InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Notenkransjes, sesamkoekjes en zandkoekjes

Notenkransjes, sesamkoekjes en zandkoekjes

Notenkransjes, sesamkoekjes en zandkoekjes De herfst- en kerstvakantie zijn ideale momenten om samen met de kinderen koekjes te bakken. Regen en wind buiten, gezellig koekjes bakken binnen. De herfst is bovendien het notenseizoen bij uitstek, dus probeer deze notenkransjes, sesamkoekjes en zandkoekjes uit en geniet van de heerlijke smaken. Een leuk idee trouwens om een mengeling van deze koekjes aan iemand speciaal cadeau te doen.

Notenkransjes

Ingrediënten:

  • 50 gram hazelnoten
  • 50 gram amandelpoeder
  • 50 gram boter
  • 50 gram suiker
  • Een ei
  • 150 gram bloem
  • Een halve koffielepel bakpoeder

Bereiding:

Verwarm de oven op 200°C. Maal de hazelnoten fijn en meng ze onder het amandelpoeder. Doe de zachte boter en de suiker in een grote kom en mix er de notenmassa onder. Als je een smeuïg deeg hebt, doe je er een heel ei bij. Tenslotte voeg je er de bloem bij, waaronder je een halve koffielepel bakpoeder hebt gemengd. Doe het deeg in een spuitzak en spuit ronde koekjes op een geboterde bakplaat. Bak de koekjes een twintigtal minuten in de voorverwarmde oven. Je kan de notenkransjes de dag zelf proeven, maar de dag nadien zijn ze nog lekkerder.

Sesamkoekjes

Ingrediënten:

  • 200 gram sesamzaadjes
  • 500 gram voltarwemeel
  • Vijf lepels olie
  • Beetje water

Bereiding:

Verwarm de oven op 180°C. Doe het voltarwemeel in een grote kom en roer er de sesamzaadjes onder. Voeg de olie bij het deeg. Meng alles goed door elkaar en giet er net zoveel water bij tot het deeg goed aan elkaar kleeft. Kneed het deeg tot een dikke bal. Laat een tijdje rusten. Rol het deeg uit tot een laag van 1 cm dikte en steek er koekjes uit. Bak de koekjes in een oven van 180°C tot ze knapperig zijn.

Zandkoekjes

Ingrediënten (voor 25 koekjes):

  • 250 gram bloem
  • 100 gram suiker
  • Een pakje vanillesuiker
  • Een ei
  • 125 gram koude boter

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200°C. Doe de bloem in een grote kom. Maak een kuiltje in de bloem en strooi er de suiker en de vanillesuiker in. Snijd de boter in stukjes en voeg ze toe aan de bloem. Kneed het deeg snel met je vingertoppen. Blijf kneden tot je een bal van het deeg kan maken. Bestuif je werktafel met wat bloem, leg de deegbal erop en rol hem plat met een deegrol. Probeer een deeglap van ongeveer 1 cm dikte te maken. Met koekenvormpjes kan je nu mooie figuurtjes uit het deeg snijden. Het je geen vormpjes? Geen probleem: met een keukenmes kan je zelf figuren snijden. Leg de koekjes op bakpapier en zet ze zo’n tien à vijftien minuten in de voorverwarmde oven. Als je koekjes klaar zijn, kan je ze nog lekkerder maken door ze in half gesmolten chocolade te dopen en daarna te laten afkoelen op aluminiumfolie.

SMAKELIJK!
© 2012 - 2017 Wapiti, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Notenkransjes, sesamkoekjes en zandkoekjes"

Infoteur: Wapiti
Gepubliceerd: 30-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!