InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hoe organiseer je een Paasbuffet voor groot en klein?

Hoe organiseer je een Paasbuffet voor groot en klein?

Hoe organiseer je een Paasbuffet voor groot en klein? Wanneer het Pasen is, komen de vrolijke lentekleurtjes weer boven: alles kleurt groen, geel, roze, wit, oranje. En is het tijd voor een etentje met de familie. Met wat geluk kan het al buiten in de tuin, in een lekker lentezonnetje. Met een mooi versierde tafel. Maar wat schotel je je familie en vrienden voor met Pasen? En hoe doe je dit zonder zelf heel de tijd te moeten rondhollen? Het makkelijkste is om een heleboel kleine hapjes te maken en ze te schikken in een paasbuffet. Een warm buffet, een koud buffet en een dessertenbuffet. Zo kan iedereen zelf kiezen en is er zeker voor elk wat wils, ook voor de allerkleinsten!

Wat zet je klaar?

Voor het buffet moet je borden voorzien, lepels, messen en vorken. Verder ook glazen, kommetjes en kopjes. Vergeet ook de servetten niet, want er gaat veel met de handen worden gegeten. Kies voor servetten in Paaskleuren of met een Paasmotief. Enkele kleine vuilbakken op tafel is zeker ook geen overbodige luxe. Dit kunnen gekochte zijn, maar je kan evengoed emmertjes van yoghurt gebruiken. Verder ook rieten of stoffen mandjes met allerlei soorten broodjes en potjes met verschillende sauzen. Ook een paar bordjes met boter. Met Pasen kan je in sommige winkels kleine schaapjes uit boter vinden. Een aparte plaats voor de dranken. Wijn maar ook een aantal frisdranken voor de kinderen en de niet-drinkers. Ook plat en bruisend water. Vul regelmatig aan, zodanig dat er altijd fris drinken voorhanden is.

Hoe versier je de tafels en het buffet?

Met Pasen kleurt alles groen, geel, wit, roze en oranje. Je kan dus best een wit tafellaken opleggen of een tafellaken met een pastelkleur. Daarna kan je je tafel gaan versieren met groene of roze servetten, witte kaarsjes in de vorm van schaapjes, kaarsen in de vorm van eitjes, kleine vogelhuisjes her en der, paaskuikentjes van chenille, deco-eieren, etc. Als het niet te warm is, kan je hier en daar ook wat kleine chocolade eitjes leggen. Anders kan je hetzelfde effect bekomen met suikereitjes. Voor de kinderen kan je voor elk kind een chocolade figuurtje zetten (een haasje, een ei, een schaapje, een paasklok, etc). Verder kan je ook enkele mooie deco-eieren en houten vogelhuisjes aan een aantal takken hangen. Eet je buiten, dan kan je een echte boom versieren.

Koud buffet

Bij het aperitief kan je een koud buffet klaarzetten. Voor de kinderen en voor de Bob's kan je alcoholvrije dranken voorzien. Zet drankjes klaar in verschillende kleuren, dat oogt mooi.

Broodrolletjes

Leg op een boterham een plakje kalkoenfilet, een plakje kaas en een blaadje sla. Doe een weinig mayonaise op het blaadje sla. Rol de boterham stevig tot een rolletje. Maak er zo een aantal. Varianten: brood met een schelletje gerookte zalm. Hierop kruidenkaas. Eveneens stevig oprollen. Brood met vleesbrood, flinterdunne schijfjes komkommer en schijfjes ei. Eveneens oprollen. Leg nu alle opgerolde boterhammen even in de koelkast tot de gasten er zijn. Haal alles uit de koelkast en snij in schijfjes. Schik mooi op een bordje met sla of waterkers.

Toastjes

Maak een aantal schotels met toastjes. Je kan ze beleggen met allerlei soorten slaatjes: kippensla, krabsla, preparé, vleessla, vissla, etc. Versier met kleine kerstomaatjes, stukjes komkommer, een korreltje maïs, een takje bieslook, een ajuintje.

