InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gevulde wijnbladeren en courgettes

Gevulde wijnbladeren en courgettes

In de Levant is men dol op gevulde groentes, ze zijn er in allerlei soorten. Hier volgen twee van de meest bekende recepten: Jebra oftewel Awraq 'einab (gevulde wijnbladeren) en Sheikh al-mahshi (gevulde courgettes).

Jebra of gevulde wijnbladeren

Ingrediënten:

  • 1/2 kg wijnbladeren
  • Kleine stukjes vlees (lams-of rundvlees)
  • 1 kopje rijst
  • Half bolletje knoflook geperst
  • Zout
  • 2 tl komijn

Kook de rijst voor ongeveer minuten en giet het water af. Voeg nu het vlees, de knoflook, het zout en de komijn toe aan de rijst en meng dit alles goed door elkaar.

Verwijder de steeltjes van de wijnbladeren en blancheer ze even. Leg nu een wijnblad met de nerven naar boven en doe er een halve eetlepel van het rijstmengsel op (is een beetje afhankelijk van de grote van het blad). Vouw het wijnblad nu dicht, zodat het de vorm krijgt van een sigaar. Vouw de zijkanten naar boven en rol het blad dan zo strak mogelijk dicht. Dit doe je met alle wijnbladeren.

Wanneer je botten met wat vlees of vet eraan hebt doe die dan onder in de pan en leg er de wijnbladeren op in mooie rijtjes. Leg een flink gewicht op de wijnbladeren, zodat ze tijdens het koken op hun plaats blijven. Voeg vervolgens water toe, wat je op smaak brengt met knoflook, komijn, zout en eventueel granaatappelsaus. Breng het geheel nu aan de kook en laat de boel koken totdat alles gaar is, dit duurt zo'n drie kwartier.

Gevulde courgettes in yoghurtsaus ('Sheikh al-mahshi')

Ingrediënten:

  • 2 kg kleine courgettes
  • 500 gr. Vlees in kleine stukjes
  • 2 flinke uien
  • 2 liter yoghurt (dikke yoghurt)
  • Pijnboompitten
  • Zout
  • Zwarte peper
  • Soepblokjes

Snijd het steeltje van de courgettes en hol ze uit met een speciaal lang mes (verkrijgbaar bij Turkse of Marokkaanse winkeltjes). Bewaar een deel van de steeltjes om de courgettes later weer dicht te maken. Frituur de courgettes nu in olie totdat ze een mooie bruine kleur hebben gekregen.

Snijd de uien in kleine stukjes en bak ze met het vlees, voeg zout en peper naar smaak toe. Bak de pijnboompitten apart en meng ze vervolgens met het vlees en de uien.Vul de courgettes met dit mengsel en maak ze dicht met de bewaarde steeltjes.

Breng de yoghurt aan de kook met twee eieren, zout en 2 soepblokjes, blijf voortdurend roeren tot de yoghurt kookt. Voeg nu de courgettes toe en laat het geheel vijf minuten zachtjes koken.

Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevulde koolbladeren en courgette met munt en knoflookEen favoriet gerecht in de Levant in de wintermaanden: gevulde koolbladeren. Het is een heleboel werk, maar wel de moeit…
Drie keer gevulde uienLekkere gevulde uien, goed te variëren met bijvoorbeeld rijst, vis, vlees maar ook bij een stokbroodje of gewoon bij gek…
Gevulde portobello of gevulde pompoenWist u dat de Indianen en Azteken een soort meel van pompoenen maakten, waar ze koeken van bakten? Ook werd het vruchtvl…
Recepten met aubergines en courgettesGevarieerd koken en eten is niet alleen lekker maar ook goed voor u gezondheid. Weet u dat u zelf courgettes kunt kweken…
Gevulde eieren allerleiEen gevuld eitje gaat er altijd wel in, heerlijk als voorafje, maar doet het ook goed op een feestje als lekker hapje tu…

Reageer op het artikel "Gevulde wijnbladeren en courgettes"

Reacties

Marioema (infoteur), 01-10-2009 19:11 #2
'n Kleine aanvulling op de gevulde courgettes. Het is ook heerlijk om gepelde, gehalveerde amandelen te bakken en toe te voegen aan het vleesmengsel. Yoghurt moet eerst goed gezeefd worden met de eieren, anders krijg je grove stukken in de yoghurtsaus. In plaats van eieren kun je ook een tot twee eetlepels bloem toevoegen (uiteraard ook meezeven met de yoghurt) :-)

Marioema (infoteur), 29-09-2009 18:39 #1
Voor wat betreft de wijnbladeren: de bladeren moeten niet te strak worden opgerold, want dan heeft de rijst geen gelegenheid om uit te zetten en dus gaar te worden. Hoe meer stukjes vlees je erin verwerkt, des te strakker kun je de bladeren oprollen. Voor vegetariers: een beetje ruim oprollen dus! En v.w.b. 'gewicht', denk aan een omgekeerd bord die precies in de pan past. Ten slotte v.w.b. tijd van gaar worden: afhankelijk van de hoeveelheid: voor 1 kg bladeren heb je bijna 2 uur voor nodig. In dit geval is het ook aan te raden om er stukken (evt. licht voorgefrituurde) kip of vlees onder de bladeren te leggen. Voor vegetariers: een laagje bladeren, zodat de rolletjes niet aan zullen branden.
Variatie: leg op de rolletjes schijfjes tomaten en na het gaarkoken kan eventueel teveel vocht gebruikt worden om te mengen met tomatenpuree, op smaak maken en weer terugdoen in de pan om ca. 5 minuten na te koken. Keer dan de pan om in een ruime schaal, en geef er een bakje (bulgaarse) yoghurt bij.
Variatie 2: maak wat extra 'rijstvulling' klaar, hol 10 - 20 kleine courgettes uit, vul ze met de vulling (zonder 'aan te drukken') tot 2/3 vol, eventueel dichtmaken met een stukje tomaat, en dan de courgettes boven kip of vlees leggen, maar onder de wijnbladerrolletjes, want courgettes hebben meer hitte nodig dan de rolletjes.

Infoteur: Sasati
Laatste update: 21-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Reacties: 2
Schrijf mee!