InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Voorgerechten uit Syrië en Libanon

Voorgerechten uit Syrië en Libanon

In Syrië en Libanon maken voorgerechten of 'mezze' een belangrijk deel uit van de maaltijd. Tafels zijn vaak overladen met voorgerechten, bestaande uit 'dipsauzen', salades, aardappelgerechten en verschillende warme voorgerechten. In dit artikel twee salades, een soep en de onvermijdelijk knoflooksaus.

Thijm Salade

Ingrediënten:
  • verse thijm
  • feta of geitenkaas
  • granaatappelsaus

Bereidingswijze:
Snij de kaas in kleine stukjes. Verwijder de tijmblaadjes van de steeltjes, was ze en leg ze op een plat bord. Verspreid de kaasblokjes over de tijmblaadjes en druppel granaatappelsaus over het geheel.

Rucola Salade

Ingrediënten:
  • rucola sla
  • 1 ui
  • 1/4 kopje citroensap
  • 1/4 kopje olijfolie
  • zout
  • sumac

Bereidingswijze:
Snij en was de rucola en snij de uien in plakjes. Voeg vervolgens het citroensap, de olijfolie, het zout en de sumac toe.

Knoflooksaus

Ingrediënten:
  • olie (slaolie, mais, etc.)
  • 2 eieren
  • citroenzuurpoeder (of vers citroensap of azijn)
  • zout
  • 2 teentjes knoflook

Bereidingswijze:
Doe de eieren, het zout, citroenzuurpoeder en de knoflookteentjes in de blender. Meng het voor een aantal seconden voeg vervolgens langzaam de olie toe. De saus is klaar wanneer de ze niet meer te dun is.

Linzensoep

Ingrediënten:
  • 1 kopje rode linzen
  • 4 kopjes water
  • zout en peper naar smaak
  • 1 tl komijn
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/4 kopje rijst
  • gebakken stukjes pitabrood

Bereidingswijze:
Doe de linzen met het zout, peper, de komijn en de knoflook in het water en laat het mengsel aan de kook komen. Voeg de rijst toe (die je al eerder gaar gekookt hebt of een restje van de dag ervoor) en laat alles samen gaar worden. Doe alles vervolgens in de blender om een mooie gladde soep te krijgen (met de staafmixer kan ook). Serveer de soep met de stukjes gebakken brood (niet te vroeg toevoegen want dan wordt het brood zacht, apart op een schaaltje erbij serveren kan ook).

Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Magere knoflooksaus receptMagere knoflooksaus receptKnoflooksaus is waarschijnlijk één van de meeste geliefde sausen die gegeten wordt bij de barbecue of als dipsaus, of ge…
Eetcultuur: Libanon & SyriëLibanezen en Syriërs zijn dol op eten, het is een dankbaar onderwerp van gesprek en de keukens blinken uit door verse, g…
Buon Appetito - Bruschetta con prosciutto & CarpaccioItalianen zijn bekend om hun overheerlijke culinair. Vooral Italiaanse voorgerechten of terwijl "antipasti" zijn wereldw…
Koolhydraatarme ricottaquiche met rucolaKoolhydraatarme ricottaquiche met rucolaEen heerlijk romig recept. Makkelijk en snel te bereiden. Je kunt het eten als lunch, maar ook als diner. Je kunt het zo…
Soep en salade met linzenEet u wel eens linzen? Het is niet moeilijk om met linzen een heerlijk gerecht op tafel te zetten, probeer het zelf.

Reageer op het artikel "Voorgerechten uit Syrië en Libanon"

Reactie

Bep Scholten, 16-05-2008 13:07 #1
Voor hoeveel persoen zijn de maten van de recepten?:-) Reactie infoteur, 16-05-2008
Bep, in principe kun je uitgaan van vier personen, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel voorgerechtjes je maakt en wat je vervolgens als hoofdgerecht serveert, vandaar dat ik dat er niet bij heb gezet.

Infoteur: Sasati
Laatste update: 14-05-2008
Gepubliceerd: 12-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Reacties: 1
Schrijf mee!