InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met koolvis

Recepten met koolvis

Recepten met koolvis Hoewel koolvis een eenvoudige vis is, zijn er zeer smaakvolle recepten van te bereiden. Heerlijke koolvis samen met appel en worteltjes! Dit alles in een smaakvol sausje. Bij dit gerecht wordt gekookte rijst geserveerd. Probeer ook een koolvisfilet met asperges, linzen en groenten!

Koolvis met appel en worteltjes

4 porties

Ingrediënten:
  • 4 koolvisfilets van ongeveer 150 gram
  • Enkele druppels citroensap
  • Enkele druppels worcestersaus
  • (zee)zout
  • Peper uit de molen
  • 1 theelepel boter
  • 4 wortels
  • 2 zure appels
  • 1,25 dl groentevocht
  • Sap van een halve citroen
  • 1,25 dl witte wijn
  • 1 snufje cayennepeper
  • 0,2 dl calvados
  • 100 gram magere kefir
  • Half bosje peterselie
  • Half bosje bieslook
  • Citroenschijfjes en kruidentakjes voor de garnering

Bereiding
Was de koolvisfilets onder de kraan en dep ze voorzichtig droog. Besprenkel met citroensap en worcestersaus. Strooi er (zee)zout en peper over (naar smaak) en zet de filets 10 minuten in de koelkast.

Doe de boter in de pan, waarna je de koolvisfilets braad. Haal ze hierna uit de pan en houd ze warm.

Schil de wortels en snijd ze in dunne plakjes. Was de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in schijfjes. Licht aanbakken in de pan waarin zojuist de filets zijn gebraden.

Doe nu het groentevocht, het citroensap en de witte wijn bij de wortels en appels. Breng alles met zeezout, peper en cayennepeper op smaak. De groente moet beetgaar gekookt worden. Uit de pan nemen en warm houden.

Voeg de calvados toe aan de saus en roer er de kefir en de gewassen, uitgelekte en fijngehakte kruiden door heen. Schep de saus op warme borden en leg de koolvisfilets en de appel- en wortelschijfjes in de saus. Gebruik citroenschijfjes voor de garnering.

Koolvis met asperges, linzen en groenten

4 personen

Ingrediënten:
  • 100 gram linzen
  • 2 wortels, 1 ui
  • 2 knoflookteentjes
  • 200 gram groene asperges
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2,5 deciliter groente- of aspergefond
  • Zout
  • Peper uit de molen
  • 1 snufje cayennepeper
  • 1 snufje suiker
  • 0,5 deciliter balsamicoazijn
  • 4 panklare koolvisfilets van 125 gram
  • Enkele druppels limoensap
  • Enkele druppels wijnazijn
  • 20 gram meel om te paneren
  • 1 theelepel boter of olijfolie voor het bakken
  • Basilicum om mee te garneren

Bereiding:
Was de linzen en doe ze in een pan met kokend water en kook ze op een laag vuur in een half uur gaar. Hierna afgieten en uit laten lekken. Schil en pel de wortels, uien en knoflookteentjes en snipper ze. Maak de asperges schoon, snijd de onderste gedeelten af en schil de ondereinden dun af. Snijd ze in hapklare stukken.

Verhit de olijfolie in een pan. Doe er wat groente- of aspergefond bij en bak de groente onder voortdurend roeren beetgaar.
Doe de rest van de fond en de linzen in de pan en warm ze op. Flink naar smaak kruiden met zout, peper, cayennepeper, suiker en balsamicoazijn.

Was de koolvisfilets onder de kraan en dep ze droog. Besprenkel ze met limoensap en wijnazijn. Strooi er zout en peper op en zet ze daarna minimaal 10 minuten in de koelkast.

Wentel de filets door het meel, verhit boter in een pan en bak de filets daarin goudbruin. Schik asperges, linzen, groente en koolvisfilets netjes naar wens op een schaal. Gebruik basilicum voor de garnering.

Eet smakelijk!
© 2008 - 2014 Paschja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verlichten van kwaaltjes met groenten en fruitEen aantal algemene kwaaltjes en ziekten kunnen worden verlicht met groente- en fruitsappen. We zetten hier verschillend…
Visrecepten maar dan andersVisrecepten maar dan andersWe weten allemaal dat vis gezond is en dat we het af moeten wisselen (2x vette vis per week) met de vleesgerechten. Een…
Aardappelsalade, heerlijk bij warm weerNu de temperatuur weer wat oploopt zitten we niet op volle warme maaltijden te wachten. Wellicht kan dan een lekker koud…
Vegetarisch koken: LinzensoepLinzen, sommige gebruiken de linze uitsluitend in de snert, maar ook een heerlijke linzesoep is een gekend gerecht in de…
Lekkere visgerechtenNa een geslaagde vakantie, zijn de meeste onder ons wel een paar gram bijgekomen. Hierbij enkele recepten om dat vervele…

Reageer op het artikel "Recepten met koolvis"

Infoteur: Paschja
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!