InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf gezond en lekker yoghurtijs maken (zonder ijsmachine)

Zelf gezond en lekker yoghurtijs maken (zonder ijsmachine)

Het is weer zomer en dat betekent voor veel mensen: afvallen en gezond eten. Op warme dagen nuttigen we graag een lekker ijsje, maar helaas zijn die niet altijd even gezond. Je kunt uiteraard kiezen voor het gezondere waterijs, maar af en toe heb je ook behoefte aan iets met meer pit. Gelukkig is daar een oplossing voor: yoghurtijs, of frozen yoghurt zoals het ook genoemd wordt. Een heerlijke zomers, verfrissend tussendoortje dat ook nog eens minder calorieën en vet bevat dan normaal ijs. Uiteraard kun je zelf ook yoghurtijs maken. Hoe? Dat lees je hier!

Wat is yoghurtijs?

Yoghurtijs, of frozen yoghurt, is een bevroren dessert gemaakt van hoofdzakelijk yoghurt en soms ook andere zuivelproducten. Er bestaan ook varianten waar zuivel voor gebruikt wordt. Yoghurtijs, bevat in tegenstelling tot gewoon ijs, minder vet en is daarom ideaal voor iemand die behoefte heeft aan lekker ijs, maar toch ook op de lijn wil letten. Yoghurtijs is in vele smaken te maken, van aardbeien tot, de meer calorieën bevattende, chocola. Uiteraard kun je ook kiezen voor de naturel variant en deze eventueel decoreren met bijvoorbeeld kersen.

Bereiding
IJs en yoghurtijs worden op bijna dezelfde manier gemaakt, waarbij de ingrediënten samen gemengd worden op een lage temperatuur geklopt tot het mengsel bevriest. De meeste recepten bevatten gelatine, een zoetstof en andere smaak- en kleurstoffen. Maar het is ook mogelijk om yoghurtijs vet- en suikervrij te maken, afhankelijk van het gebruikte recept.

Geschiedenis van yoghurtijs

In de jaren '70 van de vorige eeuw werd frozen yoghurt geïntroduceerd in New England in de Verenigde Staten. Toen droeg het de naam Frogurt, een samentrekking van frozen (=bevroren) en yoghurt. Een aantal jaar later, in 1978, werd de eerste verpakking van yoghurtijs geïntroduceerd door een ijsfabrikant uit Boston. Het werd gepresenteerd als een gezond alternatief voor ijs. Er kwam echter veel kritiek van de consument op de zurige smaak van het ijs en daarom werd besloten meer suiker toe te voegen. In de jaren '80 werd yoghurtijs pas echt een succes en inmiddels heeft het een aardig marktaandeel in de dessertverkoop weten te behalen.

Yoghurtijs nu

Yoghurtijs lijkt steeds populairder te worden en de plek in te nemen van ijs. Er bestaan speciale salons waar ze enkel yoghurtijs verkopen. De klant kan hier ook kiezen voor verschillende toppings, zoals fruit of chocolade. Je bent dus helemaal vrij om te kiezen hoe jij je yoghurtijs wilt hebben. Op verschillende locaties in het land, zoals Amsterdam en Breda, kun je speciale yoghurtijssalons vinden.

Zelf yoghurtijs maken zonder ijsmachine

Nog leuker is om yoghurtijs zelf te maken. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn, kun je eindeloos combineren met smaken. Hieronder vind je een heerlijk recept voor calorie-arm yoghurtijs.

Ingrediënten
4 kopjes Griekse yoghurt
1 kopje aardbeien
2 theelepels honing

Bereiding
  1. Zorg dat de yoghurt zo min mogelijk vocht bevat. Hoewel Griekse yoghurt over het algemeen al weinig vocht bevat, is het toch aan te raden om het vocht zo veel mogelijk weg te halen. Doe de yoghurt bijvoorbeeld in een theedoek en laat het een paar uur hangen, zodat het vocht eruit lekt. Net zoals gebruikelijk is bij het toetje hangop. Het is belangrijk om zoveel mogelijk vocht weg te halen om te voorkomen dat het het dessert in de vriezer te veel ijskristallen bevat.
  2. Vries je aardbeien van tevoren in. Dit helpt ook om te voorkomen dat het dessert niet te hard en teveel ijskristallen bevat.
  3. Als alles zover is, dan kun je beginnen om alle ingrediënten bij elkaar te doen in een blender of gebruik een mixer. Meng de uitgelekte yoghurt, bevroren aardbeien en de honing bij elkaar. Doe dit snel en zorg ervoor dat het mengsel niet te zacht wordt.
  4. Stop het mengsel in de vriezer voor een of twee uur. Laat het niet te lang in de vriezer, anders heb je de kans dat je het yoghurtijs weer een beetje moet ontdooien. Het beste is om de frozen yoghurt nog dezelfde dag te eten, want dan is hij het lekkerst.
© 2013 - 2017 Anna1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf ijs maken, roomijsRoomijs is ijs gemaakt van eierdooiers, slagroom, melk en suiker. Zelf ijs maken is eigenlijk heel makkelijk. In dit art…
Eenvoudige ijsdessertsEenvoudige ijsdessertsAls de vrolijke warmere seizoenen er aan komen kunnen we legitiem een ijsje eten. Een ijsje als verfrissing of een ijsje…
Heerlijke nagerechtenVooral in de December maand is het erg leuk om zelf een heerlijk nagerecht op tafel te zetten. Deze recepten zijn zowel…
Vetarme en gezonde ijsjes bereidenVetarme en gezonde ijsjes bereidenBent u ook zo verzot op ijsjes maar denkt u aan uw lijn? Dan heb ik een aantal recepten voor u van ijsjes die niet allee…
IJsrecepten voor een zwoele zomerIJsrecepten voor een zwoele zomerLekkere ijsrecepten voor een zwoele zomerdag of een cocktail voor de avond. Eenvoudig zelf klaar te maken en snel te ser…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Frozen_yogurt

Reageer op het artikel "Zelf gezond en lekker yoghurtijs maken (zonder ijsmachine)"

Reactie

Ikke, 23-08-2015 14:41 #1
Voor hoeveel personen is het?

Infoteur: Anna1985
Laatste update: 19-11-2014
Gepubliceerd: 30-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!