InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Linzer Torte, bosbessentaart uit Linz, een klassiek recept

Linzer Torte, bosbessentaart uit Linz, een klassiek recept

De traditionele Linzer bosbessentaart is van oorsprong bedoeld als dessert en door het mooie luchtige karakter van de taart met een textuur die meer aan cake doet denken dan aan gebak is het inderdaad zeer geschikt als nagerecht. In veel Europese landen is het niet ongebruikelijk om taart te serveren als dessert voor men het diner afsluit met koffie en een glaasje digèstif. Oostenrijk kent een rijke traditie als het gaat om taart, men heeft bovendien een voorliefde voor streekproducten met een biologisch karakter, de bosbessen die in deze taart verwerkt worden zijn ruim voorhanden op de beboste berghellingen. Veel succes bij het bakken!

Linzer Torte

De "Linzer Torte" mag worden beschouwd als het oudst bekende genoteerde recept ter wereld, de taart werd al genoemd in 1653. Hoe de taart aan haar naam komt en wie het recept voor het eerst heeft opgeschreven zal echter altijd wel een mysterie blijven. Het recept komt onder andere voor in het: "Buch der Alle Hausgemachte Sachen, wie süss-Speisen, Gewürze, Kuchen und auch jede Art von Obst und andere gute und nützliche Sachen, gedrukt in Neurenberg, destijds het centrum van de boekdrukkunst.

Het stokoude kookboek geeft maar liefst vier recepten voor de Linzer Torte, daaruit kunnen we afleiden hoe populair en algemeen bekend de taart al in de tijd van de barok moet zijn geweest! De taart werd gevuld met bosbessen of met frambozen en er bestond ook een variant met een vulling van cranberries. Er werd altijd gebruik gemaakt van geroosterde hazelnoten en indien voorhanden werden amandelen gebruikt voor de garnering. Het deeg werd bereid met geklaarde boter. Hier is het lekkerste recept:

"Original Linzer Torte"

Ingrediënten:

  • 150 gram roomboter,
  • 250 gram gezeefde bloem,
  • 150 gram poedersuiker,
  • 100 gram geroosterde hazelnoten,
  • 50 gram geschaafde amandelen,
  • 1 losgeklopt ei,
  • geraspte schil van 1 citroen,
  • 1 theelepeltje kaneel,
  • snufje zout,
  • 1 zakje vanillesuiker,
  • 1 zakje bakpoeder,
  • 300 gram bosbessen
  • 4 eetlepels bosbessenjam

Bereiding

  • Kneed de boter, het ei, de suiker, vanillesuiker, citroenschil, de kaneel en het snufje zout door elkaar,
  • kneed er vervolgens de gezeefde bloem en het bakpoeder door,
  • maak de hazelnoten fijn in de blender en kneed ze ook door het deeg, zet het daarna een half uurtje in de koelkast,
  • vervolgens driekwart van het deeg uitrollen met de deegroller tot 1½ cm dikte op een met bloem bestoven aanrecht,
  • bedek de bodem en de zijkanten van een met boter ingevette springvorm van 22 cm met het deeg,
  • doe de bosbessen erin en bestrijk deze met de bosbessenjam, een dun laagje is genoeg,
  • vorm met een deegsnijrollertje reepjes van het resterende deeg en leg ze in een raster op de jam en de rand,
  • bestrijk ze met wat ei en strooi de geschaafde amandelen rond de rand, u kunt ze ook op het raster aanbrengen,
  • bak gedurende 40-45 minuten op ongeveer 190 graden Celsius, klaar!

Dit traditionele Oostenrijkse dessert heeft een licht zoete boterachtige korst, de geroosterde smaak komt uit de hazelnoten.

Bosbessen cultuur

Laten we u ook nog even wegwijs maken in de bosbes cultuur. Er bestaan verschillende soorten bosbessen, Vaccinium myrtillus is de Europese wilde bosbes die algemeen voorkomt en ook in de Nederlandse bossen is aan te treffen. Vaccinium corymbosum is de Amerikaanse bosbes, de variant die we in de zomer bij de groenteboer kunnen vinden en die we in de taart gebruiken.

