InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zuurdesem zelf maken en zuurdesembrood bakken + variaties

Zuurdesem zelf maken en zuurdesembrood bakken + variaties

In dit artikel vindt u het recept om zelf zuurdesem te maken, en hoe u deze zuurdesem kunt gebruiken om zelf brood zonder gist te maken. Het vergt wat meer werk dan gistbrood, maar het is ideaal voor mensen die geen gist kunnen gebruiken vanwege een voedselallergie of intolerantie voor gist. Onderaan vind je diverse variaties en aanpassingen, ook voor zoet brood. Zuurdesem wordt gebruikt voor de bereiding van brooddeeg zonder gist. vooraleer men met het maken van het brood begint, moet men eerst de zuurdesem maken. Begin met de bereiding van de zuurdesem een paar dagen op voorhand. Als je een beginner bent, maak je best 2 zuurdesembereidingen in aparte potten, voor het geval er een mislukt.

Voor 150 gram zuurdesem:

Ingrediënten:
  • 60 gr bloem
  • 1,5 tl natuurlijke honing of ander zoetmiddel
  • 1,5 dl water, karnemelk of brooddrank

Bereiding:
Meng de gezeefde bloem met de honing en het vocht. Doe dit mengsel over in een glazen pot en sluit goed af. Gebruik bij voorkeur een weckpot. Bewaar de pot op een zo constant mogelijke kamertemperatuur. Roer het beslag 's ochtens en 's avonds goed door met een houten of plastieken lepel. Metaal heeft een slechte invloed op de zuurdesem.

Van zodra er zich belletjes of blaasjes gaan vormen en het beslag duidelijk is gaan gisten, roer je er 45 gram bloem en eventueel 1 à 1,5 eetlepel lauw water door. 12 uur later doe je dit nogmaals, en nog eens 12 uur later nogmaals.

De zuurdesem is klaar als het beslag na de laatste toevoeging weer is gaan gisten. Het beslag moet zurig ruiken, maar niet rot. Als er zich schimmel heeft gevormd of als het beslag rot ruikt, gooi het dan weg en begin opnieuw. Het is belangrijk dat je met goed propere materialen werkt, en de pot telkens weer goed afsluit. De zuurdesem die klaar is kun je maximaal 1 week bewaren in de koelkast.

Zuurdesembrood maken:

Ingrediënten:
  • 300 gr bloem
  • 120 gr zuurdesem
  • 1,5 dl lauw water
  • 1/2 to 1 tl zout
  • Extra bloem voor het werkblad

Bereiding:
  • Meng de zuurdesem met het water.
  • Zeef de bloem men meng er het zout door. Maak in het midden een kuiltje en giet er het zuurdesemvocht in. Roer de bloem er beetje bij beetje door en meng alles goed.
  • Kneed het deeg 10 minuten door op een met bloem bestoven werkblad.
  • Dek het af met een vochtige doek en laat het minstens 3 à 4 uur rijzen op een warme plaats, uit de tocht.
  • Kneed het deeg nogmaals 5 minuten, vorm het brood of de broodjes als gewenst op een ingevette bakplaat of in een ingevette vorm en dek het opnieuw af. Laat nog 1 uur rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 240°C en plaats het brood in het midden van de oven. De baktijd varieert tussen 25 minuten (kleine broodjes) tot 45 minuten (groot brood).

Variaties:

  • Met noten en/of zaden
  • Met melk in plaats van water, en kaas
  • Met zoetmakers zoals honing, jam, stroop, vanillesuiker, ...
  • Varieer in vormen: bolletjes, krans, stokbrood, vlecht,...

Smakelijk!
© 2008 - 2014 Bron_van_kennis, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuurdesem zelf maken en zuurdesembrood bakken + variaties"

Reacties

Danielle, 02-05-2011 16:08 #2

groetjes Danielle

Chrit Deriks, 01-03-2010 12:37 #1
Ik heb er al eens mee gewerkt maar ben toen vanwege het warme weer mee gestopt. Ik wil weer zuurdesembrood gaan bakken en wil graag het normale duitse zuurdesem brood gaan bakken. Ik heb emaille broodvormen waar broden van een kilo meel inpassen en ik bak er hiervan twee elke 14 dagen. Het brood wordt door ons gesneden en daarna in de diepvries gedaan met per verpakking het aantal sneden wat we dagelijks gebruiken. Recent heb ik in een duitse supermarkt klare zuurdesem gekocht in plastiek zakjes en het resultaat was met toevoeging van droge gist erg redelijk en vooral lekker. Welke soorten meel of bloem kun je hiervoor het beste gebruiken en waar ga je dit kopen?

Infoteur: Bron_van_kennis
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 2
Schrijf mee!