InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Warme voorgerechten uit Syrië en Libanon

Warme voorgerechten uit Syrië en Libanon

Voorgerechten of 'mezzeh' vormen een belangrijk onderdeel van de maaltijd in Syrië en Libanon, koude voorgerechten maar ook warme. In dit artikel twee warme voorgerechten.

Linzensoep

In Syrië en Libanon staat soep niet zo vaak op het menu. Eén soep is een uitzondering en dat is linzensoep, dezelfde soep die ook al in de Bijbel wordt genoemd.

Ingrediënten:
  • 1 kopje rode linzen
  • 4 kopjes water
  • Zout en peper
  • 2 teentje knoflook
  • eventueel een 1/4 kopje rijst (rondkorrelig)
  • Pitabrood

Bereiding:
Doe de linzen met het zout, peper en de geperste knoflook in het water en breng de boel aan de kook, draai vervolgens de het vuur laag. Eventueel kunt u wat gare rijst (restje van de vorige dag) toevoegen aan het linzen-mengsel en laat vervolgnes de boel gaar worden op een laag vuur. Pureer de soep vervolgens met een staafmixer of in de blender.

Snij het pitabrood in stukjes en bak ze snel tot de stukjes knapperig zijn. Voeg ze aan de soep toe vlak voor het serveren zodat ze nog knapperig zijn.

Filodeeg gevuld met kaas of 'berak bi jibneh'

Filodeeg gevuld met kaas is erg makkelijk te maken, zeker wanneer je het filodeeg kant-en-klaar koopt. Voor degenen die zelf ook het deeg willen maken volgt hier ook het recept voor het deeg.

Ingrediënten:

Deeg:
  • 1/2 pond of boter of margarine
  • 1 tl zout
  • 3 kopjes zelfrijzend bakmeel
  • Warm water

Smelt de boter en mix het met het zout en het meel. Voeg warm water toe totdat je het deeg kunt rollen. Rol het op en maak het plat met de deegroller (zo'n halve cm of nog dunner) en snij er vervolgens vierkantjes van 10*10 cm van.

Vulling en garnering:
  • 1/2 kopje feta kaas
  • 3 eigelen (2 voor de vulling, 1 voor de garnering)
  • Sesamzaadjes

Mix de kaas met 2 eigelen en doe een halve lepel van de vulling op elk vierkantje deeg. Vouw het deeg dicht en zorg dat je het goed gesloten hebt. Doe er met een borsteltje wat eigeel op en sprenkel er sesamzaadjes overheen. Frituur de kaas-taartjes in schone olie in je frituurpan.

De feta kaas kan in dit recept ook vervangen worden door spinazie, deze vulling is ook zeer populair in de regio.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Warme voorgerechten uit Syrië en Libanon"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 27-07-2011
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Schrijf mee!