InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische snacks: pasteitjes

Indische snacks: pasteitjes

In de Indonesische keuken zijn de indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden werden altijd schalen vol indische snacks zoals pasteitjes, loempia of risolles gepresenteerd. De recepten zijn een overlevering van generatie op generatie, van oma Klein, tante Dé en tante Toet en ik heb ze weer van mijn moeder. Velen kennen indische hapjes al van de toko en Pasar Malam en nu heb je de kans om met deze recepten je eigen exotische snacks te maken.

Recept pasteitjes ( 20 á 25 stuks)

Ingrediënten voor de vulling:
  • 350 gram rundergehakt
  • 500 gram worteltjes, fijngehakt
  • 2 uien, fijngehakt
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • half bosjes selderij, fingesneden
  • 50 gram so-oen (bij de toko verkrijgbaar)
  • 2 hard gekookte eieren.
  • 1 runderbouillonblokje
  • Zonnebloemolie
  • Zout en peper

Ingrediënten voor het deeg:
  • 1 ei
  • 350 gram bloem (meel)
  • Scheut lauw water
  • 2 el olie
  • Zout

Bereidingswijze:
  • Maak altijd eerst de vulling van de pasteitjes klaar, want anders wordt het deeg te droog
  • Knip de so-oen in kleine stukjes, week ze in warm water een ½ uur en laat ze dan uitlekken.
  • Pel de eieren en snij het in kleine stukjes.
  • Fruit het gehakt samen met de uien en knoflook fijn in de olie. Als het gaar is, de fijngehakte wortel erbij doen en mee laten bakken. Dan selderij, peper en zout en bouillonblokje toevoegen. Goed door elkaar mengen en overtollig vet weggooien.
  • Voeg de geweekte so-oen toe en de stukjes ei en het geheel weer voorzichtig door elkaar mengen.
  • Kneed van de ingrediënten een samenhangend deeg. Als het klaar is, ongeveer 15 minuten afgedekt wegzetten en dan weer kneden. Het deeg is goed als het niet meer aan je handen kleeft.
  • Rol het deeg op een met bloem bestrooide plank niet te dun uit.
  • Steek er met behulp van een kopje of glas ronde figuren uit.
  • Leg op elk rondje een eetlepel van vulling, vouw ze dicht in tweeën, de randen goed dichtknijpen en dan met duim en wijsvinger golfjes maken in de randen.
  • Bak de pasteitjes in ruim olie lichtbruin, maar de olie mag niet te heet zijn als de pasteitjes erin gaan.
  • Pasteitjes zijn lekker met een chilisausje of gewoon met currysaus van Heinz.
.

Lees verder

© 2007 - 2016 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Indische snacks: Lemper (hartig gevulde rijstrolletjes)In de Indonesische keuken zijn de Indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden…
Tong Tong Fair 2010Twee jaar geleden werd het nog de Pasar Malam Besar genoemd, maar sinds 2009 wordt deze grote Indonesische markt Tong To…
Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerRecepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerDe Indonesiche rijsttafel is al sinds de repatriëring van de Indische Nederlanders geliefd bij vele Nederlanders. Lang k…
Indische snacks: indische satéIndische saté mag niet in de Indonesische keuken ontbreken. Het is niet alleen lekker als bijgerecht bij de Indische rij…
Tong Tong Fair brengt Indonesië dichtbijTong Tong Fair brengt Indonesië dichtbijTong Tong Fair is de huidige naam voor het grootste, jaarlijks in Den Haag gehouden, Indonesische festival in ons land.…

Reageer op het artikel "Indische snacks: pasteitjes"

Reacties

Gloria Veerman, 16-12-2007 13:15 #2
Vandaag de pasteitjes gemaakt. De vulling is heerlijk en smaakt echt als vroeger bij oma. Jammergenoeg smaakt het deegjasje erg naar deeg. Ik meen mij te herinneren dat ik vroeger bij de bloem, molenaars kindermeel (niet voorgekookt, blauw pakje) deed. Misschien is er iemand die de verhouding weet. Ik kijk uit naar jullie reactie. Groetjes Gloria.

Marieke, 13-12-2007 21:44 #1
Het water loopt mij in de mond het ziet er allemaal lekker uit, ik zocht eigenlijk de vietamneseloempia hebben jullie daar ook een recept van?

Infoteur: Miki
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indische snacks
Reacties: 2
Schrijf mee!