InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Nagerechten: Chocolade vingers

Nagerechten: Chocolade vingers

Nagerechten: Chocolade vingers Chocolade vingers, een heerlijk nagerecht dat goed voedt. De bereiding duurt zo'n 50 minuten. Hieronder staat beschreven hoe je ze maakt en wat je ervoor nodig hebt.
Voor ongeveer 6-8 personen
Voorbereiding: 35 min
Baktijd: 45 min op 200 ºC

Benodigdheden:

Soezendeeg:

  • 150 g bloem
  • 2,5 dl water
  • 74 g boter + een klontje voor de bakplaat
  • 1 msp zout
  • 1 el suiker
  • 4 eieren

Banketbakkersroom:

  • 60 g chocolade
  • 5 dl melk
  • 2 eieren + 1 eigeel
  • 60 g suiker
  • 60 g bloem

Chocoladeglazuur:

  • 50 g poedersuiker
  • 3 el water
  • 150 g chocolade
  • 30 g boter

Aan het werk:

Soezendeeg

Zeef de bloem. Giet het water in een pan, voeg de in stukjes gesneden boter, het zout en de suiker toe en breng dit aan de kook. Haal zodra het watermengsel kookt de pan van het vuur en voeg in één keer de gezeefde bloem toe. Klop het deeg met een spatel of een platte lepel flink op. Het deeg is klaar voor het gebruik als het de bodem loslaat. Gebeurt dit niet, zet de pan dan nog even op een laag vuur en roer totdat het deeg voldoende indroogt zodat het loslaat van de bodem.

Haal de pan van het vuur, breek een ei en roer dit door het deeg totdat het geheel opgenomen is. Voeg pas daarna het volgede ei toe. Ga hiermee door totdat alle eieren geabsobeerd zijn. Houd de stevigheid van het deeg goed in de gaten; het moet stevig en toch soepel blijven. Is het deeg te droog, voeg dan een half ei toe. Als het nog steeds te droog is, voeg dan ook de andere helft van het ei toe.

Verwarm de oven voor op 200 ºC en vet daarna een bakplaat in. Vul een slagroomspuit met een spuitmond van 1 cm doorsnee, met het gemaakt soezendeeg, en spuit regelmatige staafjes van 10 cm lang op de bakplaat. Bak de lange soezen nu in 20 minuten gaar en laat ze op een taartrooster afkoelen.

Banketbakkersroom

Smelt de chocolade in de melk en vermeng in een kom de eieren met de suiker en de bloem. Voeg dit mengsel al roerende toe aan de chocolade melk en ward de room op onder voortdurend roeren. Haal als de banketbakkersroom tegen het kookpunt raakt de pan van het vuur en laat die afkoelen.
Knip nu de soezen met een schaar langs een lange kant open en vul de soezen met de banketbakkersroom.

Het glazuur

Als laatste word het glazuur gemaakt, dit doe je op de volgende manier: los de suiker op met een lepeltje water. De suiker moet dik worden en mag nauwelijks druipen. Smelt au-bain-marie de chocolade met twee eetlepels water en de boter. Giet de saus, als deze gelijkmatig dik is, over de suiker en roer goed door. Bedek vervolgens elke gevulde 'vinger' met het chocoladeglazuur. Dit doe je op de volgende manier: houd de soes verticaal boven de kom met glazuur en laat een lange druppel chocoladeglazuur naar beneden glijden. Laat de soezen voor het serveren eerst even op een rooster drogen.

Heeft u nog vragen of heeft u dit recept gemaakt, plaats hieronder een reactie.
© 2009 - 2017 Leon14, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nagerechten: Chocolade vingers"

Reactie

Robin, 27-03-2010 12:20 #1
Moet je de soezen opensnijden aan de langste kant of de kleinste (de bovenkant)? Reactie infoteur, 27-03-2010
Aan de langste kant.

Infoteur: Leon14
Laatste update: 28-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!