Tomaat-garnaal en tomaat-mozarella

Maak een mengsel van garnalen, kleine stukjes ei en mayonaise. Hol kerstomaten uit en vul ze op met het garnalenmengsel. Werk af met wat fijngesneden peterselie. Steek op een prikker een kerstomaat, een bolletje mozzarella en een blaadje basilicum. Schik de twee soorten tomaten op twee verschillende schoteltjes.

Witloofbootjes

Neem een blikje tonijn in eigen nat. Vermeng de tonijn met mayonaise. Schil de blaadjes van de witloofstronk. Leg op elk blaadje een beetje tonijnmengsel. Schik de blaadjes in het rond op een schotel.

Een assortiment lenteslaatjes

Op een koud buffet mag zeker ook geen assortiment lenteslaatjes ontbreken. Ook koude pasta en koude rijst passen hier wel.

Kaasblokjes en een schotel met vleeswaren

Zet een potje met blokjes kaas klaar met prikkertjes en eventueel een kommetje mosterd. Een ander kommetje met schijfjes salami. Verder ook een schotel met vleeswaren voor op de broodjes. Je kan ook zelf koud vlees maken met een varkensrollade , kalfsvlees of met kalkoen.

Warm buffet

Een assortiment soepen

Maak een aantal soepen, bijvoorbeeld aspergesoep, bouillonsoep met lentegroenten, wortelsoep, paprikasoep, etc. Vul hier kleine glazen mee en schik op een plateau. Voor een feestelijke toets bind je een groen, geel of roze lintje rond de glazen.

Pitabroodjes

Snij tomaten en komkommers in kleine blokjes. Snipper een paar blaadjes sla. Schil en rasp worteltjes. Open een blikje maïs. Snij radijzen in schijfjes. Schik elke groente in een apart potje. Snij ananas in kleine blokjes. Voorzie ook looksaus. Bak het pitavlees. Maak de pitabroodjes in de oven warm. Zet op het buffet en breng regelmatig verse, warme broodjes. Iedereen kan nu zijn eigen pitabroodje samenstellen met wat hij of zij graag lust.

Quiches

Quiches zijn ook altijd een topper als buffethapje. Je kan ze op voorhand klaarmaken en als de gasten er zijn, kan je ze even vlug terug opwarmen in de oven. Daarna snij je de quiches in partjes en kan iedereen naar hartenlust kiezen en eten.

Eitjes

Op een paasbuffet mogen natuurlijk de eitjes niet ontbreken. Je kan ze bereiden en klaarzetten of je kan aan je gasten vragen welk eitje ze graag zouden eten. Omelet, roerei, hardgekookt, zachtgekookt, spiegelei, eieren met spek, ... alles is mogelijk. Niet vergeten eierdopjes op de buffettafel te zetten! En lekkere broodjes en boter!

Kleine koninginnenhapjes

Neem kleine potjes koninginnenhapjes voor de aperitief. Warm op in de oven terwijl je op het vuur de kip voor de koninginnenhapjes opwarmt. Vul de zakouskis met de kip en dien onmiddellijk op. Je kan de zakouskis ook opvullen met een gerookte zalm-kaassaus of met een kip-groenten-currymengsel. Of je kan een mengeling van alles op tafel zetten voor meer keus!

Minipizza's

Neem pizzadeeg en haal er met behulp van een glas rondjes uit van +/- 10 cm diameter. Bestrijk met tomatenpuree en beleg naar keuze met kaas, olijven, ansjovis, blauwe kaas, stukjes zalm, stukjes salami, champignons, spinazie, mozarella, tomaat, etc. Laat iedereen zijn eigen pizza samenstellen. Even in de oven. Klaar!

Hapjes met kaas

Snij rondjes van een stokbrood. Leg hierop een stukje camembert en een schijfje appel of peer. Even onder de grill. Eventueel nog wat lopende honing over.

Dessertenbuffet

Op een dessertenbuffet voor Pasen zet je een assortiment lekkere hapjes.

