InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Chufa Christmas pudding zonder gluten, gist en suiker

Chufa Christmas pudding zonder gluten, gist en suiker

Chufa Christmas pudding zonder gluten, gist en suiker Een duidelijk recept voor Christmas pudding zonder gluten, gist en suiker, zodat iedereen die aanschuift mee kan doen aan het kerstmaal, is dat een illusie? Bestaat een lekker recept voor chufa Christmas pudding zonder gluten, gist en suiker? Ja! Door gebruik te maken van (tegenwoordig) makkelijk verkrijgbare ingrediënten, zoals chufameel en baking soda, kan een Christmas pudding op de kersttafel worden getoverd, die niet onder doet voor een traditionele pudding. Chufa Christmas pudding bevat ook geen lactose.
Wat is er mooier dan om tijdens de feestdagen aan te schuiven bij een mooi gedekte tafel vol lekkernijen? Het is voor mensen die suiker, gluten, gist of lactose niet kunnen verdragen vaak lastig om tussen al dat lekkers iets van hun gading te vinden. De aandachtige gastvrouw of gastheer bereidt dan iets anders, maar het liefst eet de gast 'met de pot mee' zonder iemand extra te belasten tijdens deze drukke periode. Met chufa, ook wel tijgernoot (eigenlijk een knol en niet een noot), die in Nederland steeds makkelijker verkrijgbaar is, is dat verleden tijd. Het volgende recept voor een Christmas pudding is ook prima voor mensen die zich alles kunnen permitteren wat het proeven van het kerstdiner betreft, gewoon een heerlijke traktatie!

Rozijnen werden plums genoemdRozijnen werden plums genoemd

Geschiedenis van de Christmas pudding (kerstpudding)

De Christmas pudding is het symbool voor de afsluiting van een typisch Brits kerstmaal. Een vergelijkbare pudding bestond al in de middeleeuwen. Het wordt ook weleens plum pudding (of 'pud') genoemd. Dit wekt de suggestie dat pruimen in de pudding voorkomen, maar met 'plum' worden rozijnen bedoeld. Plum is de Victoriaanse aanduiding voor rozijnen, de periode waarin de huidige Christmas pudding is ontstaan. Een traditionele Christmas pudding bestaat voor het merendeel uit gedroogd fruit, eieren en reuzel. Het wordt flink op smaak gebracht met allerlei specerijen zoals kaneel, gember en nootmuskaat en gezoet met molasse (suikerstroop). Een behoorlijke hoeveelheid alcohol zorgt voor de houdbaarheid. Het is niet verwonderlijk dat iedereen na het kerstmaal in slaap sukkelt!

Tradities rondom de Christmas pudding

Rondom de Christmas pudding zijn allerlei mythes en tradities. Een aantal (christelijke) tradities zijn:
  • De pudding wordt gemaakt op de laatste zondag voor Advent begint ('stir-up Sunday');
  • Ieder gezinslid roert in het beslag en doet daarbij stilletjes een wens voor het komend jaar;
  • Het beslag wordt geroerd van oost naar west, wat verwijst naar de drie Wijzen uit het Oosten;
  • Zilveren munten worden meegebakken in de pudding.

Het meebakken van muntjes is door voortschrijdend inzicht een tanende traditie geworden. Munten worden onder de porties pudding geserveerd zo men dat wil. Dit om ongelukken zoals verslikken of verstikking te voorkomen, om niet te spreken van ruzie onder de kinderen.

ChufameelChufameel

Wat is chufa?

Door de opkomst van kookstijlen zoals 'paleo' en 'low carb' waarbij snelle koolhydraten worden vermeden, zijn personen op zoek gegaan naar alternatieven voor granen. Een alternatief daarvoor is chufa. Chufa (de Spaanse naam) is een vezelrijk knolletje. Chufameel bestaat uit fijngemalen chufanoten. Het is verkrijgbaar in diverse malingen van grof naar fijn. Chufa wordt ook weleens de aardamandel genoemd. Het is goedkoper dan notenmeel, heeft een lage glycemische index en lage caloriewaarde. Het fytinezuur in gewone noten kan bij sommige mensen een vervelende reactie oproepen. Daarnaast bevatten bepaalde noten gifstoffen (amandelen bijvoorbeeld) waardoor zij maar beperkt mogen worden gegeten. Aangezien chufa geen noot is, heeft het deze nadelen niet. Chufa - ook de biologische variant - is verkrijgbaar in reformwinkels en vooral online via webshops. Naast Christmas pudding is chufa goed te gebruiken in allerlei andere recepten als vervanger voor meel. Te denken valt aan koekjes, pannenkoeken en zelfs pap.

