InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lekkerste tacos, burritos en fajitas maak je zelf

De lekkerste tacos, burritos en fajitas maak je zelf

De lekkerste tacos, burritos en fajitas maak je zelf Tacos, burritos en fajitas zijn afkomstig uit de Mexicaanse eetcultuur. Mexicaans eten is heerlijk en rijk van smaak door de kruiden die worden gebruikt.

Recept voor fajitas, burritos en tacos

Benodigdheden fajita's en burrito's:

Voor 4 personen

  • 1 pak wraps naturel (wraps zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten: groot, middel en klein).
  • 400 gr. in blokjes gesneden kipfilet
  • 2 eetl. zonnebloemolie
  • 1 zakje seasoningmix voor burritos wanneer je burritos wilt maken of 1 zakje seasoning mix voor fajitas wanneer je fajitas wilt maken.
  • 1 pakket roerbakgroenten van prei, paprika en ui (los groenten kopen en snijden kan natuurlijk ook)
  • 1 klein blikje maïs
  • 1 blikje kidneybonen of 1 blikje zwarte bonen
  • 1 bekertje zure room
  • 1 potje guacamole dip
  • 1 zak tortillachips

Bereidingswijze

Bak de in blokjes gesneden kipfilet even aan, voeg vervolgens de groenten toe en roerbak totdat de groente beetgaar is. Voeg vervolgens de seasoningmix toe aan het mengsel. Wanneer er nog wat groentenvocht in de pan zit, hoef je geen water toe te voegen. Zit er geen vocht meer in, voeg dan een half kopje water toe. Roer de seasoningmix goed door het mengsel. Laat een paar minuutjes stoven met het deksel op de pan. Neem vervolgens het deksel van de pan en laat nog even zachtjes doorbakken totdat het restvocht is verdampt. Roer de maïs door het mengsel en vervolgens de bonen. Warm het geheel goed door.

Tijdens het klaarmaken van het groentenmengsel kun je de wraps warm maken in de magnetron. Wanneer je geen magnetron hebt, is het het beste de wraps warm te maken door deze op een bord te leggen, het bord af te dekken en dit vervolgens op een pan met zacht kokend water te plaatsen. De wraps om de 5 minuten omkeren, zodat ze voldoende kunnen verwarmen. Dit duurt wel veel langer dan klaarmaken in de magnetron, dus start hier mee voordat je met het roerbakken van de kipfilet begint.

Wanneer de wraps warm zijn, kun je ze vullen met het vlees-groentenmengsel. Leg de vulling in het midden van de wrap. Laat aan de onderkant een stukje vrij. Doe met een lepeltje wat toefjes zure room en wat toefjes guacamole dip over de vulling. Breek wat tortillachips in kleine stukjes en leg deze bovenop de vulling. Vouw de onderkant over de vulling en vouw vervolgens de rechterzijkant en de linkerzijkant naar binnen over elkaar heen. Nu kun je de wrap gemakkelijk in de hand nemen en eten, zonder dat de hele vulling er uitrolt.

Je kunt de wraps nog lekkerder maken door de opgerolde wraps in een ovenschaal te doen, strooi er vervolgens wat geraspte kaas over en laat even in de oven verwarmen, totdat de kaas gesmolten is.

Tacos

Wanneer je tacos wilt maken kun je hetzelfde recept aanhouden. In plaats van wraps koop je tacoschelpen of acobakjes. Tacobakjes zijn wat makkelijker te eten. Verder gebruikje taco seasoningmix om het groentenmengsel te kruiden.
De tacoschelpen volgens de aanwijzingen op de verpakking in de oven voorverwarmen. Daarna kun je ze vullen met het groentenmengsel en naar smaak zure room en guacamoledip toevoegen. Eventueel wat geraspte cheddarkaas erover.

Tips

  • In plaats van guacamole dip kun je ook cheesedip gebruiken
  • Xenos en Lidl verkopen goedkopere merken wraps
  • Als extra kun je ook nog sla toevoegen aan de fajitas, burritos of tacos
  • Deze recepten zijn erg lekker met gekruide aardappeltjes. Wanneer je een zak gekruide diepvriesaardappeltjes koopt, kun je deze in de oven laten bakken, zodat je je handen vrij hebt om het gewenste recept klaar te maken.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse burrito’sEen van de bekendste Mexicaanse gerechten is Chili con carne. Naast Enchilada’s en Taco’s zijn er ook burrito’s. Een ger…
Borrelhapjes, guacamole en dipsauzen met hüttenkäseBorrelhapjes, guacamole en dipsauzen met hüttenkäseWie zelf borrelhapjes wil maken kan hiervoor ook hüttenkäse gebruiken, dat een stuk minder vet is dan de kaas die vaak i…
Taco Bell, heerlijk Mexicaans fastfoodTaco Bell, heerlijk Mexicaans fastfoodTaco Bell is een fastfood restaurant waar vele Nederlanders enthousiast over zijn. Bij terugkomst van vakantie wordt er…
Ovenschotel: Salsa met tortillachipsDeze Mexicaanse salsa met tortillachips is eenvoudig te maken. Dit gerecht is goed te serveren als hapje aan een gezelsc…
Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!Hoe maakt je lekkere chunky guacamole? Het recept vind je hier. Guacamole is een lekkere dipsaus voor bijvoorbeeld dorit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De lekkerste tacos, burritos en fajitas maak je zelf"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 30-11-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!