InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gevulde courgettes oftewel 'Kussah mehshi'

Gevulde courgettes oftewel 'Kussah mehshi'

Dit is een traditioneel gerecht uit de Levant. Men is hier dol op gevulde groentes, wijnbladeren, paprika's, koolbladeren, aubergines, alles wordt gevuld ('mehshi'). Dit recept is voor courgettes, maar die kunnen ook vervangen worden door aubergines of paprika's, of je maakt verschillende groente tegelijk en kookt die samen gaar.

Ingrediënten

  • 2 kg kleine courgettes (van een Turkse winkel, de gewone zijn te groot)
  • 2 kg tomaten
  • 2 kopjes rijst
  • 200 gr kleingesneden vlees (lam of rund, geen gehakt)
  • gedroogde munt
  • peterselie
  • tomatenpuree
  • zout
  • bolletje knoflook
  • boterolie of boter
  • peper

Bereiding

Kook de rijst een minuut of vijf, giet af en voeg het vlees, 2 eetlepels munt en wat peper en zout toe. Doe er een flinke klont boter of boterolie bij, de boel moet vermengd worden en dan redelijk vettig zijn. Hol de courgettes met een speciaal mesje uit (verkrijgbaar bij Turkse/Iraanse/Marokkaanse winkel). Bewaar de 'kapjes' om na het vullen de courgettes mee te sluiten. Vul nu de courgettes met het rijst-vleesmengsel en sluit ze af met de 'kapjes'.

Pureer de tomaten in de blender, voeg een bolletje knoflook (minder mag uiteraard ook), flink wat gedroogde munt, bosje peterselie, tomatenpuree en zout en peper toe. Doe de courgettes in een pot en voeg het tomatenmengsel toe. Breng de boel aan de kook en laat de courgettes gaar koken. Wanneer de courgettes gaar zijn haal je ze uit de pan (anders breken ze open). Serveer ze met de tomatensaus er apart bij.

Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevulde courgettes oftewel 'Kussah mehshi'"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 15-04-2008
Gepubliceerd: 23-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten Midden-Oosten
Schrijf mee!