InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Appeltaart van Bas

Appeltaart van Bas

Appeltaart van Bas We hebben lang moeten zoeken maar uiteindelijk hebben we het gevonden. Het kind at nooit taart. Slagroom is vies, jam is ook niets en noten, wie eet dat nou? Het is leuk om zelf taarten te maken voor een feestje maar voor hem werd het gevulde koeken en inderdaad het liefst die van de Aldi. We gaven niet op en tenslotte vonden we het perfecte recept voor appeltaart. Voor volwassenen ook geschikt maar vooral een kindertaart.

Voor de vulling:

  • 1 kilo geschilde appels in stukjes gesneden
  • eetlepel margarine
  • 2 eetlepels suiker
  • ½ eetlepel kaneel
  • handje rozijnen

De margarine in een grote pan laten smelten, absoluut niet bruin laten worden. De appels in de pan doen daarover de suiker. Het is goed wanneer de appelen gaan glimmen en een beetje zacht worden aan de buitenkant. De rozijnen laten weken, daarna afspoelen en droogdeppen met keukenrol. Rozijnen met de kaneel door de appels mengen en alles laten afkoelen.

Het deeg:

  • 300 gr. bloem
  • 100 gr. witte basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 150 gr. boter

Meng de bloem met de basterdsuiker, het ei en de bakpoeder. Voeg de boter in kleine stukjes toe. Kneed totdat het een beetje stug deeg is en maak daar een grote bal van. Doe het deeg in een plastic zak en leg het minstens een uur in de koelkast. Of maak het deeg een dag eerder, het is echt plak-deeg.

Beboter een springvorm van 24cm., strooi er daarna paneermeel in. De oven voorverwarmen op 180 graden. Rol de helft van het deeg uit op het aanrechtblad (het blad wel bestrooien met bloem). Bestrooi het deeg ook zo af en toe met bloem, dat maakt het rollen makkelijker. De deeglap in de springvorm draperen en zo nodig bij de randen afsnijden. De bodem met een vork een paar keer inprikken en er een beetje paneermeel over strooien.

De appelvulling in de vorm scheppen. De rest van het deeg uitrollen op het aanrechtblad. Met de achterkant van een mes (let op het aanrechtblad!) hieruit lange repen snijden die je kruislings over de vulling legt. Vergeet niet een mooie rand te maken van de overgebleven repen. Voor een vrolijk kleurtje kun je de bovenkant bestrijken met geklopt ei of maak de bovenkant een beetje vochtig met water en strooi er suiker over.

Ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven.

Lees verder

© 2009 - 2017 Caro-lina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Appeltaart van Bas"

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 28-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!