InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de oven

Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de oven

Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de oven Wil je een keer brood zelf bakken, maar dan zonder granen? Amandelbrood is erg lekker en kan gewoon zelf gemaakt worden in de oven. Je hebt dus geen broodbakmachine nodig. Ook bananenbrood is gemakkelijk te maken en is zonder granen. En men kan zelf variaties maken, al naar gelang wat je zelf lekker vindt.

Amandelbrood

Voor een amandelbrood heeft men nodig:
  • 400 gram amandelmeel
  • 6 eieren
  • 7 gram bakkersgist (= 1 zakje)
  • eventueel een zoetstof zoals suiker, honing of stevia

Kluts eerst de eieren, de gist en de zoetstof door elkaar heen en meng er daarna het amandelmeel goed doorheen. Zorg dat alle klontjes uit het beslag geroerd zijn. Daarna doe je het beslag in een ingevet cakeblik. Bak vervolgens het brood gaar in ongeveer 45 minuten in een oven die op 180 graden is voorverwarmd. Het brood zal niet zoveel rijzen als een brood van de bakker. Als je een "hoger" brood wilt, gebruik dan een klein cakeblik met steile wanden. Een voorbeeld maat van een cakeblik is 20 bij 9,5 cm voor dit brood.

Het amandelbrood kan je ook zonder gist maken. Dan gebruik je in plaats van het zakje gist een halve theelepel bicarbonaat en een halve eetlepel appelazijn. Men kan ook een deel amandelmeel vervangen door kokosmeel bijvoorbeeld. En natuurlijk kan je er nootjes of notenpasta doorheen doen, of rozijnen. Eigenlijk alles wat je lekker lijkt.

Bananenbrood

Bron: Jedidja / PixabayBron: Jedidja / Pixabay
Bananenbrood is een ander brood zonder granen. Ideaal dus voor mensen die geen gluten mogen eten of voor mensen die om een andere reden geen granen kunnen verdragen. Natuurlijk ook altijd gewoon lekker om te eten ter afwisseling.

Voor een bananenbrood heeft men nodig:
  • 450 gram amandelmeel
  • 3 bananen
  • 3 eieren
  • een halve theelepel baking soda ( bicarbonaat)
  • een halve tot 1 eetlepel appelazijn
  • eventueel wat zoetstof

Verwarm de oven alvast voor op 180 graden. Roer de eieren, baking soda en appelazijn goed door elkaar en probeer eventuele klontjes te voorkomen. Het amandelmeel kan er daarna door heen geroerd worden. Prak daarna de bananen en doe die er dan als laatste ook doorheen. Het mengsel vervolgens in een ingevet bakblik doen en ongeveer 45 minuten in de oven laten bakken. Laat het brood als het klaar is vervolgens goed afkoelen, dan is het gemakkelijker te snijden.

Ook is het mogelijk een bananenbrood zonder amandelmeel te maken. Dan is het recept als volgt:
  • 4 rijpe bananen
  • 1 ei
  • 40 gram boter (gesmolten het gemakkelijkste te verwerken)
  • 1 theelepel baking soda
  • zoetstof

De oven weer voorverwarmen op 180 graden. De ingrediënten vervolgens goed doorroeren en de baking soda er als laatste bij doen, net voordat het beslag in het cakeblik gaat. Het cakeblik natuurlijk weer invetten van te voren en het beslag erin gieten. Dan is het brood na ongeveer 50 a 60 minuten gaar.

Men kan bij alle broden natuurlijk ook zelf variaties maken. Zo kunnen er nootjes doorheen of kokosolie. En wat dacht je van 100 gram chocolade! Of gezonde blauwe bessen. Baking soda of bicarbonaat kan je overigens gewoon bij de drogist kopen.
De broden zijn graanvrij en daarom ook zonder gluten. Ook brood gebakken van quinoa en boekweit is zonder gluten.

Lees verder

© 2013 - 2017 Zonne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda nu eigenlijk en waar kunt u het kopen? U zult vast wel weten dat u Baking Soda kunt gebruiken tijdens…
Bananenbrood en appelbrood, makkelijk en lekkerBananenbrood en appelbrood, makkelijk en lekkerDit 'brood' is makkelijk zelf te maken en blijft een paar dagen goed. Je kan het als tussendoortje eten, maar ook als on…
Oven schoonmaken met sodaHet is goed mogelijk dat jouw oven na veelvuldig gebruik vies wordt of mogelijk minder fris gaat ruiken. Als je dergelij…
Wat is bakpoeder?Bakpoeder, wat is dat nu eigenlijk? Bakpoeder is een chemisch wit poeder. Met bakpoeder kun je sneller iets laten rijzen…
Lunchen met kinderen, de receptenLunchen met kinderen, de receptenLunchen met kinderen, je kunt natuurlijk een broodje smeren maar zo af en toe maak je er misschien een beetje meer werk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf amandelbrood of bananenbrood bakken in de oven"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 20-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Glutenvrije recepten
Schrijf mee!