Chufa Christmas puddingChufa Christmas pudding

Christmas pudding-recept zonder gluten, lactose, gist en suiker

De kerstpudding wordt gemaakt in een oven of broodbakmachine.
Ingrediëntenlijst:
  • 165 gram chufameel (fijne maling)
  • 3 rijpe bananen (ontdooide bananen uit de vriezer zijn uitstekend);
  • 2 los geklopte eieren;
  • 2 eetlepels kokosolie of een milde olijfolie;
  • 1 eetlepel baking soda
  • 1/2 eetlepel gemberpoeder;
  • 1 eetlepel kaneel;
  • 1 eetlepel cacao;
  • 1 eetlepel 5 spice poeder;
  • 1 theelepel sinaasappelrasp;
  • flinke hand gedroogde dadels in stukjes gesneden;
  • 5 à 6 gedroogde pruimen in stukjes gesneden;
  • een handvol gedroogde cranberries;
  • een handvol blanke rozijnen.

Het recept is erg flexibel. De kok kan bepaalde ingrediënten weglaten of toevoegen. Wie bijvoorbeeld onvoldoende dadels in huis heeft, kan dat opvangen door meer te gebruiken van andere gedroogde fruitsoorten of van geraspte wortel of appel. Ook de hoeveelheid specerijen is aan te passen aan de persoonlijke voorkeur. Een kwart van de chufa kan vervangen worden door kokosmeel of amandelmeel. Let wel op bij het gebruik van kokosmeel, omdat het meer vocht aantrekt dan andere meelsoorten en de pudding droger dan normaal kan worden. Het toevoegen van suiker is overbodig, omdat het fruit al voor voldoende zoetigheid zorgt. Uiteraard is een bepaalde hoeveelheid specerijen en gedroogd fruit noodzakelijk om het etiket Christmas pudding waardig te kunnen dragen.

Prepareren
Knip de dadels en pruimen in kleine stukken en leg ze te week in een schaal met verwarmde sap (zoals appelsap of sinaasappelsap).

Voeg daar de cranberries en de rozijnen aan toe. Zet het opzij en laat dit alles 30 minuten trekken. Indien gebruik wordt gemaakt van een oven, wordt de oven op 180 graden Celsius gezet om voor te verwarmen.

Beslag maken
Pel intussen de bananen en prak ze goed fijn in een kom. Voeg de chufameel en de olie toe aan de kom en roer alles goed door elkaar. Meng daarna alle specerijen er doorheen. Doe de losgeklopte eieren bij het beslag en roer het goed door elkaar. Voeg vervolgens de dadels, pruimen, cranberries en rozijnen toe. Het beslag is vrij nat. De laatste handeling die vlak voor het bakken dient te gebeuren, is het toevoegen van de baking soda. Roer het beslag om, zodat de baking soda goed wordt verdeeld. De baking soda raakt op een gegeven moment uitgewerkt. Het is daarom belangrijk na het toevoegen van de baking soda voortvarend te werk te gaan wat het afbakken betreft.

De bakvorm
Een broodbakmachine heeft een losse, passende bakvorm, die bij de machine hoort. Kies voor het bakken in een oven een kleine cakevorm. Wrijf de bakvorm (cakevorm of broodbakmachinevorm) in met wat olie. Giet het beslag over in de bakvorm. Aangezien de pudding voor het opdienen wordt gestoomd en een alcoholische drank kan zijn toegevoegd, is het beter te kiezen voor een langere baktijd. Een droge pudding zal later namelijk beter vocht op kunnen nemen zonder uit elkaar te vallen.

Bakken in de oven
Zet de gevulde cakevorm in een voorverwarmde oven (180 Celsius) en bak de Christmas pudding in 20 tot 30 minuten gaar (voel de bovenkant dit om te checken). De pudding is gaar wanneer de bovenkant bruin is en wat stevig aanvoelt, maar het zal nog smeuïg van binnen zijn. Wie later aan de pudding alcoholische drank wil toevoegen voor een meer volwassen beleving, doet er beter aan om bij twijfel de pudding eerder langer dan korter te laten bakken. De droge pudding neemt meer drank op. Aangezien het later wordt opgewarmd via stomen, is een drogere pudding eerder wenselijk. Het stomen zal het namelijk vochtiger maken.

