InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kerstrecepten Wild

Kerstrecepten Wild

Wild. Iets wat veel mensen graag tijdens de kerst en de feestdagen eten. Het is iets speciaals en toepasselijks tijdens deze periode. U leest hier een aantal recepten voor heerlijke wildgerechten.

Kerstrecepten met wild

Eendenborst op aardbeienschuim

Ingrediënten voor 4 personen

  • 2 eendenborst
  • 2 el olie
  • 2 el boter
  • 10 aardbeien
  • 50 ml jus van gevogelte
  • 100 ml slagroom
  • gember
  • zout en vers gemalen peper

Wrijf de eendenborsten met zout, peper en een beetje gember in. Prik de vetlaag meerdere malen met een naald in. Voeg de olie en boter in een pan, laat het schuimen en braad de eendenborsten 8-10 minuten, bij gemiddeld vuur. Giet steeds het vet erover. Neem na afloop het vlees eruit, wikkel het in aluminiumfolie en laat het bij 75˚C in de oven rusten. Verwijder het vet uit de jus en roer de slagroom erdoor heen. Voeg de aardbeien toe en roer met de klopper goed door. Laat het een beetje koken. Snijd de eendenborsten in dunne plakjes. Giet de saus op de voorverwarmde borden en leg de eendenborsten erboven op.

Eendenborst met sinaasappel

Ingrediënten voor 4 personen

  • 1 eend
  • 1 ui
  • 4 blaadjes salie
  • 2 sinaasappels
  • 125 ml vleesbouillon
  • ½ citroen
  • 3 el Marsala (Zoete Italiaanse wijn)
  • Venkel
  • boter
  • olie (olijfolie)
  • zout en peper

Was de eend en kruid het van binnen en buiten met zout en peper. Hak de ui fijn en vul de eend met de ui en de salieblaadjes. Steek met een vork in de huid van de eend, op gelijke afstanden. Leg de eend in een vorm en smoor het in de oven bij een lage temperatuur. Draai de eend af en toe om en giet de Marsala erover heen. Verhoog na een half uur de temperatuur en braad het nogmaals 1 uur. Maak de sinaasappels schoon en kook deze in de braadsap van de eend. Rasp de sinaasappelschillen en strooi deze over de eend. Serveer de eend met de sinaasappelsaus en met de gesmoorde venkel.

Hazenrugfilet met frambozensaus

Ingrediënten voor 4 personen

  • 600 gr hazenrugfilet
  • 500 gr frambozen
  • 4 courgette
  • 4 stukjes geitenkaas
  • 4 radicchio
  • 2 bouillonblokjes
  • boter
  • balsamico
  • bekertje slagroom
  • basilicumblaadjes
  • zout en peper

Kruid de hazenrugfilets naar eigen wens en braad het in boter. Snijd de radicchio in fijne reepjes, kruid ze, verhit het in de olijfolie en blus het met balsamico. Snijd de courgette, kruid ze en braad het in de boter. Meng de helft van de slagroom, de bouillonblokjes, geitenkaas en frambozen (hoeveelheid naar wens) en roer het goed door. Breng het op smaak met zout en peper.
Verdeel het over de borden en versier het met basilicumblaadjes.

Fazant met appel

Ingrediënten voor 4 personen

  • 1 fazant
  • 80 gr boter
  • 6 appels (het beste Reinette)
  • 3 kg witte kaas
  • ½ tl peper
  • 5 kleine glaasjes Calvados

Pluk en steek de fazant af. Schil de appels en verwijder het klokhuis. Halveer vier appels en snijd de andere twee in blokjes. Kneed de blokjes appels samen met de kaas en voeg peper en wat zout toe. Vul hiermee de fazant en naai de opening toe.
Verwarm de oven voor op 180˚C. Neem een vuurvaste plaat, leg de fazant erop, bedruppel het met gesmolten boter en stop het voor 30 minuten in de oven. Neem de fazant eruit, leg de vier halve appels eromheen, stop het weer in de oven en laat het nogmaals 30 minuten gaar worden. Bij het serveren, giet u de (voorverwarmde) Calvados erover en flambeer het bij de tafel.

Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kerstrecepten Wild"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 11-12-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!