InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Koffie-recepten: een lekker bakkie!

Koffie-recepten: een lekker bakkie!

Koffie-recepten: een lekker bakkie! Koffie drinken hoort erbij in onze maatschappij. Of je nu huisvrouw bent, op kantoor werkt of ergens anders, allemaal genieten we van een lekker bakkie koffie. Koffie is in Nederland dan ook heel populair, we drinken er liters van! Per Nederlander wordt er gemiddeld 142 liter per persoon gedronken. Dat koffie populair is, is ook te merken aan de opkomst van espressomachine en andere koffiemachines. Ook is men meer in voor koffie als espresso, cappuccino en latte macchiato.
Behalve de koffiemachines en espressomachines die in steeds meer huishoudens hun plaats innemen, zijn er ook kleine koffiewinkeltjes gekomen. Er zijn koffiesoorten te koop in allerlei soorten: Afrikaanse koffie, Braziliaanse koffie, Arabische koffie, noem maar op. En dan nog in grove en fijne maling, voor in de koffiemachine of om op te schenken. Er zijn melkopschuimers, caffetières. Er is dus een trend in koffie te zien. Hoog tijd voor een paar lekkere koffie recepten!

Koffierecept: Latte Macchiato

Deze koffie bestaat voor 1/3 uit espresso, 1/3 melkschuim en 1/3 hete melk. Je drinkt de koffie in een hoge glazen mok.
Nodig:
Espresso, volle melk, melkopschuimer.
Je warmt de helft van de melk op. De andere helft giet je in een kannetje en je schuimt dit op met de melkopschuimer. (Voordat je deze helft opschuimt moet je ervoor zorgen dat het kannetje en de melk goed koud zijn).
Dan vul je je mok voor 1/3 met warme melk. Daarop giet je het melkschuim tot aan de rand. Vervolgnes giet je in het midden van het glas 1 kopje espresso, recht door het melkschuim. Je Latte Macchiato is perfect gelukt als de espresso tussen de melk en het melkschuim blijft staan: hij heeft dus drie kleuren, van onderen licht, in het midden bruin en bovenaan wit.
*Tip: gebruik volle melk voor het opschuimen, want dat schuimt beter.

Koffierecept: Koffie Choco

Nodig: 100 g pure chocolade, suiker of honing, 4 eetlepels room, 1/2 liter koffie.
Je breekt de chocola in stukjes en smelt deze. Dan roer je er wat suiker (of honing) door, samen met 4 eetlepels room. Terwijl je roert schenk je er scheutje voor scheutje koffie bij. Je klopt het goed. Doe er dan wat opgeklopte slagroom op en eventueel wat kaneel of cacaopoeder op het toefje slagroom.

Koffierecept: Cappuccino

Nodig: 150 ml melk opgeklopt, 1 klein kopje koffie (sterk), cacao of kaneelpoeder.
De echte cappuccino maakt men met de espressomachine en melkstomer. Maar ook zonder deze attributen kun je een heerlijk bakkie cappuccino maken. Je klopt hete melk dan een minuut lang stevig. Je vult je kop voor 1/3 met koffie en je schenkt er 2/3 opgeklopte melk bij. Als laatste strooi je er wat cacaopoeder of kaneelpoeder over.

Koffierecept: Koffie Romantica

Nodig: 1 klein kopje koffie (sterk), 1/2 theelepel cacaopoeder, 1/4 theelepel kaneel, 1 eetlepel cointreau,1 kaneelpijpje.
Je vult een kopje voor 3/4 met koffie. Zorg ervoor dat de koffie goed heet is. Dan doe je het kaneelpoeder, cacao en cointreau erbij. Het kaneelpijpje zet je rechtop in de koffie en die dient om te roeren.

Koffierecept: Frappe (Griekse ijskoffie)

Vooral in de zomer is een Griekse Frappe echt zalig. Maar ook in de winter is deze koffie niet te versmaden voor de echte liefhebbers.
Nodig (blender): 1/2 kopje koffie (sterk en koud), 2 kopjes melk (mag koffiemelk zijn), 1/4 kop suiker (maar hoeft niet met suiker, mag ook zonder), ijsblokjes.
Dit alles doe je in de blender. Doe er een rietje in. Wat ook erg lekker is en de frappe helemaal top maakt, is een bolletje vanille ijs erin. Dan gebruik je én een rietje én een lepel om het ijs op te smullen.
Nodig (zonder blender):
Dezelfde ingrediënten.
*Tip: in plaats van filterkoffie, kun je gewoon nescafé (oploskoffie) gebruiken.
In een schudbeker (bijvoorbeeld een schoolbeker), doe je de koffie, melk en eventueel suiker. Dit ga je heel goed schudden. De ijsklontjes doe er later bovenop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bi…
Een espressomachine kopenEen espressomachine is een flinke investering, maar wel hét begin voor goede koffie thuis. Er is een enorme diversiteit…
Echt lekkere koffie zet je met de espressomachineEcht lekkere koffie zet je met de espressomachineKoffie is één van de meest favoriete dranken ter wereld. Koffie wordt gedronken om de lekkere smaak en om het oppeppende…
Maak een perfecte espressoMaak een perfecte espressoBijna iedereen kan wel koffie zetten, maar een goede en perfecte espresso maken is niet zo makkelijk. Ook heb je meer no…
Dolce Gusto: Koffie om van te genietenDolce Gusto: Koffie om van te genietenDolce Gusto is koffie gemaakt om van te genieten, bestaande uit vele koffiespecialiteiten geschikt voor een 1 kops koffi…

Reageer op het artikel "Koffie-recepten: een lekker bakkie!"

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!