InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Appeltjes uit de oven

Appeltjes uit de oven

Appeltjes uit de oven Op zoek naar een makkelijk toetje? Probeer dan eens appeltjes uit de oven. Een heerlijk nagerecht uit grootmoeders keuken. Je kunt er eindeloos mee variëren. Met weinig ingrediënten maak je al iets heel lekkers. Echt een recept voor de donkere dagen. Gebruik voor dit toetje een conventionele oven en laat de warme geuren je huis binnen stromen.

Benodigheden

  • 1 grote appel (bijvoorbeeld goudreinetten) per persoon
  • zakje amandelen
  • zakje rozijnen
  • honing of bruine suiker
  • kaneel
  • boter

Bereiding

Was de appels en hol ze met een appelboor uit. Kerf de schil op een aantal plaatsen rond de appel in (ondiep, dus niet tot in het vruchtvlees). Zo voorkom je dat de schil tijdens het bakken openbarst. Vul de appels met een mengsel van gehakte amandelen, rozijnen, honing of bruine suiker (naar smaak) en kaneel. Leg een schijfje boter bovenop. Zet de appels op een ingevet bakblik en plaats ze in een voorverwarmde oven (180). Laat driekwartier tot een uur bakken, tot ze zacht en gepoft zijn. Klaar!

Variatie:

Je kunt ook walnoten gebruiken in plaats van amandelen, of de appels vullen met ander fruit, bijvoorbeeld bramen of aardbeien. Dit gerecht is ook lekker als je wat wijn of port over de appeltjes giet.
© 2007 - 2015 Kooitje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Makkelijke toetjes.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Appeltjes uit de oven"

Reactie

Corry Driesen, 27-02-2010 12:59 #1
Heerlijk simpel te maken

Infoteur: Kooitje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!