Paascupcakes

Je kan cupcakes maken met het thema Pasen. Dat brengt meteen kleur op de tafel en met een aantal leuke versieringen zullen je gasten niet weten welke cupcake eerst kiezen. Wil je gaan voor het thema "paasmandjes" dan laat je de papieren cupjes rond de cake. Versier bovenaan met glazuur en eetbare, kleine eitjes. Daarna maak je een hengsel, dat je aan beide kanten bevestigt aan het cupcakepapier. Heb je liever een eetbaar hengsel, dan kan je gaan voor snoeppapier dat je in fijne reepjes snijdt of voor dropveters.

Pannenkoekenrolletjes

Bak een stapeltje pannenkoeken. Bestrijk elke pannenkoek met chocoladepasta en rol hem op. Leg de rolletjes naast elkaar op een bord en zet dit bord even in de ijskast. Net voor je het dessertenbuffet klaar zet, snij je elk rolletje in vijf of zes stukjes. Prik in elk stukje een prikkertje. Lekker uit het vuistje! Hetzelfde kan je doen met rode confituur voor afwisseling.

Een grote kom fruitsla

Snij allerlei soorten seizoensfruit in stukjes. Doe in een grote kom en meng. Zet voldoende schaaltjes zodanig dat de gasten zichzelf kunnen bedienen. Geef er eventueel een bolletje ijs bij.

Tiramisu

Maak een lekkere tiramisu. Hiervoor heb je nodig: boudoirs (harde langwerpige koekjes), een grote pot mascarpone, 4 eieren, koffie, bruine suiker, cacaopoeder. Maak goede straffe koffie. Schik in een glazen schotel een laagje boudoirs. Besprenkel ze met koffie. Maak een mengsel met de mascarpone, de bruine suiker en het eigeel. Klop het eiwit stijf. Roer het stijfgeklopte eiwit voorzichtig onder het mengsel. Doe een laagje van het mengsel op de boudoirs. Daarna terug een laagje boudoirs besprenkeld met koffie, terug een laag mengsel, etc. tot het mengsel op is. Eindig altijd met een laag mengsel. Bestrooi met de cacaopoeder en zet minstens een nacht in de ijskast. Als het alleen volwassenen zijn die van de tiramisu eten, kan er bij de koffie ook een scheutje Amaretto.

Een paastaart

Je kan ook een mooie paastaart maken. Hiervoor maak je een quatre-quarts. Je kan hem horizontaal doormidden snijden en tussen de twee helften een mengsel smeren van room met stukjes ananas en perzik. Daarna doe je de andere helft er terug op. Smeer nu room over de hele taart. De zijkanten bestrooi je met chocoladehagelslag. Bovenaan maak je nestjes met eetbare kleurspuitjes. In elk nestje leg je een paar suikereitjes of chocolade eitjes.

Vergeet ook geen lekkere koffie te serveren of voor de liefhebbers een mandje klaar te zetten met een assortiment theezakjes.

Wil je je gasten gezond laten eten? Een onderzoek heeft uitgewezen dat gasten van een buffettafel hun bord het meest vol scheppen met wat ze eerst tegenkomen. Zet hier dus gerechten met veel groenten en fruit en je gasten zullen gezond eten!

Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eten in Milaan: adresjes om te aperitievenJe bent een avondje in Milaan en wil niet naar huis voordat je een echt typisch Milanese activiteit gedaan hebt. Wat doe…
Goedkope restaurants in LissabonWie niet van vis houdt, zal het in Lissabon moeilijk hebben om een gepast restaurant te vinden. Portugezen zijn immers g…
Restaurant Jan Steen: bourgondisch genietenRestaurant Jan Steen: bourgondisch genietenBent u een liefhebber van grillen en bourgondisch eten? Dan bent u bij restaurant Jan steen aan het goede adres. Bij res…
Koken voor grote groepen in de zomerKoken voor grote groepen in de zomerFamiliefeestje of een verjaardag die je wilde afsluiten met een barbecue? Hartstikke leuk, maar soms gooit het weer roet…
Kerstviering bij restaurant Jan SteenKerstviering bij restaurant Jan SteenRestaurant Jan Steen is een bourgondisch grill restaurant waar u een hele avond onbeperkt kunt eten en drinken voor een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe organiseer je een Paasbuffet voor groot en klein?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Pasen
Schrijf mee!