InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische snacks: indische saté

Indische snacks: indische saté

Indische saté mag niet in de Indonesische keuken ontbreken. Het is niet alleen lekker als bijgerecht bij de Indische rijsttafel, maar ook als borrelhapje of snack is de saté niet te versmaden. Hier volgt het recept met zowel varkensvlees als kippenfilet.

Recept Indische saté met kipfilet (saté ayam)

Ongeveer 25 á 30 stuks
Dit is het succesrecept van mijn moeder en beetje door mezelf aangepast. Het lukt niet alleen altijd, het is ook een heel makkelijk recept en superlekker. Saté maken en barbecueën is bijna een Indische traditie op elk familiefeest, verjaardag, reünie etc. Eigenlijk is een Indische familiebijeenkomst niet compleet zonder saté! Je kunt de kipsaté grillen in de grillpan, maar het aller-lekkerst zijn ze op de barbecue.

Ingrediënten:
  • 1 kg kipfilet
  • 2 grote uien
  • 4 á 6 grote tenen knoflook
  • 3 á 4 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap)
  • Sap van een halve, kleine limoen
  • 2 á 3 theelepelsl ketoembar ( gemalen koriander)
  • Peper
  • Zeezout

Benodigdheden:
  • Satéprikkers (hout)
  • Grillpan of barbecue

Voorbereiding
  • De satéprikkers een tijdje laten onderdompelen in koud water.(mininaal half uur vantevoren)
  • Zo voorkom je dat de prikkers voortijdig afbreken of aanbranden.

Bereiding:
  • We gaan eerst de kipfilet marineren, hoe langer hoe beter de smaak én het vlees wordt malser. Minimaal een uur vantevoren marineren tot een hele nacht.
  • Neem een grote kom voor de marinade, waarin al het vlees past.
  • Pel de uien en snij ze in partjes. Doe ze in de kom.
  • Pel de knoflooktenen en doe ze even apart.
  • Snij de kipfilet in stukjes van ongeveer 3 cm en doe ze in de kom bij de uien.
  • Voeg zout, peper en ketoembar toe en meng alles goed door elkaar.
  • Pers de knoflooktenen erover heen.
  • Druppel de ketjap manis eroverheen.
  • Meng alles weer goed door elkaar.
  • De stukjes kipfilet moeten donker kleuren, zo niet, doe er dan wat meer ketjap bij.
  • Pers de halve limoen erover en weer goed door elkaar mengen.
  • De gemarineerde kipfilet is nu klaar. Bedek de kom met plastic folie, plaats het in de ijskast en laat het intrekken.
  • Nadat de marinade goed is ingetrokken, kunnen we de saté steken.
  • Voor elke satéprikker kun je 4 á 5 stukjes kipfilet eraan rijgen en elk stukje wissel je af door een partje ui. Dit komt de smaak nog meer ten goede!
  • De saté is nu klaar om op de barbecue geroosterd te worden of je kunt de sateetjes in de grillpan grillen.
  • Lekker met satésaus, gebakken uitjes en kroepoek!

Recept Indische saté met varkensvlees (saté babi)

Voor het varkensvlees neem je ongeveer een pond varkensfricandeau en een pond speklappen. Voor de rest van de ingrediënten is het exact hetzelfde als het hierboven beschreven recept van de saté met kip. Ook de bereiding is hetzelfde. Het enige dat verschilt is dat je stukjes fricandeau afwisselt met stukjes spek en ui natuurlijk.
Als je niet van spek houdt kun je de saté babi ofwel de varkenssaté ook alleen van varkensfricandeau maken.

Lees verder

© 2008 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spitskool: een lekkere zomergroenteSpitskool is een echte zomergroente met een zachte smaak. Het is ook makkelijk te bereiden en op veel manieren klaar te…
Satebar in Rotterdam: De lekkerste saté van de stad?Satebar in Rotterdam: De lekkerste saté van de stad?Na een zoektocht van een jaar naar goed eten uit de Aziatische keuken en fusion-gerechten bekroop ons een onbedwingbare…
Kinderfeestje - traktatie ideeënAls je kind jarig is wil het natuurlijk trakteren op school, de voetbalclub, scouting, ballet of andere sportclubs. Dit…
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Gado Gado Indonesisch kokenGado Gado Indonesisch kokenGado Gado is een bekend Indonesisch gerecht. Het is gezond omdat er veel groenten als basis gebruikt worden, en er komt…

Reageer op het artikel "Indische snacks: indische saté"

Reactie

Yv, 11-04-2012 16:53 #1
Eventueel kunt U in plaats van 3 theelepels een half potje ketoembar aanhouden voor meer smaak. Hoe meer ketoembar, hoe meer bite in principe.

Toevoegen van een eetlepel basterdsuiker, twee theelepels djaheh en een theelepel djintan is ook erg lekker.

Ketjap hoeft bovendien niet zo specifiek afgemeten te worden!

Infoteur: Miki
Laatste update: 01-09-2008
Gepubliceerd: 30-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indische snacks
Reacties: 1
Schrijf mee!