InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische snacks: Roti Koekoes

Indische snacks: Roti Koekoes

Roti Koekoes is een heerlijke Indische cake, die absoluut thuishoort in de Indische keuken, in de categorie zoete hapjes bij de thee of als nagerecht. Het is een luchtige, ronde cake die niet moeilijk te maken is en bovendien erg mager is omdat er geen boter bij te pas komt. Ideaal voor de slanke lijn dus! Hier volgt het recept .

Recept Roti Koekoes

Ingrediënten:
  • 5 eitjes (op kamertemperatuur)
  • 2 kopjes witte basterdsuiker
  • 2 ½ kopje bloem
  • 1 zakje vanillesuiker
  • Iets minder dan een half kopje lauw water

Benodigdheden:
  • Stoompan
  • Bakpapier
  • Theedoek
  • Mixer

Voorbereiding:
  • Stoompan met een laag water vullen ( ongeveer 15 cm hoog)
  • Het bovenste gedeelte van de stomer met bakpapier bekleden, zodat de roti koekoes niet blijft plakken.
  • Deksel van de stoompan in een theedoek knopen. Dit zorgt ervoor dat de cake mooi droog blijft.

Bereiding:
  • De basterdsuiker, vanillesuiker, eieren en water in een beslagkom doen.
  • Alle ingrediënten goed door elkaar mengen
  • Daarna de bloem zeven, in de kom doen en alles weer goed mengen.
  • Vervolgens dit mengsel heel laten mixen totdat het schuimt en de kleur lichtgeel is.
  • Ondertussen het water in de stoompan doen en laten koken.
  • Het beslag voorzichtig in de met bakpapier bekleden stoompan doen.
  • Roti koekoes 20 minuten op hoog vuur en daarna 10 minuten op laag vuur laten stomen.
  • Heel belangrijk is het om de eerste 25 minuten, niet het deksel open te maken. Je hebt dan kans dat de cake inzakt.
  • Na 30 minuten kun je met een saté prikker controleren of de roti koekoes gaar is, komt ie er droog uit, dan is het goed.
  • De roti koekoes kan zowel warm als koud gegeten worden.
  • Snijd ´m in plakken en eventueel kun je het met roomboter besmeren, als je dat lekker vindt.

Lees verder

© 2008 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Indische snacks: spekkoekSpekkoek is een echt typisch Indische lekkernij, een specialiteit, die een lange ambachtelijke bereidingswijze vergt. Ma…
Indische snacks: klepon (gevulde kokosballetjes)Klepon is een zoet, Indisch hapje, gemaakt van onder andere kokos en bruine palmsuiker. Het is erg lekker als een Indisc…
Indische snacks: indische satéIndische saté mag niet in de Indonesische keuken ontbreken. Het is niet alleen lekker als bijgerecht bij de Indische rij…
Problemen bij het bakken van cakeKrijgt u onverwacht bezoek, wilt u uw kinderen verassen of heeft u een traktatie nodig, een cake kan uitkomst bieden. He…
Recepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeRecepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeVoor de liefhebbers van de Indische keuken volgen hier enkele recepten. De Indische gerechten zijn te integreren in een…

Reageer op het artikel "Indische snacks: Roti Koekoes"

Reacties

Marcel, 13-09-2013 12:01 #4
Mijn roti koekoes wil niet genoeg omhoog komen. Ik begreep van mijn ouders dat de cake zo ver moet rijzen dat de bovenkant open gaat als een roos. Wat doe ik verkeerd?

Miki (infoteur), 25-08-2010 22:26 #3
Hoi Wendy, er zijn heel veel verschillende recepten van Roti Koekoes, ik heb er wel drie: van mijn moeder, de vriendin van van mijn moeder en van mijn tante.
Nu die van jou en die ga ik zeker ´s uitproberen, dank je wel!

Wendy, 25-08-2010 13:59 #2
Hoi, Ik ben zelf van Indonesisch afkomst en maak ook Roti koekoes… maar op deze manier heb ik nog nooit gemaakt.
Water bij het beslag? IK doe 5 eieren 250 gr suiker dit dik 3 minuten op hoge stand mixen. Daarna 250gr zelfrijzend bakmeel erdoor heen scheppen met een scheut spa rood/7up. Een gedeelte doe je in de bovenste gedeelte van de rijststomer en het beetje wat je overhoudt gooi je wat kleurstof of smaakje doorheen dit gooi je er dan ook bij. Dan voor 50 min stomen op hoog vuur

Patricia Harreman, 06-09-2009 17:52 #1
Lekker al die recepten over roti koekoes. Mijn moeder deed er altijd seven up bij inplaats van water, zo wordt hij net zo luchtig.

Infoteur: Miki
Gepubliceerd: 28-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indische snacks
Reacties: 4
Schrijf mee!