InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Extra malse biefstuk

Extra malse biefstuk

Heb je wat te vieren? Dan kook je natuurlijk extra lekker. Een heerlijk stuk vlees ofzo! Een tijd geleden ben ik begonnen met het extra mals maken van mijn biefstukken alvorens ze te eten. Dit werkt heel goed en mijn vriend, die niets liever eet dan een heerlijk mals biefstuk, was het zelfs met me eens dat dit de manier is. En raad eens? Het is doodsimpel.

Benodigdheden

  • Biefstuk(ken) die 1.5 cm dik zijn
  • Zout
  • Peper
  • Kiwi
  • Koekenpan

Bereidingswijze

  1. Schil de kiwi.
  2. Pureer de kiwi.
  3. Smeer het hele biefstuk in met kiwi. Alles moet bedekt zijn.
  4. Laat de boel twintig minuten intrekken.
  5. Schraap de kiwi in zijn geheel van het vlees af.
  6. Bestrooi het vlees met peper en zout.
  7. Bak het biefstuk aan elke kant een minuut.

Nu heb je welliswaar het perfecte stuk biefstuk dat je zo graag wilde preparen, maar vlees alleen maakt nog geen maaltijd! Om een volledige maaltijd te maken die en lekker en gezond is, moet er nog het een en ander toegevoegd worden. De gezond etende mens houdt zich aan de schijf van vijf. Deze schijf zegt dat je uit elke categorie voldoende moet hebben. Vlees valt in categorie drie: vlees, vis, zuivel en vleesvervangers. Dan hebben we nog:

Categorie 1: pasta, rijst, aardappel, peulvruchten, brood
Categorie 2: groente en fruit heerlijk is het om paprika te wokken bijvoorbeeld, sla als zijgerecht doet het altijd goed
Categorie 3: het biefstuk valt in deze categorie.
Categorie 4: vetten en olien Wok bijvoorbeeld de groente in olijfolie
Categorie 5: drinken, niet alcoholisch. Water drinken bij de maaltijd laat deze categorie deelmaken van de maaltijd

Maak klaar bij het biefstuk wat je lekker vindt en je bent verzekerd van een heerlijk avondmaal!

Extra informatie over het biefstuk

Wat doet de kiwimarinade?
Waarom zou je je biefstuk insmeren met kiwiprut? Dat was wat ik mij afvroeg toen ik dit recept voor het eerst uitvoerde. In die tijd verdiepte ik mij in moleculair koken. Terwijl ik hierover las kwam ik het recept over kiwi en biefstuk tegen. Nou zul je je misschien afvragen: wat is moleculair koken nou eigenlijk? De definitie van moleculair koken is niets anders dan wat de beroemde auteur Jean-Anthelme Brillat-Savarin schreef in een van zijn boeken: “Moleculair koken is de beredeneerde kennis van voedsel.” In andere woorden: nadenken over de processen die plaatsvinden in voedsel op het moment dat je er iets mee doet.

Kennelijk zit er in kiwi een stofje dat een proces op gang brengt in een biefstuk waardoor de optimale smaak van het vlees bereikt wordt. Hierover is nagedacht en beredeneerd en dus valt het in de categorie moleculair koken. De term moleculair koken klinkt heel ingewikkeld en alleen geschikt voor professionals, maar op deze manier zie je dat zelfs de gewone burger zijn kookniveau kan verbeteren door het toepassen van een simpele handeling!

Persoonlijk: werkt het echt?
Ik was zelf nogal sceptisch toen ik uit ging proberen of het werkte. Samen met een vriendin heb ik het getest. Een biefstuk bakten wij op de manier die genoemd staat bij de bereidingswijze. Het andere stuk vlees prepareerden wij op de normale wijze. Dit hield in dat we het stuk met de kiwi oversloegen. Nadat we beiden klaar gemaakt hadden proefden we de een na de ander en onze conclusie was dat het verschil indrukwekkend groot was. Iets wat we beiden niet hadden verwacht. Sindsdien weet ik wel waar ik voor kies als het even kan!

Succes!
© 2009 - 2014 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cook en Chemist, Eke Marien

Reageer op het artikel "Extra malse biefstuk"

Infoteur: Niamh
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!