InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Courgette op zoetzuur recepten

Courgette op zoetzuur recepten

Courgette op zoetzuur, is leuk om zelf te maken en in deze tijd van bezuinigen, lekker goedkoop. Het smaakt heerlijk bij nasi, macaroni maar ook bij bijvoorbeeld boerenkoolstampot en sla

Courgette op zoetzuur recept 1

Wat heb je nodig:

  • 1 kilo courgettes
  • 350 gram suiker
  • 50 gram zout
  • 500 milliliter azijn
  • 3 theelepels kurkumapoeder
  • 3 theelepels mosterdzaad
  • 2 uien
  • 1 bos selderij, grof gesneden
  • Schone (jam)potten, in soda uitgekookt

Bereiding:

Snijd de courgettes in de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten. Snijd vervolgens de twee halve courgettes in plakjes, je krijgt dan halve maantjes. Snijd vervolgens de uien in ringen en leg de ui en courgettes in een schaal. Strooi nu het zout over de groenten en laat het ten minste 2 uur staan. Draai de groenten zo nu en dan om. Breng de azijn met de suiker, de selderij, de kurkuma en het mosterdzaad aan de kook en laat het op een middelhoog vuur 5 minuten doorkoken. Schep vervolgens de courgette en ui in een vergiet en spoel ze goed af, laat het vervolgens uitlekken en dep ze droog met keukenpapier. Doe de courgette en ui vervolgens in een schaal en schenk er het suiker/azijnmengsel overheen. Laat alles zo een nacht intrekken. Breng de volgende dag alles opnieuw aan de kook en laat het 5 minuten doorkoken op een laag vuurtje. Schep met een schuimspaan de groenten in schone, met soda uitgekookte potten. Laat vervolgens het suiker/azijnmengsel op een middenhoog vuur inkoken, totdat er een dikke, stroopachtige vloeistof overblijft. Schenk vervolgens het suiker/azijnmengsel over de groenten in de potten en draai de potten goed dicht . Laat de zoetzure courgettes minstens een week staan voor u hem proeft, de smaak wordt daarna alleen maar beter. Dit zoetzuur is heerlijk bij de rijsttafel, maar ook heerlijk bij de barbecue of sla.

Courgette op zoetzuur recept 2

Wat heb je nodig:

  • 1 kilo courgettes
  • 250 gram suiker
  • 5 deciliter azijn
  • 5 deciliter ijskoud water
  • 3 eetlepels zout
  • 1 eetlepel mosterd
  • 2 theelepels kurkuma
  • 1 theelepel dille
  • 2 grote uien, gesnipperd
  • 1 rode paprika (of geel) in kleine stukjes voor de kleur

Bereiding:

Snijd de courgettes in de lengte midden door en verwijder de zaad lijsten. Snijd vervolgens de twee courgette helften nog een keer in de lengte door de midden en maak er dan blokjes van. Doe dan de courgette, de gesnipperde ui, het zout en het ijskoude water in een schaal en roer het goed door. Zet dit vervolgens ten minste 3 uur in de koelkast, roer het af en toe door. Vervolgens giet je het water af en doet alles in een pan. Voeg vervolgens de azijn, suiker, kurkuma, dille, mosterdzaad en de paprika toe. Breng alles aan de kook en laat het 2 minuten goed doorkoken. Schenk het zoetzuur zo heet mogelijk in schone, met soda schoongemaakte potten en draai de potten goed dicht. Laat de zoutzure courgettes minstens 1 week staan voor u hem proeft, de smaak wordt daarna alleen maar beter. Dit zoetzuur is lekker bij nasi, bami, macaroni maar moet u ook zeker eens bij een boerenkoolstampot serveren.

Courgette op zoetzuur (Hollands recept)

Wat heb je nodig:

  • 2 kilo courgettes
  • 1 kilo suiker
  • 1 liter azijn
  • 6 kruidnagels
  • 2 kaneelstokjes

Bereiding:

Schil de courgettes, snijd ze in de lengte doormidden en verwijder de zaad lijsten. Snijd de courgette vervolgens in plakken van ongeveer 1 centimeter dik. Doe de courgettes in een pan en kook deze in de azijn met kruidnagels en kaneelstokjes 2-4 minuten. De courgette ziet er dan glazig uit en is nog knapperig. Schep dan de courgette uit de pan en doe deze in schone, met soda schoongemaakte potten. Laat het vocht in de pan een beetje inkoken en voeg deze dan aan de courgettes toe. Vul de potten tot de rand en sluit ze goed af. Dit zoutzuur is meteen te gebruiken, echter hoe langer het staat hoe beter van smaak.

Tip:
Voor al deze recepten geldt hetzelfde . Vul de potten zo heet mogelijk met het zoetzuur en de courgettes, draai dan de deksel goed op de pot en keer de pot om. Zet het op zijn deksel en laat het afkoelen.De pot zit dan vacuüm dicht (= wecken)de zoetzure courgettes kunt u zo maanden bewaren en eten. Bewaar de zoetzure courgettes op een donkere, koele plaats.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Courgette op zoetzuur recepten"

Reacties

Sakiko, 30-07-2014 16:59 #3
Recept nummer 2 is zalig! deze komt in mijn vaste repertoire (ik had 50-50 courgette en komkommer)

Calitra, 14-07-2013 14:15 #2
In recept 1 heb ik met 50 mililiter azijn een veel te stroperig geheel gekregen. Ik ben bang dat er een vergissing in de beschrijving geslopen is en heb daarom 500 mililiter gebruikt. Dat lijkt mij een betere hoeveelheid, ook gezien de twee andere recepten.

Anna Hofstra, 05-09-2012 13:21 #1
Heel erg lekker en super cool om het te maken. Mijn vriend vind dat ik het super goed kan maken. Vooral recept 2. Reactie infoteur, 11-09-2012
Bedankt voor je reactie, helemaal super dat je het gemaakt hebt en lekker vind.

Infoteur: Anhi
Laatste update: 20-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 3
Schrijf mee!