InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Guacamole, recept voor een heerlijke dipsaus

Guacamole, recept voor een heerlijke dipsaus

Guacamole is een heerlijke dipsaus. Dit sausje is eigenlijk niet meer dan fijngehakte avocado, alleen gebruikt iedereen andere ingrediënten om het lekkerder te maken.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 1 gedroogde rode chili
  • 1 teentje knoflook
  • 2 grote of 4 kleine rijpe avocado’s
  • 1 of 2 eetlepels water

Verwijder de zaadjes van de rode chili en snijd het in stukjes. Pak een vezel en stamp de chili samen met het teentje knoflook en 1 of 2 eetlepels water fijn. Laat het geheel 5 tot 10 minuten trekken. Schil de avocado’s, verwijder de pit en plet de avocado’s. Let op dat de avocado’s wel grof eruit moeten blijven zien. Druk het chili/knoflookmengsel door een zeef en meng het door de avocado’s.

Dit recept is bedoeld voor een dipsaus. Gebruikt u de guacamole als garnering, verdubbel dan de hoeveelheid chili en knoflook.

Fantasieguacamole voor 4 personen

  • 1 gedroogde rode chili
  • 1 teentje knoflook
  • 2 grote of 4 kleine rijpe avocado’s
  • 1 of 2 eetlepels water
  • 1 middelgrote tomaat
  • ½ ui
  • 1 el fijngehakte koriander
  • zout

Maak de guacamole klaar zoals hierboven beschreven staat.
Ontvel de tomaat, verwijder de zaadjes en snijd de tomaat in stukjes. Snipper de ui heel fijn (gebruik desnoods de hakmolen). Voeg de tomaat, ui en koriander bij de guacamole en voeg zout naar smaak toe (eigenlijk niet nodig, dus proef eerst of de smaak bevalt).

Andere variatie

Vervang de chili of knoflook of beide door fijngehakte rano-chili. Als u wilt, kunt u wat fijngehakte koriander toevoegen. U krijgt hierdoor een heel andere guacamole.

Guacamole is afkomstig uit Mexico en wordt gezien als goedkoop bijgerecht. Daar waar de avocado’s duur zijn, wordt guacamole als delicatesse beschouwd. In de Mexicaanse restaurants wordt guacamole vaak met tortilla chips serveert. Een heerlijk voorgerecht. De guacamole kan ook bijvoorbeeld bij fajita’s gegeten worden.

Wist u dat…
Avocado’s met een harde, ruwe schil het lekkerst zijn? Er zijn ook felgroene avocado’s, maar deze hebben minder smaak.

Op zoek naar meerdere Mexicaanse gerechten? Lees de special
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Guacamole, recept voor een heerlijke dipsaus"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 11-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!