InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Soufflé, een recept voor gebakken lucht.

Soufflé, een recept voor gebakken lucht.

Soufflé, een recept voor gebakken lucht. Culinair gezien schijnt het soufflé te behoren in de categorie 'doodeng'. Gedoemd te mislukken. Niet aan beginnen, net zo min als aan zelfgemaakte mayonaise, of een gepocheerd ei. Hier een recept en wat tips voor een gelukt en heerlijk soufflé.

Wat is een soufflé?

Een soufflé is een luchtige, uitpuilende massa, licht gebruind en bijna wonderbaarlijk wegens gebrek aan substantie en vooral bijna onbegrijpelijk als beleving omdat het eigenlijk alleen een vermoeden van iets heerlijks is. Ondanks alle verhalen over mislukte soufflés, pijnlijke tafelmomenten en getraumatiseerde (hobby)koks hier toch een recept voor een soufflé als dessert. Want, een soufflé kan ook een voorgerecht of een hoofdgerecht zijn.

Richtlijnen en tips

  • Zoveel eieren, zoveel soufflés.
  • Richtlijn is 2 eieren voor 4 personen, 4 eieren voor 8 personen, etc.
  • De soufflévormen moeten goed schoon zijn!
  • De oven niet heter dan 180 graden en de soufflés nooit langer bakken dan 20 min.
  • Nooit de deur tussentijds openen! En, direct serveren.

Recept voor soufflé met Grand Marnier voor 4 personen

Ingrediënten
  • 2 eieren op kamertemperatuur
  • een scheutje handwarme melk
  • een eetlepel bloem
  • een scheut Grand marnier

Bereiding
De eieren splitsen (eigeel/eiwit). Het eiwit stijfkloppen. Het eigeel roeren met een beetje handwarme melk, een lepel bloem en een scheut Grand Marnier. Het stijfgeklopte eiwit voorzichtig onderspatelen. De luchtbelletjes moeten heel blijven. Beboterde soufflévormpjes vullen met dit mengsel. In de oven bij 180 graden, 20 min. Meteen serveren!

Recept voor soufflé met whiskey en chocolade

Ingrediënten
  • 250 gram chocolade (puur)
  • 60 ml crème fraîche
  • 15 gram boter
  • 6 eieren
  • 75 gram suiker
  • sinaasappelrasp
  • een scheut whiskey

Bereiding
Verwarm de chocolade, de boter en crème fraîche au-bain-marie totdat de chocolade gesmolten is. Splits de eieren en roer de dooiers door het chocolademengsel. Voeg daarna sinaasappel rasp en whiskey toe. Klop de eiwitten stijf en meng de suiker er doorheen. Spatel de eiwitten door het chocolademengsel. Doe dit mengsel in de soufflébakjes en zet ze ruim 20 minuten in een oven voorverwarmd op 180 graden.
© 2009 - 2014 Cate, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soufflé, een recept voor gebakken lucht."

Infoteur: Cate
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!