InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Frisse maaltijdsalade met spinazie en avocado

Frisse maaltijdsalade met spinazie en avocado

Frisse maaltijdsalade met spinazie en avocado Een lekkere maaltijdsalade is een gezonde en makkelijke manier om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Dit recept zet je in minder dan 15 minuten op tafel en zorgt ervoor dat je de hele avond vol zit! Daar komt nog eens bij dat het weinig calorieën bevat ten opzichte van andere alternatieven als avondeten.

Maaltijdsalade met spinazie en avocado

Benodigdheden
Salade
  • Een zak spinazie (geen diepvries)
  • 2 Avocado's
  • Een bakje cherrytomaten
  • Rode ui
  • Croutons
  • Zakje gedroogde cranberry's
  • Een beetje Parmezaanse kaas (optioneel)

Dressing
  • Half koffiekopje olie (maïsolie is het lekkerst, maar het kan natuurlijk ook gewoon met olijfolie)
  • 2 eetlepels azijn
  • 1 teentje knoflook
  • Mespuntje suiker (optioneel)
  • Peper en zout

Bereiding
Zorg dat je de dressing eerst maakt zodat deze een paar minuten kan staan. Voeg alle ingrediënten voor de dressing samen en indien nodig een beetje peper en zout. Ga dan beginnen aan de salade. Pak een grote schaal en doe daar de spinazie in. Snijd de avocado's in blokjes, halveer de tomaatjes, en snijd de rode uit in fijne plakjes. Doe dit allemaal bij de spinazie in de schaal. Voeg vervolgens de croutons en de cranberry's toe. Doe tot slot de dressing over de saus en maak het eventueel af met een beetje Parmezaanse kaas.

Calorieën

Probeer je op de calorieën te letten? Laat dan de suiker uit de dressing en de kaas uit de salade. Deze zijn beide echte dikmakertjes en dat is natuurlijk zonde als je net zo'n lekkere gezonde salade hebt bereid.

Dressing

Mocht je geen tijd hebben, dan kun je natuurlijk altijd een kant en klare dressing kopen. Het nadeel van deze dressing is dat ze altijd heel vet zijn en veel meer calorieën bevatten dan wanneer je de dressing zelf maakt. Daarnaast is een lekkere verse dressing die je zelf bereid hebt natuurlijk ook veel lekkerder.

Avocado

De avocado stat bij veel mensen bekend als een dikmakertje. Dit is niet helemaal ongegrond. Avocado's bevatten namelijk redelijk veel calorieën (350 per stuk), dit komt vooral door de vetten die in de avocado zitten. Maar het zijn wel vooral gezonde vetten die in avocado zitten. Het gaat dan om enkel onverzadigde vetten die een positieve werking op je cholesterol hebben (ze gaan een hoog cholesterol tegen). Echter is een avocado vooral heel gezond. Het zit boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Zo zit er kalium, magnesium en vitamine A, B2, C en E in. Het mineraalgehalte is zelfs 3 keer zo hoog als in andere vruchten. De avocado is door haar koolhydraten en eiwitten een ideale snack voor na het sporten. Het zorgt voor snel herstel.

Rijp of niet rijp?

Er zijn verschillende rassen avocado's. Deze hebben allemaal ander uiterlijk en een andere kleur. Daarom is het lastig om aan de kleur te zien of een avocado rijp is of niet. De beste tip is om te luisteren of de pit los zit. Schud de avocado, wanneer je de pit hoort bewegen is de avocado rijp. Wanneer een avocado rijp is komt immers de pit los

Bewaren
Een avocado kun je nog een paar dagen bewaren. Wanneer deze al rijp is wordt geadviseerd om hem in de koelkast te bewaren waardoor de avocado niet nog verder doorrijpt, dan kun je hem nog 2 dagen gebruiken. Wanneer de avocado nog niet rijp is, kun je hem het beste op kamertemperatuur bewaren totdat hij helemaal rijp is. Stop hem dan in de koeling.

Huidverzorging
Er zijn mensen die geloven in de positieve werking van avocado voor de huid. Met een beetje yoghurt en honing kun je een heerlijk masker maken. Avocado-extract wordt ook vaak gebruikt in allerlei huidverzorgingsproducten omdat het vitamine E bevat. Deze zorgt ervoor dat de huid elastisch blijft.

Lees verder

© 2014 - 2017 Otisnu, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geitenkaassalade, maar dan andersGeitenkaassalade, maar dan andersVerse geitenkaas is gezond en lekker en wordt steeds populairder. Dat geldt voor de geitenkaas op het verse broodje, de…
Een frisse maar goed gevulde zomerse maaltijdsaladeOp een warme zomerdag heb je niet altijd zin in een stevige maaltijd, of om uitgebreid te koken. Met deze maaltijdsalade…
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Maaltijdsalades eenvoudigMaaltijdsalades eenvoudigMaaltijdsalades zie je in steeds meer eethuisjes terug. Is het niet voor de lunch, eenvoudig, gezond en lekker, dan is h…
Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitjeHet Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitjeHet Eierendieet, dat ook bekend staat als het Eidieet of het Eierdieet, is een crashdieet. Dit crashdieet is niet heel b…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/avocado-vet-gezond

Reageer op het artikel "Frisse maaltijdsalade met spinazie en avocado"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 27-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gezond leven
Schrijf mee!