvormpjes. Plaats als laatste de plakjes ham er bovenop en garneer met nog een beetje bieslook.

Geitenkaasjes in ham met appel-honingballetjes

Ingrediënten (4 personen)
  • 4 zachte geitenkaasjes
  • 4 grote plakken rauwe ham
  • 2 appels
  • boter
  • 1 dl vloeibare honing
  • verschillende soorten sla voor de garnering
  • vinaigrette slasaus
  • 4 sneetjes geroosterd brood

Bereidingswijze
Verwarm de over voor op 180ºC. In de tussentijd omwikkel je de geitenkaasjes met de rauwe ham. Vervolgens schil je de appels en steek je er met een bolletjessteker appelbolletjes uit.

Plaats nu de in ham gewikkelde kaasjes in de oven en laar ze 10 minuten bakken. Verwarm wat boter met honing in een koekenpan en laat de appelbolletjes hierin kort caramelliseren.

Leg wat verschillende slablaadjes midden op het bord en schenk er eventueel een klein beetje vinaigrette slasaus over. Plaats de kaasjes midden op de sla en leg de gecaramelliseerde appelbolletjes er omheen. Serveer met een geroosterd sneetje brood en wat roomboter.

Mandarijn-kalkoen salade met walnoten

Ingrediënten (4 personen)
  • 4 mandarijnen
  • 400 gram kalkoenfilet
  • 1 ui
  • 1 dl yoghurt slasaus
  • 1 zakje gemengde salade
  • 100 gram gepelde walnoten
  • Citroen
  • zout en peper
  • verse peterselie

Bereidingswijze
Pel de mandarijnen en verdeel in partjes. Snij de ui in halve ringen.

Snij de kalkoenfilet in dunne repen en bak het vlees in wat boter in 10 minuutjes op zacht vuur gaar. Breng het vlees op smaak met wat peper en zout. Als het vlees bijna gaar is pers je naar smaak wat citroensap er overheen. Bak ook de uien in wat boter zacht en lichtbruin.

Verdeel de salade over vier borden. Verdeel vervolgens de mandarijnenpartjes en de gepelde walnoten over de salade en schenk er wat yoghurtsaus er overheen. Decoreer de salade nu met de gebakken kalkoenreepjes en de uien. Garneer het geheel met wat verse gesnipperde peterselie.
Je kunt deze salade ook in een feestelijke coup serveren.

Zalmbuideltje met ricotta, pijnboompitten en garnalen

Ingrediënten (4 personen)
  • 4 grote plakken gerookte zalm
  • 150 gr kleine garnaaltjes
  • 4 lange sprieten bieslook
  • 100 gr ricotta
  • 50 gr pijnboompitten
  • 1 dl yoghurtdressing
  • 2 el gesnipperde verse dille
  • zout
  • citroen
  • 1 zakje gemengde sla

Bereidingswijze
Meng in een kom de garnalen met de ricotta en de yoghurtdressing. Breng het mengsel op smaak met wat zout en citroensap. Rooster de pijnboompitten even kort in een koekenpan zonder boter.

Leg de plakken zalm op borden. Verdeel wat sla over de zalm en voeg vervolgens het mengsel van garnalen, ricotta en de yoghurtdressing toe. Bestrooi het geheel met de geroosterde pijnboompitten. Vouw de plakjes zalm nu tot een bundeltje en bind het af met de bieslooksprieten.
© 2009 - 2014 Faffie, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorgerechten uit Syrië en LibanonIn Syrië en Libanon maken voorgerechten of 'mezze' een belangrijk deel uit van de maaltijd. Tafels zijn vaak overladen m…
Kalkoenrollade met kerstKalkoenrollade met kerstNu het weer bijna kerst is wil iedereen weer gaan genieten van de heerlijke kerst gerechten die toch niet zo moeilijk te…
Kerst recepten KerstkalkoenDe decembermaand is een maand van feesten. Bij feesten horen vaak lekkere hapjes en drankjes, die je vaak ook makkelijk…
Voorgerechten met gerookte zalmVoorgerechten met gerookte zalmGerookte zalm is een zeer populair ingrediënt voor een voorgerecht. Deze heerlijke zachte en malse dunne plakjes vis kun…
Geitenkaassalade, maar dan andersGeitenkaassalade, maar dan andersVerse geitenkaas is gezond en lekker en wordt steeds populairder. Dat geldt voor de geitenkaas op het verse broodje, de…

Reageer op het artikel "Kerstdiner idee: voorgerechten kerst"

Infoteur: Faffie
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!