InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kerstdiner idee: kerstdesserts

Kerstdiner idee: kerstdesserts

Kerstdiner idee: kerstdesserts Het kerstdessert moet natuurlijk de knaller op de vuurpijl zijn. Maar wat moet je deze keer weer verzinnen? We zullen je hier wat leuke ideeën geven. Er zijn talloze heerlijke nagerechten voor een kerstdiner te bedenken. Wat dacht je van crêpes Normande, een fruitig perentaartje, echte traditionele kerstpudding, cranberry-vanilleparfait of misschien wel een heuse La Buche de Noël. Hier vind je de recepten voor deze verrassende kerstdesserts.

Crêpes Normande

Ingrediënten (4 personen)
  • 100 gr boter
  • 80 gr bloem
  • zout
  • 2 dl melk
  • 2 eieren
  • 1/5 kg appels
  • 50-75 gr suiker
  • 1 ½ el Cointreau

Bereidingswijze
Schil de appels en snij ze in dunne schijfjes. Laat 25 gram boter smelten in een pan. Maak ondertussen van bloem, wat zout, de eieren en de gesmolten boter een beslag. Bak van dit beslag dunne flensjes en houdt ze warm, bijvoorbeeld in de oven op een lage stand. Bak de schijfjes appel in de overgebleven boter op een laag vuur in een minuut of 20 tot een dikke moes. Voeg naar smaak wat suiker toe en laat het geheel nog eens 5 minuten gaar bakken. Haal de tot moes gebakken appels van het vuur en voeg de Cointreau toe. Verwarm de oven nu voor op 225 ºC. Vul de flensjes met de appelmoes en rol ze op. Leg de opgerolde flensjes in een ovenschaal en verwarm ze nog 5 minuten. Eventueel serveren met slagroom.

Perentaartje met noten, yoghurtijs en kersen

Ingrediënten (4 personen)
  • 4 plakjes bladerdeeg
  • 2 peren
  • 50 gr grof gehakte pecannoten
  • 50 gr blanke rozijnen
  • 4 el honing
  • 1 liter yoghurtijs
  • 1 blik kersen
  • 1 el aardappelmeel

Bereidingswijze
Begin met het voorverwarmen van de oven op 200ºC. Schil de peren en snij ze in kleine blokjes. Leg de plakjes bladerdeeg in een cakevorm. Meng de blokjes peer met de noten en de rozijnen. Roer de honing er doorheen. Schep het mengsel in de cakevorm over op de plakjes bladerdeeg. Bak de taartjes lichtbruin in ongeveer 15 tot 20 minuten. In de tijd dat de taartjes in de oven staan te bakken, giet je de kersen af en bind je ze met het aardappelmeel. Schep vervolgens de kersen door het sap. Plaats op ieder bord een warm perentaartje en een coupe met een bolletje ijs met kersen.

Kerst cranberry-vanilleparfait met chocoladestengel

Ingrediënten (4 personen)
  • 350 gr cranberry
  • 350 gr geleisuiker
  • 1 dl sinaasappelsap vers of pak
  • 4 eieren (m)
  • 2 eierdooiers
  • 100 gr suiker
  • 1 vanillestokje
  • 2 dl slagroom
  • 2-3 el sinaasappellikeur
  • 4 vellen filodeeg ontdooid
  • 20g boter
  • 100g gesmolten pure chocolade
  • 1 zakje vanillesuiker

Bereidingswijze
Dit gerecht heeft nogal wat bereidingstijd nodig. Je moet er al één dag van tevoren aan beginnen. Je bekleedt dan de vormen met plastic folie. Meng de cranberry´s met de geleisuiker en het sinaasappelsap en breng het geheel aan de kook. Laat het vervolgens nog ongeveer 5 minuten doorkoken. Laat het geheel onder zo nu en dan roeren afkoelen.

Daarna klop je de eieren met de dooiers samen met de suiker in een kom boven een pan heet water. Snij het vanillestokje over de lengte door midden en haal met een mesje de zaadjes eruit en voeg deze bij het eimengsel. Gebruik een mixer om het geheel te kloppen. Laat het mengsel onder af en toe roeren afkoelen.

Vervolgens klop je de slagroom stijf en roer deze door het eimengsel. Breng de mousse nu op smaak met de sinaasappellikeur en schep er 3 eetlepels van het cranberrymengsel doorheen. Schep de mousse in de vormen en laat het een nacht in de vriezer staan.

Bestrijk de plakken filodeeg met gesmolten boter. Verwarm de oven voor op 200ºC. Vouw de plakjes deeg meerdere keren op tot een 1 cm dunne stengel en draai uiteinden tegen elkaar in. Bak de stengels op bakpapier in de oven in ongeveer 5 minuten lichtbruin. Laat ze vervolgens afkoelen en dompel ze in gesmolten chocolade, waarna je ze bestrooid met vanillesuiker.