De wilde bosbes draagt niet echt rijk en is klein, als u ze in het wild plukt zal het wat moeite kosten er voldoende te verzamelen voor in een taart en u kunt ze alleen in de maanden juni en juli vinden. De bes heeft purperkleurig sap en een heerlijke smaak.
Van de Amerikaanse bosbes bestaan veel verschillende gekweekte variëteiten, een zeer rijk dragende soort die een sieraad is in uw tuin is Vaccinium corymbosum Berkeley, ze wordt tot 1.50 meter groot. Onder alle variëteiten zijn er die al vroeg in de zomer vrucht dragen, andere dragen vrucht in de midzomer of in de herfst, de bessen zijn dan ook over een langere periode verkrijgbaar.
De bessen zijn veel groter dan die van de Europese bosbes en zijn van binnen doorzichtig van kleur. We hebben in Nederland diverse bosbessen kwekerijen waar u de bessen ook zelf kunt plukken, dat is erg leuk om te doen met kinderen en we hebben ze per provincie voor u in kaart gebracht, in Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken, heerlijk vindt u ze allemaal!

Gezonde taart!

Natuurlijke chemische stoffen in bosbessen, de zogenaamde flavonoïden, openen de bloedvaten in het lichaam waardoor er een verhoogde doorbloeding ontstaat en tegelijkertijd een verlaging van de bloeddruk. Dit heeft als resultaat dat u op de korte termijn betere cognitieve prestaties levert en uw brein wordt er op de lange termijn gezonder van. Bosbessen hebben een hoog vitamine-C gehalte en ze bevatten veel vitamine-A, een stof die nodig is voor een goed gezichtsvermogen.
Daarnaast bevatten de bessen vitamine-B en verschillende mineralen en belangrijke sporenelementen als magnesium en ijzer.
Door de tamelijk ongewone combinatie van deze vitamines, mineralen en sporenelementen zijn blauwe bessen bloedzuiverend en anti-diabetisch. Ze worden van oudsher gebruikt tegen buikloop en ze helpen op de lange termijn tegen nachtblindheid.

Meer taartrecepten

Meer taartrecepten vindt u in onze Taartenspecial: De beste recepten van 's werelds lekkerste taarten, hier treft u ongetwijfeld nog meer taarten aan die u zelfs eens wilt bakken zoals bijvoorbeeld de Engelse Lemon Merinque Pie of een andere beroemde Oostenrijkse taart, de Sachertorte. Doe uw best en veel plezier bij het bakken en het verwennen van uw disgenoten!

Lees verder

© 2013 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Australische recepten, gebakGebak is eigenlijk heel internationaal, alleen met dat verschil dat ieder land zijn eigen specialiteit heeft. Zo heeft D…
Goedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartGoedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartBij een verjaardag hoort natuurlijk taart. Taarten bij de bakker kunnen aardig in de kosten lopen, ze zijn namelijk vrij…
Recept - verjaardagstaart met boterglazuurVerras de jarige met een lekkere, zelf gemaakte verjaardagstaart met boterglazuur. Je kan je creativiteit de vrije gang…
Zelf een taart maken met behulp van een stappenplanZelf een taart maken met behulp van een stappenplanZou je ook zo graag iemand van wie je houdt willen verrassen met een zelfgemaakte taart, maar heb je nul ervaring met he…
Iedereen kan een cake of taart bakken met HomemadeDie onmiskenbaar heerlijke geur van een zelfgebakken cake, daar kan niets tegen op. Het zelf maken van een cake of taart…
Bronnen en referenties
  • Esveld.nl
  • Fourlangwebprogram.com
  • Garten.cz
  • Greftenhoeve.nl
  • Gutekueche.at
  • Linz.at
  • Rawfood-superfoods.nl

Reageer op het artikel "Linzer Torte, bosbessentaart uit Linz, een klassiek recept"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Taart recepten
Schrijf mee!