Bakken in de broodbakmachine
Bak de pudding op de basisinstelling voor brood van de machine. Hoe langer de pudding in de machine blijft na het voltooien van het basisprogramma hoe droger het zal worden.

Stort de pudding uit zijn vorm en laat het geheel afkoelen op een schaal. Het kan in feite nu als alcoholvrije variant al weggezet worden. Prik anders met een breipen (na het afkoelen of later wanneer het beter schikt) een aantal gaten in de pudding. Giet dan voorzichtig een scheutje rum in elk gat. Dit kan dagelijks (met beleid) herhaald worden. Keer wel de pudding om en maak nieuwe gaten in de pudding voor de rum. Het is niet de bedoeling, dat rum de smaak van de pudding overheerst. Wie dit teveel moeite vindt, kan de rozijnen en pruimen in (aangelengde) rum wellen in plaats van sap. Het wellen heeft dan wel een drietal uren nodig.

Verwarmen door stomen
Wanneer het moment daar is, kan de Christmas pudding worden opgewarmd. Verwarm daartoe een grote pan met water. Leg de Christmas pudding in een (passende) vergiet en dek het af met een bord of deksel. Een Chinese rietenmand is ook een goed alternatief. Zet vergiet of mand op de pan. Wie een plastic vergiet gebruikt, dient er op toe te zien dat de vlammen niet om de pan heen dansen, omdat het plastic van de vergiet zal smelten. Laat de pudding zachtjes stomen. Dit kan plaatsvinden tijdens het hoofdgerecht. De traditionele Christmas pudding wordt uren gestoomd voor het serveren.

Serveren
Een Christmas pudding wordt versierd met een takje groen en rode bessen. In plaats van giftige hulstbessen of blaadjes zijn aalbessen of cranberries en een takje laurier een prima alternatief. Een gestoomde pudding is erg heet. Wees ook bijzonder voorzichtig met het flamberen van een pudding, waar rum aan is toegevoegd (= brandbare alcohol).

Zonder alcohol is een plakje pudding het gehele jaar door ook heerlijk met of zonder een likje boter en wat jam. Het hoeft niet eens opgewarmd.

Eet smakelijk!

Wat is baking soda?

Baking soda (natriumwaterstof carbonaat) is een fijne witte poeder en staat ook bekend als zuiveringszout of maagzout. Een populaire (Amerikaanse) fabrikant van baking soda is Arm & Hammer. Het is ook verkrijgbaar via Nederlandse fabrikanten zoals Tendo, Hooy en Gimborn of zelfs als losse poeder. Baking soda is niet hetzelfde als de korrelige zilver soda of soda kristallen! Baking soda is verkrijgbaar in de supermarkt, bij de toko en online via webshops. Het is een rijsmiddel en wordt vaak gebruikt om gist te vervangen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Meus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Traditionele Engelse Christmas PuddingVoor velen zal hij welbekend zijn: de Engelse christmas pudding. In Groot-Brittannië heeft men een haat-liefdeverhouding…
Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenZelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de ovenWil je een keer brood zelf bakken, maar dan zonder granen? Amandelbrood is erg lekker en kan gewoon zelf gemaakt worden…
Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?Hoe is het kerstmenu in Italië, Frankrijk en Engeland?Met kerst zien we er allemaal op ons best uit en we zijn er klaar voor om samen met familie en vrienden aan tafel te gaa…
Pepernoten zelf klaarmaken, met en zonder glutenPepernoten zelf klaarmaken, met en zonder glutenHet Sinterklaasfeest. Peper- en kruidnootjes zijn onverbrekelijk met dat feest verbonden. Je kan ze soms al in de zomer…
Meest populaire kerstliedjesBinnenkort staat kerst weer voor de deur. En waar je ook bent, overal hoor je kerstmuziek. Van het ene kerstliedje kan j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dpape / Flickr
  • Bron 1: http://www.chufanederland.nl/shop/biologische-chufa/, laatst gezien op 9 december 2016;
  • Bron 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_pudding, laatst gezien op 9 december 2016;
  • Bron 3: https://en.wikipedia.org/wiki/Stir-up_Sunday, laatst gezien op 9 december 2016.
  • De gebruikte afbeeldingen in het artikel zijn afkomstig uit eigen verzameling.

Reageer op het artikel "Chufa Christmas pudding zonder gluten, gist en suiker"

Infoteur: Meus
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!