InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Syrische recepten: Mensaf en Kofteh

Syrische recepten: Mensaf en Kofteh

Mensaf is een van de beroemdste gerechten uit het Midden-Oosten. Het is ook verrassend eenvoudig te maken en wordt onder andere vaak op bruiloften en andere feesten geserveerd, waarbij dan aan enorme dienbladen moet worden gedacht waar dan vervolgens 10 of 12 mensen zitten te eten. Ook Kofteh is een eenvoudig te bereiden gerecht wat vaak in de Levant wordt gegeten.

Mensaf

Ingrediënten:

  • 1 kg vlees in flinke stukken (rund of lam), als er nog botten aan zitten is dat eigenlijk des te beter.
  • Zout
  • Zwarte peper
  • 2 kopjes rijst
  • Noten (pijnboompitten, amandelen, pistache of cashew)
  • Dikke yoghurt

Kook het vlees met wat zwarte peper en zout totdat het heel zacht en mals is. Wanneer je een snelkookpan hebt is dat ideaal, anders duurt het erg lang. In de snelkookpan duurt het ongeveer anderhalf uur totdat het vlees goed gaar is. Bewaar het vleesvocht om de rijst in te koken.

Kook de rijst vervolens in de vleesbouillon, voeg eventueel nog wat zout toe. Bak in de tijd dat de rijst kookt de noten totdat ze mooi bruin zijn. Doe de rijst op een grote schaal, leg daar de stukken vlees op en strooi er vervolgens de noten overheen.

Serveer yoghurt naast de rijst.

Kofteh

Ingrediënten:

  • 1 kg gehakt, liefst lamsvlees, rundergehakt ka nook, maar dan moet je meer boter of boterolie toevoegen, rundergehakt is vrij droog.
  • Zout
  • 3 of 4 flinke tomaten in plakken gesneden
  • Boter of boterolie

Voeg zout toe aan het vlees en meng alles goed door elkaar. Doe het vlees in een ovenschaal en zorg dat het een dun laagje wordt in de schaal (niet dikker dan 1/2 cm in het midden, aan de randen mag het wat dikker zijn). Leg de tomatenplakken op het vlees en strooi er wat zout over. Leg vervolgens wat blokjes boter of boterolie op de tomaten en het vlees. Het gerecht is klaar in ongeveer een half uur in een heet verhitte oven.

Serveren met rijst en een salade.

Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Syrische recepten: Mensaf en Kofteh"

Reactie

Pascal, 24-12-2009 15:24 #1
Beste…
Ik kook minsten een keer per week met onze snelkookpan…
Ik maak soepvlees 20 min.-stoofvlees 12 min.-kip 5 min.
Als ik eender welk vlees zolang laat stomen, dan valt het helemaal doorheen…
Groetjes Pascal… Reactie infoteur, 31-12-2009
Pascal, misschien verschilt het per snelkookpan? Vaak gebruik, zoals vermeldt, vlees waar de botten nog aan zitten, wanneer ik het vlees dan een uur laat koken is het niet gaar genoeg naar mijn zin, een uur en een kwartier is echt minimaal bij mij.

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 24-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Reacties: 1
Schrijf mee!