InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met koolvis

Recepten met koolvis

Koolvis behoort tot de familie van de kabeljauwachtigen en is een zeer magere vissoort. Het fijne aan koolvis is dat deze vissoort een heel jaar door op zijn best is en slechts 73 kcal en 0,5 gram vet pet 100 gram bevat. Het grijze visvlees wordt na de bereiding sneeuwwit en deze vis is een echte kindervriend want hij is graatvrij!

Koolvisfilets met curry

Benodigdheden:
(voor vier personen)

  • 4 koolvisfilets (elk 150 gr)
  • 2 dl witte wijn
  • 1 dl water
  • 1 kleine ajuin
  • 1 teentje knoflook
  • 1 kruidentuiltje met zelf te kiezen smaken
  • 1 el bloem
  • olijfolie
  • currypoeder

Bereiding:
Pel de ajuin en het teentje knoflook, snijd deze in stukjes en laat ze bruinen in wat olie. Voeg er naar smaak de curry, de bloem, de witte wijn, het water en het kruidentuiltje bij. Roer alles goed door elkaar en laat het geheel ongeveer 20 minuten gaar worden nadat je het hebt afgedekt. Roer af en toe in het mengsel. Smeer de koolfilets in met olijfolie en laat ze aan weerzijden mooi bruin bakken. Leg de filets in de saus en draai ze hier in om. Dek het geheel terug af en laat het nog een vijftal minuten gaar worden. Plaats de vis op voorverwarmde borden en overgiet met de saus.

Tip! Serveer met gekookte aardappelen

Koolvisfilets op Amerikaanse wijze

Benodigdheden:
(voor vier personen)

  • 4 koolvisfilets (elk 150 gr)
  • 100 gr boter
  • 2 cl tomatenpuree
  • 1/3 glas cognac
  • 1 glas water
  • ½ liter droge witte wijn
  • 2 ajuinen
  • 1 teentje knoflook
  • cayennepeper
  • bloem

Bereiding:
Haal de koolvisfilets door de bloem en bak ze samen met de versnipperde ajuin in de pan met de boter. Giet de cognac erover en flambeer het geheel. Voeg er daarna de witte wijn, de tomatenpuree, de kruiden, de look en het water aan toe. Smaak af met een beetje cayennepeper en laat het geheel en vijftiental minuten sudderen. Haal de koolvisfilets uit de pan en hou het geheel warm. Kneed 50 gram zachte boter met 50 gram bloem en bind de overige saus met dit mengsel. Laat de saus zachtjes koken en roer ondertussen voortdurend. Schik de koolvisfilets op warme borden en overgiet met de saus.

Tip! Serveer bij dit gerecht rijst.

Gepocheerde koolvis met botersaus

Benodigdheden:
(voor vier personen)

  • 4 koolvisfilets (elk 150 gr)
  • 100 gr ijskoude boter
  • ½ citroen
  • 1 dessertlepel room
  • 1 kruidentuiltje (samen te stellen naar eigen smaak)
  • 1 wortel
  • 100 gr ajuin
  • 1 takje peterselie
  • ½ dl witte azijn
  • 1 dl witte wijn

Bereiding:
Maak de wortel en de ajuin schoon, was ze en snijd ze in schijfjes. Leg ze samen in een kookpot met het kruidentuiltje, de azijn en de witte wijn, 1l koud water, kruid met peper en zout. Laat het geheel een twintigtal minuten op een zacht vuurtje koken. Leg er vervolgens de koolvisfilets bij en pocheer ze een vijftal minuten.

Bereid ondertussen de botersaus: giet de room in een pannetje en voeg er het sap van de ½ citroen aan toe, alsook wat peper en zout. Breng aan de kook en voeg vervolgens al kloppend beetje bij beetje de ijskoude stukjes boter toe. Wacht tot de boter volledig vermengd is en breng aan op voorverwarmde borden. Haal de vis uit het kookvocht en leg deze op de saus op de borden en giet er wat kookvocht over. Werk af met peterselie.

Tip! Dien de borden onmiddellijk op en serveer met gekookte aardappelen.
© 2008 - 2015 Beth, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Special Visgerechten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten met koolvis"

Infoteur: Beth
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!