Haal de parfait uit de vormen en leg ze op de borden. Schep er het overgebleven cranberrymengsel overheen en garneer met de chocoladestengel.

Traditionele kerstpudding

Ingrediënten (4 personen)
  • 50 gram boter
  • 100 gram bruine suiker
  • 25 gram zelfrijzend bakmeel
  • ¼ el nootmuskaat
  • ½ el kaneel
  • 1 ei
  • geraspte sinaasappelschil
  • 50 gram broodkruimels van witbrood
  • 100 gr blanke rozijnen
  • 100 gr zwarte rozijnen
  • 75 gr krenten
  • 15 gr versnipperde amandelen
  • ½ geraspte appel
  • 75 ml cognac
  • sinaasappelsap van 1 sinaasappel

Bereidingswijze
Je gebruikt een grote schaal die je later af kunt sluiten.

Maak een mengsel van de suiker, de boter, het bakmeel, de kruiden en de eieren. Voeg vervolgens de rest van de ingrediënten toe. Het moet nu een dikke vloeibare massa worden. Doe het mengsel in de schaal en sluit de schaal goed af.
Zet de schaal in een pan met halfhoog kokend water en laat het mengsel in 5 tot 6 uur gaar stomen. Kijk zo nu en dan of het nodig om er water bij te schenken vanwege de verdamping. Laat vervolgens de pudding afkoelen.

La Buche de Noël (kerstboomstammetje)

Ingrediënten (4 personen)
  • 6 eieren
  • 175 gr suiker
  • 150 gr gezeefde bloem
  • 90 gr gesmolten boter
  • 125 gram suiker
  • 5 eierdooiers
  • 250 gr roomboter
  • 90 gr pure chocolade
  • gesmolten poedersuiker
  • blanke marsepein

Bereidingswijze
Doe de eieren met de suiker in een kom en plaats de kom in een pan met kokend water. Klop de eieren en de suiker gedurende 10 minuten. Haal de kom uit het bad en klop het mengsel nog eens 10 minuten. Spatel vervolgens de bloem erdoor en schep ook de boter er doorheen. Bekleed vervolgens de bakplaat met bakpapier. Maak een rand van ongeveer 2 cm met bakpapier. De hoekjes kun je eenvoudig bij elkaar houden met behulp van paperclips. Vet het bakpapier in en schep het beslag erop. Strijk de bovenkant mooi glad. Laat het beslag op een temperatuur van 180ºC een klein half uurtje bakken. Keer het geheel vervolgens om op een met poedersuiker bestrooide doek. Verwijder het bakpapier en rol het geheel in de doek en laat het afkoelen.

Kook vervolgens de suiker in 1 dl water tot stroop. Klop de eierdooiers los en voeg langzaamaan de stroop toe. Klop daarna de boter en spatel het eimengsel en gesmolten chocolade er door heen. Haal het deeg uit de doek en bestrijk het met 1/3 van deze crème. Rol het deeg nu vanaf de lange zijde op en snij er vervolgens een schuine plak vanaf en leg dit als een afgezaagde zijtak er bovenop. Doe de rest van de crème in een spuitzak om de bast verder op te spuiten en geef het een boomstructuur. Laat het even opstijven en versier het vervolgens met wat poedersuiker en eventueel met marsepeinen boomblaadjes.
© 2009 - 2014 Faffie, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerst recepten KerstpuddingDe decembermaand is een maand van feesten. Kerstmis is één van deze feesten en bij dit feest horen vaak lekkernijen. Zo…
Chocoladecrepes met chocoladesausWie van chocolade houdt.. Dit is een super recept. Voorbereidingstijd: 40 minuten + laten staan. Bereidinstijd: 10-15 mi…
Het ultieme Kerstdessert: Tiramisu van ChocoladeHet ultieme Kerstdessert: Tiramisu van ChocoladeHet is alweer zover! Het wordt weer de hoogste tijd om na te gaan denken over het Kerstdiner. Uit onderzoek is gebleken…
Kerst en oudejaar in het FransKerst en oudejaar in het FransJe wilt je kerstfeest en je overgang van oud naar nieuw in het Frans uitleggen. Maar... hoe begin je daar in godsnaam aa…
Leuke en eenvoudige ideeën voor het kerstdinerLeuke en eenvoudige ideeën voor het kerstdinerTijdens de kerstdagen zetten veel mensen graag een lekker en speciaal kerstdiner op tafel. Het bereiden en opdienen van…

Reageer op het artikel "Kerstdiner idee: kerstdesserts"

Infoteur: Faffie
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!