InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indische snacks: ketan koek (kokoskoek)

Indische snacks: ketan koek (kokoskoek)

Ketankoek is een Indische lekkernij, een soort kokoskoek die je gewoon in een taartvorm in de oven kunt bakken. Het heeft een heerlijke, subtiele smaak. Het is niet alleen lekker als koek bij de thee, maar ook als nagerecht. Het recept is vrij makkelijk te maken.

Recept ketankoek

Ingrediënten:
  • 2 kopjes ketanmeel (kleefrijstmeel)
  • 1 ¼ kop geraspte, gedroogde kokos
  • ¾ kop witte basterdsuiker
  • 2 zakjes vanille suiker
  • Snufje zout
  • 3 eieren
  • ½ kopje melk
  • ½ kopje water

Verdere benodigdheden:
  • Mixer
  • Ronde, taartvorm (doorsnee circa 20 of 24 cm)

Voorbereiden:
Oven voorverwarmen op 200 graden
Vet de taartvorm dun in met een beetje boter of olie

Bereidingswijze:
  • Doe de ketanmeel, geraspte kokos, basterdsuiker, vanillesuiker en zout in een kom.
  • Meng alles met een pollepel alles even goed door elkaar.
  • Voeg water, melk en de eieren toe.
  • Mix al deze ingrediënten opnieuw goed door elkaar, totdat het een zachte, gladde massa wordt.
  • Vul de taartvorm met deze massa en bak het in de oven af.
  • Ongeveer na 1 uur is de ketankoek klaar. Goed laten afkoelen.
  • Ketankoek kan zowel koud als warm gegeten worden. In de magnetron kun je het even opwarmen.
  • De ketankoeken in smalle puntjes aansnijden. ( is namelijk net als de Hollandse boterkoek vrij zoet!)

Selamat makam! (eet smakelijk!)

Lees verder

© 2008 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Indische snacks: klepon (gevulde kokosballetjes)Klepon is een zoet, Indisch hapje, gemaakt van onder andere kokos en bruine palmsuiker. Het is erg lekker als een Indisc…
Aantal calorieën in snacks uit de frituurAantal calorieën in snacks uit de frituurLekker, een snack nemen uit de frituur, zoals een bitterbal, frikadel of kroket. Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk i…
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…
Indische snacks: Lemper (hartig gevulde rijstrolletjes)In de Indonesische keuken zijn de Indische hapjes een absolute must. Op verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden…
Recepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeRecepten voor de Indische rijsttafel en de boemboeVoor de liefhebbers van de Indische keuken volgen hier enkele recepten. De Indische gerechten zijn te integreren in een…

Reageer op het artikel "Indische snacks: ketan koek (kokoskoek)"

Reacties

Margit, 05-03-2009 23:22 #2
Ik ga de ketankoek maken met een 20 cm vrom en vrij grote kopjes als maat, meer bekers. hoe kan ik checken of ie gaar is? moet íe dan misschien langer in de oven?
alvast bedankt
margit Reactie infoteur, 07-03-2009
Hallo Margit, de ketankoek is gaar als de bovenkant goudbruin kleurt. Maar het beste kun je de gaarheid checken door een satéprikker in de koek te steken, komt de prikker er droog uit, dan is de ketankoek gaar.

Hanna M., 27-05-2008 12:53 #1
Jammer dat bij dit recept niet de grammen staan aangegeven in plaats van kopjes.
De grote van de kopjes zijn verschillend. Mijn ervaring heeft geleerd dat de recepten dan ook niet altijd lukken, of goed van smaak zijn. Toch wens ik u veel succes met uw "programma"

Infoteur: Miki
Gepubliceerd: 17-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indische snacks
Reacties: 2
Schrijf mee!